Principiile dietei traditionale chinezesti

Timp estimat de citire4 minute, 17 secunde

Conceptul de dieta traditionala chinezeasca isi are originea in filozofia taoista, yin si yang, la care se adauga cele cinci elemente primordiale care alcatuiesc universul: focul, lemnul, pamantul, metalul si apa. Cultura chineza se bazeaza pe ideea ca fiecare aliment poate fi considerat si un medicament care face bine atat corpului, cat si spiritului.



Elementele yin si yang sunt jumatatile unui intreg, ele completandu-se intr-o maniera ce atinge perfectiunea. Semnificatia acestor doua elemente se refera la echilibrul perfect si la atractia dintre contrarii. Yang reprezinta infinitul, fiind asociat cu caldura, lumina si tot ce este pozitiv. Pe de alta parte, Yin este simbolul frigului, al intunericului si al linistii. Aceste doua simboluri au fost adoptate pentru a exemplifica echilibrul din orice, fiind utilizate cu mare succes in practica medicala, cat si in alimentatia corecta.

Organismul uman se afla si el sub auspiciile yin-yang, fiind cunoscut faptul ca tot ce este la exterior tine de yang, iar interiorul de yin. In momentul in care balanta yin-yang a fost dezechilibrata apar bolile si suferintele interioare. Alimentatia poate fi un factor disturbator al echilibrului yin-yang, fapt pentru care cultura chineza a creat doua mari categorii de alimente in functie de necesitatea pastrarii echilibrului in organism.

Alimentele Yin-Yang
De regula, alimentele care predomina de primavara devreme pana la sfarsitul verii apartin categoriei yang, fiind alimente calde si racoroase. In ceea ce priveste categoria yin, aceasta contine alimente reci care predomina toamna si iarna.
In categoria alimentelor Yin intra: algele, ovazul, orzul, vinetele, carnea de porc, iepure si rata, sfecla, dovleacul, castravetii, spanacul, rubarbura, rosiile, ridichiile, graul, tofu, bananele, lamaile, grapefrutul, maslinele verzi, ciocolata, gogosarii, ciupercile si urda dulce.
In categoria Yang intra: usturoiul, telina, arpagicul, chimenul, patrunjelul, prazul, busuiocul, soia, carnea de pui si miel, piersicile, ciresele, alunele, portocalele, caisele, varza rosie, merele, branza de capra, ceapa rosie, nautul, dovleceii.

Pastreaza echilbrul pentru a fi sanatos si in forma
In momentul in care alimentatia se bazeaza mai mult pe unul dintre cele ce reprezinta elemente primordiale pot aparea dezechilibre in organism, cu aparitia suferintelor trupesti. In cazul in care se prefera alimentia Yang persoana respectiva este hiperactiva, sufera de diaree, meteorism abdominal si transpira. Daca se face exces de alimente ce intra in categoria Yin avem de-a face cu o persoana supraponderala sau chiar obeza, cu probleme respiratorii, extremitati reci, care retine usor apa in organism si care se confrunta cu insomnii.

Principiile de baza ale alimentatiei traditionale chinezesti:
– Concentrati-va asupra mancatului si evitati sa faceti in acelasi timp si alte activitati (ca cititul sau privitul la televizor). In caz contrar, procesul de digestie poate fi serios afectat.
– Beti cat mai mult ceai verde imediat dupa masa. O cana calduta de ceai verde  ofera un gust inconfundabil si necesarul de substante antioxidante de care organismul are nevoie pentru a avea un sistem imunitar imbatabil.
– Nu consumati bauturi reci in niciun moment al zilei si cu atat mai putin in timpul meselor. Procesul de digestie are nevoie de caldura pentru a putea asimila substantele nutritive din fiecare aliment, astfel incat orice lichid rece interfereaza cu digestia corecta.
– Mestecati bine fiecare aliment si nu va grabiti atunci cand mancati. In acest fel se realizeaza digestia corecta a fiecarui aliment in parte.
– Fiecare afectiune necesita gustul ei. Astfel, daca sunteti febrili sau va aflati in perioada de recuperare si refacere dupa boala, consumati alimente dulci. Afectiunile cardiovasculare necesita alimente acre, iar cele piperate si iuti sunt indicate in cazul racelilor puternice. Alimentele sarate sunt recomandate in cazul bolilor endocrine, insa interzise in cazul celor care sufera cu rinichii si inima.
– Nu mancati cand sunteti stresati, agitati sau enervati deoarece aceste stari de tensiune se vor reflecta asupra organelor interne si mai ales asupra sistemului digestiv. De multe ori este mai bine sa sariti peste o masa daca va aflati intr-o stare de tensiune si stres.
– Persoanele in varsta trebuie sa aiba o alimentatie cat mai simpla, bazata pe fructe, legume, cereale si seminte si saraca in grasimi si proteine de origine animala. De asemenea, trebuie sa evite mancarurile grele, prajelile, condimentele, cafeaua si alcoolul.
– Masajul abdominal realizat dupa masa are un efect pozitiv asupra digestiei. Masajul trebuie sa dureze 5 minute, este circular in zona centrala a abdomenului, initial in sensul acelor de ceasornic, apoi in sens invers.

Avantajele si dezavantajele alimentatiei traditionale chinezesti
Beneficiile alimentatiei traditionale chinezesti sunt numeroase, avand efecte pozitive atat asupra corpului, cat si a mintii. Persoanele care adopta principiile de dieta chinezeasca traiesc mai mult si au mai putina nevoie de doctori si medicamente. De asemenea, cei care integreaza in stilul de viata aceste principii au o silueta de invidiat, fara sa fie nevoie de practicarea unui sport concomitent cu aceasta. Echilibrul yin-yang din alimentatie ajuta la stimularea mecanismelor de aparare ale organismului si la evitarea afectiunilor cardiovasculare, a diabetului zaharat si a cancerelor (in special cele din sfera digestiva).
Pe de alta parte, dezavantajele alimentatiei traditionale chinezesti tin de procurarea ingredientelor si de modalitatile de preparare ale acestora, fiind cunoscut faptul ca mancarea chinezeasca este complexa, greu de gatit si necesita mult timp pentru a fi preparata ca la carte.

Dr. Alin Popescu
www.dralinpopescu.ro

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu