Pe scurt, despre carne

Oana-Teodora Balaniuc, Nutritionist-dietetician

Timp estimat de citire3 minute, 2 secunde

In zilele noastre, carnea a devenit unul dintre cele mai controversate subiecte din nutritie. Ca valoare nutritiva, carnea este importanta pentru hrana omului sanatos de toate varstele. Este indicata in unele stari de convalescenta, in alimentatia copiilor si a adolescentilor, a femeilor care alapteaza, pentru persoanele care depun eforturi mari sau lucreaza in medii toxice.

Cel mai important macronutrient continut in carne este proteina. Adultii au nevoie de aproximativ 0,9 grame de proteine per kilogram corp in fiecare zi. Cele mai consumate tipuri de carne la noi in tara sunt cea de porc si cea de pui. Este foarte important sa incercam sa ne achizitonam carnea din surse cat mai sigure si apropiate, cum ar fi ferme, pescarii, mai ales de unde stim cu ce sunt hranite animalele care urmeaza sa ajunga pe masa noastra.

Alba sau rosie?

Carnea alba este reprezentata de cea de pui, curcan, peste, iepure etc. In general, este vorba de animale mici cu masa musculara mai scazuta si tesut muscular mai fin, din asta rezultand ca acest tip de carne are o digestibilitate mai buna. In afara de asta, pestele, de exemplu, contine grasimile lui benefice pentru organismul uman si, de asemenea, si minerale care nu se gasesc in celelalte tipuri de carne, cum ar fi fosforul.

Carnea rosie este reprezentata de carnea de vita, carnea de porc, de oaie, cea de vanat etc. De notat este ca in carnea de porc se gaseste de 10 ori mai multa vitamina B1 decat in carnea de vita.

Contine proteine cu valoare biologica inalta

Valoarea biologica a proteinelor din carne este situata intre 75 si 81, fiind superioara proteinelor vegetale, dar inferioara proteinelor din ou (cu valoare biologica de 100, ele reprezentand etalonul) sau lapte, ca urmare a deficitului de triptofan si de fenilalanina. Proteinele din carne sunt deosebit de importante pentru cresterea organismelor tinere, alaturi de proteinele din lapte.

Unele dintre beneficiile consumului de carne sunt:

  • favorizarea hematopoiezei (formarea elementelor celulare sangvine) – fierul continut de carne are cea mai puternica actiune hematoformatoare si antianemica;
  • stimularea activitatii nervoase superioare;
  • ameliorarea capacitatii de munca;
  • exercitarea celei mai intense actiuni dinamice specifica in cadrul metabolismului – este indicata in prevenirea obezitatii;
  • marirea rezistentei organismului la actiunea factorilor nocivi, agentilor infectiosi din mediu – este indicata ca aliment de protectie;
  • oferirea senzatiei de satietate.

 Atentie la dietele bogate in proteine!

Desi carnea este un aliment foarte important in dieta, trebuie sa fim atenti si la cat de des o consumam si in ce cantitati. Efectele adverse asociate cu dietele bogate in proteine de lunga durata includ tulburari osteoarticulare si tulburari in metabolismul calciului, risc crescut de cancer, tulburari ale ficatului si pot duce la agravarea patologiilor coronariene. Persoanelor sanatoase le este recomandat sa consume carne de peste de cel putin doua ori pe saptamana, carne de pui sau curcan, de preferat fara piele, aproximativ de doua-trei ori pe saptamana si carne rosie, de maximum doua ori pe saptamana. Portia de carne pe care o consumam la o masa este recomandat sa nu depaseasca marimea palmei noastre.

Carnea si efectele asupra rinichilor

Cercetatorii de la Harvard au urmarit mai multe femei sanatoase pentru mai mult de un deceniu pentru a observa prezenta excesului de proteine in urina, un semn prin care rinichii incep sa se deterioreze. Acestia au descoperit trei componente dietetice asociate cu acest semn al scaderii functiei renale: proteinele animale, grasimile animale si colesterolul. Consumul ridicat de proteine animale poate induce hiperfiltrarea, care este o crestere dramatica a functiei rinichiului. La cateva ore dupa consumarea carnii, fie ca este vorba despre carne de vita, pui sau peste rinichii pot intra intr-un mod de hiperfiltrare. Proteinele de origine vegetala nu provoaca acest stres asupra rinichilor.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Nutritionist-dietetician

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate