Cum ajuta activitatea fizica bolnavii de diabet – ce exercitii sunt indicate

Timp estimat de citire2 minute, 9 secunde

Chiar daca este o boala cu evolutie cronica, pentru care inca nu s-a gasit un tratament de vindecare, diabetul zaharat de tip II poate fi gestionat in mod eficient. Cum anume? Prin controlarea adecvata a glicemiei, dar si prin mentinerea unui stil de viata sanatos, in cadrul caruia exercitiile fizice au rol foarte important.

Diabetul zaharat de tip II apare fie atunci cand celulele organismului nu mai raspund la actiunea insulinei, unul dintre cei mai importanti hormoni secretati de pancreas, fei atunci cand pancreasul nu produce suficienta insulina. In ambele cazuri celulele nu mai utilizeaza glucoza pentru producerea de energie, concentratia ei in sange atingand astfel valori foarte mari, ceea ce atrage dupa sine o serie de consecinte.

„Cand, practic, organismul nu mai poate controla concentratia anormala de glucoza din sange, este esential sa invatam sa convietuim cu diabetul zaharat pentru a evita complicatiile bolii. Pe langa terapia medicamentoasa si regimul alimentar, in rutina zilnica a diabeticului este obligatoriu sa regasim exercitiile fizice. Acest aspect nu se negociaza, deoarece obezitatea este unul din factorii principali care cauzeaza diabetul zaharat, dar si pentru ca are alte beneficii substantiale: creste sensibilitatea corpului la insulina, ajuta la scaderea glicemiei, stimuleaza circulatia sangelui, reduce tensiunea arteriala, sporeste tonusul psihic, imbunatateste rezistenta si flexibilitatea articulara”, a explicat Andreea Vucan, kinetoterapeut in cadrul Clinicii de Preventie si Recuperare medicala Angiomedica.

Miscare regulata, dar nu oricum

Pentru a nu agrava situatia, programul de exercitii fizice trebuie stabilit doar dupa interventia medicului diabetolog pentru echilibrarea metabolica. In mod ideal, activitatea fizica e bine sa fie realizata initial in sala de gimnastica, in conditii de monitorizare a cadrului medical specializat, in speta kinetoterapeutul. Fiind de fata, acesta va intervini activ in corectarea felului in care sunt executate exercitiile, dozarea si cresterea progresiva a efortului depus, in conformitate cu starea functionala a fiecarui pacient in parte.

Andreea Vulcan, kinetoterapeut

Tipuri de activitati fizice recomandate persoanelor cu diabet zaharat:

  • efortul aerob (mersul energic, alergarea usoara) creste rezistenta la efort, imbunatateste capacitatea respiratorie si controleaza greutatea;
  • exercitii de crestere a fortei musculare, care ajuta la corectarea posturii corpului prin tonifierea masei musculare;
  • exercitii de flexibilitate care intaresc articulatiile.

Pe langa exercitiile recomandate de catre kinetoterapeut, plimbarile in aer liber, gradinaritul, mersul pe bicicleta, tenis, in general activitati care ne fac placere, amelioreaza efectele negative ale diabetului zaharat.

Profilaxia inainte de orice activitate fizica este si ea foarte importanta: hidratarea inainte, in timpul si dupa exercitii, monitorizarea glicemiei, a pulsului, dozarea efortului in functie de conditia fizica, evitarea consumului de alcool, respectarea tratamentului medicamentos.

Natalia Talmacec

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F