Reguli de buna purtare la masa de Sarbatoare

Timp estimat de citire4 minute, 38 secunde

Bunatati care mai de care mai apetisante ne ispitesc in aceasta perioada, in care, ce-i drept, avem atatea ocazii sa intindem mese pantagruelice. In acest context predispozant la abuz culinar, sa avem un cod de bune practici este prioritar!

Sa ne bucuram din plin de spiritul Sarbatorilor de iarna cu tot ce presupune acest lucru, fara a ne pune sanatatea si silueta in pericol poate fi o misiune complicata. Nu imposibila, insa. „Putem evita neplacerile cauzate de excesul alimentar, daca ne straduim sa consumam cantitati mici din fiecare preparat si, pe cat posibil, distantate in timp. Altfel, ne putem pricopsi cu simptome suparatoare, asa ca balonarea, arsurile gastrice, indigestie sau constipatie, care sa ne faca tandari buna dispozitie”, explica dr. Mihaela Posea, medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice, de la Clinica Smart Nutrition.

Strategii de pus in aplicare

Indiferent de cate ospaturi avem de onorat cu prezenta, medicul spune ca este esential, cel putin sa ne propunem, sa respectam programul de mese ca in orice alta zi, pentru a nu ne da peste cap organismul. In plus, astfel, nu riscam sa ajungem in vizita flamanzi si sa mancam mai mult decat avem nevoie si poate sistemul digestiv sa duca: „in cazul in care, suntem incurajati sa gustam si din sarmale, si din caltabos, si din friptura, putem incerca sa refuzam intr-un mod care sa nu jigneasca gazda si, eventual, sa le luam la pachet pentru a le manca a doua zi. De multe ori, daca acceptam sa le gustam, sfarsim prin a devora portia intreaga.”

Asocieri alimentare ideale

Pentru o digestie optima, dr. Posea recomanda ca in farfurie sa avem intotdeauna, in parti egale (vizual), legume, proteine si carbohidrati. Din categoria legumelor, iarna putem consuma muraturile sau variantele congelate – acestea din urma sunt de preferat in cazul persoanelor care sufera de hipertensiune, sfatuite sa se tina departe de muraturi, din cauza continutului mare de sare. Ca surse de proteine de origine animala avem carnea slaba (muschiul de porc, pulpa/pieptul de curcan sau pui), lactatele semidegresate, ouale sau pestele. In categoria alimentelor cu carbohidrati avem painea/cerealele/pastele integrale, fructele, orezul integral, porumbul/mamaliga, dar si cartoful, fasolea boabe, lintea si nautul. „Practic, de Craciun, la aperitive, putem pune in farfurie branza sau o bucatica de caltabos/lebar cu legume si o felie mica de paine din faina integrala sau de secara; la felul principal, putem avea carne slaba, alaturi de muraturi si cartofi la cuptor”, exemplifica nutritionistul.

„Pentru o persoana care a tinut postul Craciunului, exces poate sa insemne si o portie mai mare de carne/mancaruri grase, alimente prajite, care, prin continutul lor crescut de grasimi sau glucide, dar lipsit de fibre alimentare, sporesc riscul de a face calculi (pietre) biliari.”

Traditionale, dar mult mai usoare 

Desi sunt foarte savuroase, multe dintre bucatele traditionale romanesti pot fi adevarate bombe calorice. Din fericire, exista cateva trucuri prin care putem reduce numarul lor de calorii. „Unul dintre ele este evitarea prajirii alimentelor – folosind aceasta metoda de preparare, incarcam preparatul cu grasimi, deci si cu calorii. O alta modalitate este alegerea unor ingrediente cu mai putine calorii: carnea mai slaba in loc de carnea grasa, smantana cu 10% grasime in locul celei cu 30% grasime, un sos din iaurt si mustar in loc de maioneza etc. O a treia varianta este sa punem cantitati mai mici: sa injumatatim cantitatea de ulei/unt in retete, sa renuntam la sunca/slanina pusa printre sarmalute etc.”, precizeaza medicul. In sustinerea celor propuse, ea vine cu un exemplu concret.

Reteta clasica de sarmale, in care folosim 2 kg de varza, 450 g de carne de porc, 50 g orez, 200 g ceapa, 100 g bacon si 100 ml ulei pentru prajit, furnizeaza 130 kcal/100 g (aproximativ 2 bucati).

Reteta ajustata in care, in loc de carne de porc, folosim piep de curcan, punem doar 20 ml de ulei si renuntam la bacon, are numarul de calorii injumatatit – 73 kcal/100 g.

Avem multe dulciuri. Cum procedam?

Prezenta constanta a cozonacilor aromati si a diferitelor prajituri si bomboane reprezinta o proba de vointa mai mult decat dificila pentru persoanele gurmande. Or, consumul lor fara masura si la ore nepotrivite poate duce la castig ponderal, dar si la modificarea valorilor  glicemiei – ceea ce, in cazul persoanelor care sufera de diabet, nu-i deloc de gluma. „In clinica Smart Nutrition, recomandam pacientilor sa consume o felie de cozonac impreuna cu o cana cu lapte la micul dejun. Daca pe parcursul zilei mai apar ocazii in care sunt serviti cu prajituri, e bine fie doar sa guste din ele, fie sa le lase pentru a doua zi, dimineata”, arata medicul.

„Pentru a trece cu bine peste sarbatorile de iarna,  acest lucru insemnand si mentinerea greutatii, dar si evitarea colicilor biliare, comelor alcoolice, diabetului necontrolat, cuvintele cheie sunt MODERATIE SI SIMPLITATE.”

Atentionari speciale

Daca te stii cu bila lenesa sau alte afectiuni ale acestui mic, dar foarte important organ in procesul de digestie, ai mare grija la consumul alimentelor bogate in grasime: limiteaza-te la 1-2 sarmale, daca sunt facute cu carne de porc, 1-2 felii de lebar/caltabos, 2 linguri de salata boeuf, renunta la smantana de la sarmale si ia doar jumatate de felie de cozonac. In schimb, mananca mai multe legume si fructe si hidrateaza-te corespunzator cu apa plata/minerala sau ceaiuri. Sa nu uitam de moderatie nici cand vine vorba de alcool: 2-3 pahare de vin pe zi in cazul barbatilor si 1-2 pahare in cel al femeilor.

Pentru gust, dar si pentru imbunatatirea digestiei, specialistii ne sfatuiesc sa folosim la prepararea retetelor traditionale condimente si ierburi aromatice: piper, foi de dafin, boia, curry, rozmarin, ardei iute.

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate