SOS! Retenție de apă!

Timp estimat de citire4 minute, 25 secunde

Glezne și mâini umflate, dureri de cap, balonare, picioare ca de plumb și o surpriză mai mult decât neplăcută pe afișajul cântarului… Este un prea bine cunoscut alai de simptome care dă buzna în viața multora dintre noi odată cu venirea caniculei.

Denumită medical și edem, retenția de apă reprezintă încărcarea excesivă cu lichide a țesuturilor. În mod normal, între țesuturi și plasma sângelui are loc un schimb permanent de fluide. Retenția de apă apare în momentul în care sistemul limfatic nu reușește să recupereze apa din țesuturi pentru a o reda circulației sangvine sau atunci când aceasta trece într-o cantitate prea mare în compartimentul interstițial. Altfel spus, apare un dezechilibru între cantitatea de fluide ajunse în țesuturi și cea drenată.

De ce apare?

Există mai multe posibile cauze, care variază de la o persoană la alta. Fenomenul poate fi deopotrivă consecința unei circulații venoase deficitare, a unei disfuncții moștenite sau dobândite la nivelul sistemului limfatic. Retenția de apă poate fi cauzată și de fluctuațiile hormonale în contextul ciclului menstrual, a sarcinii sau menopauzei ori chiar a unui dezechilibru ca urmare a administrării unor pilule contraceptive nepotrivite sau a unui tratament hormonal. De cele mai multe ori însă, este vorba de lucruri ceva mai simple, ușor controlabile, și anume:

Consumul insuficient de apă. În mod paradoxal, atunci când bei mai puțină apă decât ai nevoie, corpul nu o va elimina pe cea existentă, ci o va reține pentru a face față perioadei de „secetă” pe care o prevede.

Soluția: Deși pare ironic, pentru a elimina excesul de apă din organism, trebuie să bei mai multă apă!

Aportul prea mare de sare. Excesul de sodiu este unul dintre principalii vinovați pentru retenția de apă. Sodiul este un electrolit cu o contribuție majoră în determinarea osmolarității. El se leagă de apă și ajută la menținerea echilibrului fluidelor intra- și extracelular. În cazul în care mănânci prea sărat, se pot produce blocaje.

Soluția: Citește cu atenție etichetele produselor înainte de a le cumpăra și, pe cât posibil, prepară-ți propria hrană, folosind cât mai puțină sare. Nu uita că mâncarea fast-food și alimentele procesate sunt o sursă însemnată de sodiu.

Carențele nutriționale. Deficiența de potasiu, magneziu, dar și de vitaminele B1, B5 și B6 afectează mecanismele reglării nivelului de lichide în corp, favorizând retenția acestora în țesuturi.

Soluția: Pune accent pe consumul fructelor și legumelor (banane, avocado, citrice, kiwi, prune, caise, curmale, stafide, spanac, fasole, ciuperci, cartofi, roșii), pește, cereale integrale, semințe și oleaginoase. Poți lua în calcul și administrarea suplimentelor alimentare. Conform cercetătorilor de la Universitatea Reading din Marea Britanie, suplimentarea cu 200 mg de magneziu pe zi se dovedește de mare ajutor în combaterea retenției de apă, mai ales în cazul persoanelor care suferă de sindrom premenstrual.

Sedentarismul. Forța gravitațională face ca fluxul sangvin să fie îngreunat la nivelul membrelor inferioare, iar lipsa mișcării agravează și mai mult situația.

Soluția. Ridică-te mai des de pe scaun și plimbă-te câteva minute. Atunci când lucrezi mușchii coapselor, din picioare sunt pompate mai multe lichide prin intermediul venelor. Încearcă să cumulezi circa 8.000 de pași pe zi sau să pedalezi timp de 20-30 de minute pe zi. Excelente sunt și sporturile acvatice: înotul, aqua-gym sau aqua cycling.

S-a dovedit că o hidratare corespunzătoare ajută la reducerea procentului de apă reținut în țesuturi. Aceasta pentru că odată ce bei mai multă apă, urinezi mai des și elimini mai multă sare din organism.

Antrenează diureza

Pentru a preveni stagnarea lichidelor în organism, marșează pe alimentele diuretice. Varza, țelina, sparanghelul, castraveții, roșiile, frunzele de pătrunjel, pepenele roșu sunt printre cele mai recunoscute la acest capitol. Excelent este și sucul de afine, care acționează ca un diuretic eficient. Poți apela cu încredere și la ceaiul de păpădie, codițele de cireșe sau mătase de porumb. Nu în ultimul rând, condimentează-ți mâncarea cu turmeric. Potrivit unor studii realizate în China, acesta ar împiedica retenția de apă, datorită proprietăților antiinflamatoare.

Ce mai poți face

Pentru a drena mai multe lichide din picioare, fă-ți masaj. Începe prin a sta pe podea cu picioarele îndoite. Prinde tibia chiar de sub genunchi cu degetele pe pulpă și degetele mari de-a lungul tibiei. Mișcă-ți mâinile ușor dinspre gleznă către genunchi, aplicând o presiune moderată cu degetele pe pulpă. Apoi, schimbă poziția degetelor: cele mari pe partea interioară a gleznei, iar celelalte pe de-a lungul tibiei. Masează astfel pulpa de jos în sus. La final, apucă-ți pulpa cu mâinile și fă masaj de strângere și eliberare de-a lungul piciorului. Repetă cu celălalt picior.

Străduiește-te să eviți poziția picior peste picior. Atunci când o adopți, circulația periferică și drenajul limfatic au de suferit, iar problemele tale se acutizează.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate