Merele, beneficii pentru sanatate

Timp estimat de citire2 minute, 20 secunde

Cu totii stim proverbul galez “Un mar pe zi tine doctorul departe”, dar care ar fi beneficiile pentru sanatate asociate cu consumul de mere? Cele mai cultivate si consumate fructe din lume sunt cunoscute si ca “alimente miraculoase”. Ce le face insa atat de speciale? Si de ce merele autohtone sunt de preferat celor din import?

  • Merele produse pe plan local nu sunt tratate cu substante chimice care sa le mentina proaspete mult timp si nu sunt iradiate (procedeu folosit pe scara larga pentru a evita alterarea);
  • Fibrele si alti nutrienti din mere actioneaza sinergic, prevenind bolile de inima si regland nivelul de lipide din sange. Este cunsocut faptul ca fibrele solubile din mere, pectinele, normalizeaza nivelul colesterolului din sange (cercetatori de la Universitatea de Stat din Florida au demonstrat ca femeile mai in varsta care au consumat mere zilnic au avut o scadere cu 23% a colesterolului rau LDL si o crestere cu 4% a colesterolului bun HDL, dupa doar 6 luni). Numai ca cercetari recente arata ca pectinele interactioneaza cu fitonutrientii merelor si rezultatul este o actiune cu mult mai ampla decat ar fi de asteptat. Practic, nu numai pectinele merelor ne apara de boli de inima, ci combinatia acestora cu alte principii nutritive din respectivul fruct. Prin urmare, numai fructul in totalitatea lui este cardioprotector, pentru ca ceea ce contine este greu de reprodus in forma unui supliment alimentar.
  • Un alt atribut sanogenetic al merelor este ca au capacitatea de a ne ajuta sa modulam senzatia de foame si satietate, reducandu-ne apetitul – cercetarile stiintifice au aratat ca adultii care au consumat un mar de dimensiunii medii cu 15 minute inainte de masa, au scazut aportul caloric din timpul mesei cu aproximativ 15%. Tinand cont ca in acest studiu o masa avea aproximativ 1240 de calorii, o reducere de de 15% inseamna 186 de calorii, cu 60 de calorii mai mult decat contine un mar.
  • Polifenolii (antioxidanti) din mere sunt capabili sa influenteze digestia si absorbtia carbohidratilor, impactul acestor schimbari fiind reglarea nivelului de zahar din sange. Tot aceeasi polifenoli scad absorbtia digestiva a glucozei si stimuleaza secretia de insulina de catre pancreas. Diverse studii au aratat, de asemenea, ca persoanele care au consumat trei portii de mere pe saptamana au avut un risc cu 7% mai mic de a dezvolta diabet de tip 2 decat cei care nu au consumat mere.
  • Merele contin fibre solubile si insolubile, cele insolubile ajutand la retinerea apei in bolul alimentar, care curata si accelereaza eliminarea alimentelor din tractul digestiv.
  • Diverse studii au aratat, de asemenea, conexiuni intre consumul de mere si reducerea riscului aparitiei astmului, precum si in afectiuni degenerative legate de imbatranirea organismului – incluzand aici degenerescenta maculara a ochiului si probleme neurodegenerative, incluzand si boala Alzheimer.

Asadar, merele, bogate in fitonutrienti, sunt unele dintre cele mai sanatoase alimente pe care o persoana le poate consuma!

Dr. Alin Popescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu