Alăptarea, o perioadă interzisă dietelor restrictive

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire4 minute, 6 secunde

Efortul la care este supus corpul femeii în timpul sarcinii este excepțional. Deși energia consumată pentru a se asigura activitatea metabolică uriașă necesară timp de nouă luni e mare, există resurse și pentru alăptare. În mod firesc, în timpul sarcinii apare un spor ponderal. Nu te grăbi să scapi de el imediat după ce ai născut!

În timpul sarcinii, organismul se adaptează prin hipertrofia uterină, prin formarea placentei (care vine cu o greutate proprie importantă), prin mărirea volumului sangvin etc. Fătul crește mai ales în ultimul trimestru de sarcină, de aceea kilogramele dobândite înainte sunt urmarea mai mult adaptărilor corporale. Greutatea totală „achiziționată” de-a lungul sarcinii variază, iar recomandările țin seama de greutatea cu care femeia a intrat în sarcină.

Kilogramele din timpul sarcinii

Dacă ai intrat în sarcină cu un deficit, deci dacă ești este subponderală, sporul recomandat poate merge și către 18 kilograme. Din contră, la doamnele supraponderale sau obeze, 7 kilograme pot fi de ajuns. Perioada de sarcină nu este cu certitudine oportună curelor de slăbire. Dar nici nu e indicat să se mănânce „cât pentru doi”. Oricum, organismul va pune de-o parte țesut adipos, care să ajute femeia la alăptare. Studiile arată că, în medie, grăsimea respectivă se înscrie în limitele a aproximativ 4 kilograme, dar adesea poate fi și mai mult. Nu este ceva de care să te sperii sau pe care să vrei să îl eviți, tocmai pentru că vei apela la rezerve imediat după naștere.

Calorii extra în timpul alăptării

În timpul alăptării ai nevoie de extrem de multe calorii, undeva pe la 600 în plus zilnic. La prima vedere nu pare mult, dar poate fi greu ca în fiecare zi să mănânci atâtea calorii suplimentare. E nevoie de multă energie pentru a sintetiza laptele și pentru a-l secreta. Și atunci organismul și-a făcut următoarele socoteli: se bazează pe 450 kilocalorii/zi pe care ai să i le furnizezi tu prin mâncare. Iar restul, aproximativ 170 de kilocalorii, și le va strânge din grăsimea de rezervă de care a avut grijă anterior. Din aceste simple socoteli, care ascund însă procese metabolice de o complexitate excepțională, trebuie să rămâi cu următoarele puncte principale:

  • Alăptarea este cea mai bună… cură de slăbire după sarcină. Nu-i așa că nu te așteptai la așa ceva?! Alăptarea aduce numai beneficii, dar de regulă știm doar de cele care se referă la copil. Pentru mamă are numeroase avantaje, printre care și consumarea cu repeziciune a depozitelor de grăsime din timpul sarcinii. De altfel, medicii văd asta mereu în cabinetele lor: cele mai multe doamne care se luptă cu kilogramele rămase după sarcina sunt cele care nu au alăptat sau au alăptat un interval foarte scurt de timp.
  • Compoziția laptelui matern depinde strâns de alimentația mamei. Dacă te hotărăști să recurgi la diete restrictive, nu numai că va scădea volumul laptelui, dar și compoziția sa este posibil să se modifice și sa influențeze în mod negativ dezvoltarea copilului.
  • Nu există organisme identice, deci pot apărea diferențe de la persoană, la persoană. Studiile arată ca la un an de la sarcină, femeile au în medie un surplus de 1 kilogram față de greutatea pe care o aveau anterior sarcinii. Acesta poate fi pierdut ulterior cu ușurință.
  • Dacă nu scazi în greutate așa cum te-ai aștepta, există mai multe explicații: fie depozitele lipidice din timpul sarcinii au fost cu mult mai mari decât în mod fiziologic, fie consumi cu mult mai multe calorii decât ar trebui, fie nu faci suficientă mișcare.
  • Din luna a șasea poți reduce aportul alimentar cu aproximativ 500 de kilocalorii pe zi, având însă grijă să păstrezi calitatea nutrițională a alimentelor consumate și doar dacă greutatea ta este cu mult mai mare decât ar fi normal la acest moment. Se indică renunțarea la alimente dense energetic și sărace nutrițional, cum sunt dulciurile și produsele fast-food.
  • Activitatea fizică, mișcarea, sportul nu sunt restricționate în niciun fel. De îndată ce corpul tău se reface anatomic după naștere, poți să îți reiei regimul de mișcare obișnuit. Chiar și dacă ai născut prin cezariană, la aproximativ trei luni după naștere se considera că nu mai ai niciun fel de motive să nu faci sport. De cele mai multe ori, acest lucru te va ajuta să pierzi rapid în greutate, chiar și fără vreo restricție calorică.

Alăptare nu este în niciun caz o perioadă de aplicare a unor diete drastice. În mod normal, femeile slăbesc după naștere cu aproximativ 0,8-1 kg pe lună.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate