Sanatate maxima si slabire eficienta: ceaiul verde

Timp estimat de citire4 minute, 47 secunde

Cunoscut de milenii, ceaiul (infuzia sau decoctul de muguri si frunze tinere de Camelia Synensis) a fost readus in atentia publicului in ultimele decenii. Studii stiintifice elaborate au aratat ceea ce se stia in mod empiric de multa vreme, si anume ca ceaiul contine antioxidanti cu multiple actiuni sanogenetice. Dintre toate formele de consum, „regele” din acest punct de vedere este ceaiul verde.

Ceaiul verde nu numai ca este cel mai placut cand vine vorba de caracterele sale organoleptice (aroma, gustul si culoarea sunt remarcabile), dar el este si cel mai bogat in obisnuitii fitonutrienti specifici plantei de ceai. Sa adaugam si faptul ca are un nivel mai redus de cofeina fata de ceaiul negru, deci poate fi consumat fara probleme si de catre cei care doresc sa limiteze ingestia substantei amintite.

Cantitatea ideala: 3-4 cesti pe zi

Din pacate, insa, obiceiul de a bea ceai verde este mai degraba specific Asiei, decat Europei, iar modificarea obiceiurilor alimentare ale unui popor este un demers extrem de dificil si adesea terminat cu un esec. Si aceasta cu atat mai mult cu cat efectele benefice ale ceaiului apar daca se consuma pe termen lung, aproximativ 3-4 cesti pe zi. Doar in aceste cantitati se asigura cele 240-320 mg de polifenoli benefici, in principal de epigalocatehin-galat, polifenolul cel mai abundent in ceai.

Slabiti consumand ceai verde

Vi se pare ca ceaiul nu are un gust grozav?! Poate aroma sa nu va placa?! Cu certitudine este vorba doar de o chestiune de traditie si obisnuinta. Amintiti-va ca printre efectele consumului de ceai, dincolo de protectia fata de boli diverse, de la cancer, la cardiopatie ischemica, se afla si stimularea pierderii in greutate. Da, se poate slabi consumand ceai! Mai mult, studiile au aratat ca ceaiul verde nu numai ca ne face sa pierdem din lipidele acumulate, ci determina eliminarea indeosebi a grasimii periviscerale (grasimea acumulata in cavitatea abdominala sau in jurul organelor interne). De remarcat ca aceasta grasime este nu doar dizgratioasa, dar si foarte nociva pentru sanatate: ea se asociaza cu cresterea riscului de a dezvolta sindrom metabolic si diabet de tip 2.

Ceaiul verde are cele 3 principale componente care ne „scapa” de grasimi: catehine, cofeina si teanina. Un studiu japonez, efectuat in 2004, a aratat ca soriceii care au consumat 16 saptamani o dieta in care s-a adaugat pudra de ceai verde au ramas fara… 77% din grasimea periviscerala. Si asta fara a fi fost infometati!

Ceaiul verde in mancare

Desigur, simpla lui prezenta nu ne va face sa slabim daca nu vom avea grija la numarul de calorii. Dar, in ansamblul dietei el va actiona pozitiv. Si, de ce nu, ne va da prilejul sa consumam feluri de mancare inedite, cu o savoare aparte. Inainte de a trece la „cartea de bucate”, va sfatuiesc sa completati mancarea cu ceai verde baut ca atare si indulcit foarte, foarte putin. In fond, preferintele noastre sunt o chestiune de obisnuinta si chiar daca la inceput ceaiul ni se va parea prea amar, ulterior consumul lui ne va intra in rutina si, de ce nu, ne va racori si ne va aduce placere!

Somon cu ceai verde

Combinati apa, sare si ghimbir intr-o un vas si fierbeti amestecul vreme de 1 minut. Luati de pe foc si adaugati ceaiul verde. Lasati sa infuzeze 2-3 minute. Introduceti fileurile de somon in sos si tratati termic 5-6 minute. Serviti somonul cu sosul de ceai. Este nu numai gustos, dar si sanatos!

Supa vegetariana cu ceai verde

Se prepara o cana de ceai verde. Se dizolva un cub de concentrat de legume in ceaiul preparat. Se adauga suc de rosii si 3-4 rosii, 2 morcovi, o bucata mica de telina, toate taiate cubulete. Dupa preferinta, se poate completa cu o lingura de porumb si o mana de fasole verde, proaspete sau congelate. Se fierbe cateva minute, se sareaza, se pipereaza si se poate consuma. Este un fel de mancare hipocaloric si satios, un adevarat concentrat de sanatate prin mineralele si fitonutrientii adusi.

Prajitura cu ceai verde (a se consuma cu moderatie si… numai daca meritam!)

Se amesteca doua cani de faina cu un praf de copt si pudra de ceai (4 lingurite). Separat se bat impreuna 2 oua cu o cana de zahar si una de ulei (preferabil ulei de sambure de strugure). Se adauga o cana de iaurt si amestecul de faina, amestecand cu grija, in asa fel incat sa se obtina un mix omogen. Se coace la cuptorul preincalzit la 180 de grade. Intre timp preparam glazura de ceai verde: se amesteca cu mixerul o cana de zahar, doua lingurite de pudra de ceai, 1 lingurita de lapte, 1 lingura de margarina si 3 linguri de mascarpone. Se aplica pe prajitura dupa ce aceasta s-a racit si se pudreaza cu putin ceai verde. Dupa preferinte, prajitura se poate taia si umple, ca un tort, cu o cantitate oarecare de glazura. Atentie: nu consumati in exces; chiar daca ceaiul verde ne face sa slabim, el nu poate contrabalansa caloriile in exces!

Bautura de ceai verde (un excelent inlocuitor al bauturilor racoritoare industriale)

Poate suna paradoxal, dar ceaiul poate fi folosit si la alt gen de bauturi, cum este cea de fata, deloc asemanatoare ceaiului clasic servit in cescute! Intr-o sticla mare, de 2 litri, se introduc o treime de infuzie de ceai verde, 4 boabe de cardarmon sfaramate, un varf de lingurita de drojdie foarte proaspata, zeama de la o lamaie, o ceasca mica de miere de albine. Se completeaza cu apa, lasand in partea de sus a sticlei putin loc liber. Se inchide ermetic. Se lasa la fermentat intr-un loc intunecos si racoros pentru aproximativ 2 zile (in functie de temperatura mediului ambiant), apoi se introduce in frigider. Trebuie consumata in aproximativ o saptamana. Atentie, bautura are mici cantitati de alcool etilic!

Dr. Corina Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu