„Putem deveni dependenti de alimentele care dau o stare de confort”

Timp estimat de citire3 minute, 39 secunde

Dependenta de alimente este o problema care trebuie tratata corespunzator si care poate fi depasita prin motivatie, autocontrol si informatie. „Gusturile se educa”, spune Alina Dumitru, tehnician nutritionist, care ne ofera explicatii pentru nevoia unora de a mânca incontinuu, de cele mai multe ori constienti de consecinte.

Din interviul de mai jos aflam cum se manifesta dependenta alimentara, care sunt cele mai populare alimente care stimuleaza placerea mâncatului, cu ce pot fi inlocuite si cum poate fi depasita.

Slab sau Gras: Cum se manifesta dependenta alimentara?

Nutritionist Alina Dumitru: Dependenta de anumite alimente este un soi de tulburare alimentara in care persoana devine obsedata de un anumit aliment sau bautura, pe care o consuma zilnic, in cantitati foarte mari si fara de care nu concepe sa traiasca.

De unde vine dependenta alimentara?

Daca ar fi sa tratam superficial, am putea spune ca stimulatorii de gust si restul substantelor prezente in anumite alimente genereaza o predilectie pentru acel aliment. Spre exemplu, monoglutamatul de sodiu prezent in anumite mezeluri genereaza o stare de bine, de satisfactie, pe care, ulterior, o asociem cu alimentul respectiv si deci incepem sa-l consumam din ce in ce mai des. Daca ne ducem putin in profunzime, constatam si niste resorturi psihologice care ii determina pe anumiti oameni sa aiba comportamente adictive care nu sunt doar alimentare.

Care este profilul dependentului de alimente?

Desi se intâlneste la ambele sexe, se pare ca mai afectate de o forma de dependenta alimentara sunt femeile. Daca tratam aceasta dependenta ca o tulburare alimentara, atunci putem sa spunem ca ea coexista de cele mai multe ori cu alte dependente (alcool, tutun, cafea) si chiar cu alte afectiuni psihice, ca depresia sau anxietatea. De multe ori, debuteaza in perioada adolescentei sau la adultii tineri si se mentine chiar si pe perioade foarte lungi. Daca ne uitam in jur, o sa observam oameni dependenti de: carne, brânza, fainoase, bauturi dulci, cafea, dulciuri, prajeli.

Care sunt cele mai populare alimente care stimuleaza placerea mâncatului?

Omul este genetic structurat sa prefere gustul dulce pentru simplul fapt ca din zahar ne luam glucoza, „benzina” corpului uman. Totodata, ne place si gustul de grasime, pentru ca si din grasime putem sa luam energie. Din aceste doua preferinte pot rezulta o serie intreaga de dependente: de dulciuri, de prajeli, de carne grasa, de lactate, de fainoase si de bauturi dulci. Mai exista o serie de substante de sinteza, cum este sarea chinezeasca (monoglutamatul de sodiu) care se gaseste astazi in foarte multe alimente si care genereaza tot un soi de dependenta. In general, cream dependente de alimente care ne dau o stare de confort, ne fac sa ne simtim bine.

Cu ce putem inlocui alimentele care dau dependenta?

Cu variantele lor mai sanatoase, desigur. Putem sa inlocuim covrigul sau saratelele cu biscuiti integrali, daca tinem neaparat sa mâncam asa ceva. Orice dulce poate fi inlocuit cu succes cu fructe sau ciocolata neagra, lactatele pot sa fie de capra si cât mai maturate, prajelile pot fi inlocuite cu alimente gatite la abur sau la cuptor, bauturile dulci se pot inlocui cu smoothie-uri delicioase de fructe sau de legume ori sucuri presate la rece, iar carnea grasa poate fi inlocuita cu peste. Mezelurile nu le putem inlocui, deci ar fi bine sa le consumam cât mai rar posibil. Nu este la fel de satisfacator la inceput, dar gusturile se educa!

Cum functioneaza autocontrolul in aceasta situatie? Ce trebuie facut pentru a depasi dependenta alimentara?

Aici vorbim despre doua aspecte. Fie este vorba de o predilectie pentru anumite alimente, de genul „nu pot sa beau cafeaua decât cu lapte” sau „dupa fiecare masa, mi se face pofta de dulce”, chestiuni care se pot regla destul de usor prin inlocuirea acestor obiceiuri cu altele mai sanatoase si cu un mic efort de vointa din partea subiectului. Daca vorbim de dependenta de alimente ca tulburare alimentara, atunci este clar nevoie de interventia unui psihoterapeut impreuna cu care dependentul sa poata regla mecanismele psihice care il determina sa aiba un asemenea comportament. In zilele noastre, din ce in ce mai multe persoane se refugiaza in mâncare sau alcool si, din pacate, nu exista inca suficienta informatie care sa ii indrume pe acesti oameni catre ajutor specializat.

Alexandra Lupu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu