Kaki, fructul zeilor

Timp estimat de citire2 minute, 42 secunde

Cu un aspect de rosie si o culoare vie care variaza de la galben deschis la portocaliu intens, kaki este o adevarata incantare pentru papilele gustative. Te surprinde prin textura sa fina si suculenta, dar si gustul dulce, nemaiintalnit, ceva intre ananas, piersica, pepene galben si dovleac placintar. In plus, e doldora de substante benefice.

Chiar daca nu creste pe la noi, kaki este din ce in ce mai prezent in oferta marilor magazine, alaturi de alte fructe exotice. Se vinde la bucata, la fel ca mango, rodia sau avocado. Desi este o baca, asemenea coacazei sau agrisei, kaki este produs de niste copaci impunatori, inalti si cu coroane bogate, care poarta numele Diospyros, care in greaca veche semnifica nici mai mult nici mai putin decat „hrana lui Zeus”. Dupa ce vei fi aflat cu cate virtuti sanogene e inzestrat, intelegi ca nu e nicio exagerare la mijloc. Am ales sa ti le prezentam pe cele mai importante.

Intareste sistemul imunitar

Fiind o sursa excelenta de cartotenoide, kaki impulsioneaza contraatacul impotriva agentilor patogeni, stimuland activitatea globulelor albe din sange raspunzatoare de rezistenta la infectii. De asemenea, kaki e un fruct bogat in vitaminele C si E, alte doua substante importante in apararea organismului.

Protejeaza ochii

Atunci cand e consumat cu regularitate, kaki ajuta la imbunatatirea acuitatii vizuale prin continutul sau ridicat de provitamina A, substanta nutritiva esentiala pentru mentinerea sanatatii oculare. Aceasta intra in componenta pigmentilor fotosensibili din retina, previne uscarea conjunctivei si a corneei.

100 g de kaki furnizeaza aproape o treime din necesarul zilnic de vitamina A al unui adult si aproape intreaga doza recomandata de vitamina C.

Diuretic si cardioprotector

In cazul in care te numeri printre persoanele care se confrunta cu valori crescute ale tensiunii arteriale, trebuie sa stii ca in kaki gasesti un aliat pretios in combaterea acestui factor de risc major pentru bolile cardiovasculare. Fructul contine o cantitate mare de potasiu, mineralul care anuleaza efectul daunator al sodiului, ajutand la reglarea presiunii sangvine prin eliminarea excesului de fluide din organism.

Alunga oboseala

Plin de vitamine, minerale si oligoelemente, kaki actioneaza ca tonic general si energizant, imbunatatind inclusiv activitatea cerebrala. De mentionat este ca fructul contine intre 65 si 70 calorii, majoritatea provenind din zaharuri, insa unele complexe care se absorb treptat, fara a provoca oscilatii bruste ale glicemiei, cele care duc la aparitia senzatiilor de epuizare.

Reduce absorbtia grasimilor

O concluzie promitatoare a unui studiu japonez ofera sperante celor afectati hiperlipidemie. Mai exact, cercetatorii de la Universitata Toyama din tara Soarelui Rasare au aratat ca prezenta constanta a fructelor kaki in meniu amelioareaza metabolismul lipidelor, diminuand rata de absorbtie a grasimilor la nivelul intestinului, aspect de mare interes in preventia obezitatii si a diabetului zaharat de tip 2.

Un studiu al doctorului Shela Gorenstein de la Universitatea din Ierusalim a demonstrat ca, prin concentratia mare de fibre, minerale si polifenoli, kaki permite combaterea ateroscelorozei, afectiune in care arterele se blocheaza, ducand la atac de cord si accident vascular cerebal.

Tine la distanta cancerul

Un alt motiv pentru care kaki merita toata atentia este continutul mare de acid betulinic si taninuri, intre care catechina si galocatechina – fitochimicale implicate in combaterea bolilor canceroase.

Top 10 producatori de kaki:

  1. China
  2. Coreea de Sud
  3. Japonia
  4. Brazilia
  5. Italia
  6. Israel
  7. Noua Zeelanda
  8. Iran
  9. Australia
  10. Mexic

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu