Invata-ti copiii sa adore fructele si legumele: metode demonstrate

Timp estimat de citire4 minute, 0 secunde

Toti stim ca fructele si legumele sunt pline de vitamine, minerale, antioxidanti si fibre. Nu au multe calorii, nici sare, grasimi saturate sau zahar adaugat. Fructele si legumele proaspete sunt sanatoase si pot preveni diferite afectiuni, inclusiv obezitatea infantila.

Dar cum ii invatam pe cei mici sa manance cu placere fructele si legumele? Intr-o lume in care magazinele sunt pline de dulciuri in ambalaje colorate, cum putem da farmec fructelor si legumelor? Exista cateva metode demonstrate stiintific prin care copiii vor invata cat de grozave sunt fructele si legumele!

Ideal, fructele si legumele trebuie sa umple cel putin jumatate din fiecare farfurie de mancare din meniul zilnic al unui copil.

1. Obiceiurile bune incep odata cu diversificarea

De la varsta de 6 luni, cand incepe diversificarea alimentatiei bebelusului, se face trecerea de la lapte la alimente cat mai variate. Studiile arata ca preferintele culinare sunt dezvoltate mai devreme decat ne-am astepta – chiar din primul an de viata! Un studiu recent demonstreaza ca micutii care au gustat o varietate de fructe si legume pana la varsta de 14 luni au fost mai putin mofturosi si au acceptat cu placere cruditatile la varsta de 4 ani.

Chiar si la petrecerile pe care i le organizezi copilului, nu apela la sucuri, dulciuri din comert sau junk food! Exista cofetarii care prepara torturi fara zahar, iar tu poti pregati aperitive sanatoase pe baza de fructe si legume.

2. Incearca sa-i oferi un aliment nou de cel putin 10 ori

Nu te lasa descurajat daca micutul refuza un anumit aliment la inceput. Stiinta arata ca trebuie sa incerci de 10-15 ori pana cand copilului chiar ii va placea acel aliment, astfel incat o expunere repetata la respectiva leguma poate va ajuta. Foloseste-ti imaginatia si ofera-i alimentul sub diferite forme si compozitii!

3. Aranjeaza mancarea in forme haioase

Un studiu de la Universitatea Cornell arata ca majoritatea copiilor prefera fructele taiate in locul celor intregi, in special cele taiate in forme frumoase, precum stelutele. Distrati-va impreuna si creati modele inedite pentru fructe si legume!

Cand pregatesti o salata sau un desert cu fructe, invita-ti copilul sa te ajute cu o activitate simpla – sa spele fructele sau sa le taie, in functie de varsta. Va fi mandru de reusita si, de ce nu, va fi curios sa le si incerce!

4. Fii un model demn de urmat

Copiii invata prin observatie si tin cont de obiceiurile culinare ale parintilor. Asa ca, daca tie iti face placere sa mananci fructe si legume, sunt sanse mari ca si copilului tau sa-i placa. Gustarile de peste zi sunt oportunitati bune pentru a-i oferi celui mic optiuni alimentare sanatoase – savurati impreuna un iaurt natur cu afine proaspete sau felii de ardei gras cu hummus.

5. Stabileste orele de luat masa

Acest obicei de moda veche este, de fapt, cum nu se poate mai actual. Mesele in familie sunt metode excelente de a crea obiceiuri culinare sanatoase. Mai mult, un studiu publicat in Public Health Nutrition arata ca adolescentii care iau regulat masa cu familia au tendinta de a consuma mai multe fructe si legume.

Dar, cum suntem toti ocupati, fa schimbari mici si propune-ti macar trei mese in familie pe saptamana. Nu trebuie sa fie neaparat cina. Incercati sa stati impreuna la un mic dejun, o cina si un pranz in weekend. Asta nu inseamna ca trebuie sa pregatesti preparate elaborate sau multe feluri de mancare – un fel principal sanatos, un desert cu multe fructe si o limonada sunt minunate pentru un pranz de duminica in familie!

Fa-l pe copilul tau sa iubeasca plantele si cultivati impreuna legume sau, daca stati in apartament, o jardiniera cu plante aromatice este suficienta pentru a-i stimula apetitul!

6. Tine alimentele sanatoase la vedere

In loc sa ascunzi fructele si legumele, plaseaza-le in bucatarie, astfel incat copiii sa le vada si sa le poata lua oricand doresc. Copiii le vor consuma cu placere din simplul motiv ca sunt la vedere si nu trebuie sa faca un efort prea mare pentru a le obtine. Poti depozita bananele, merele, citricele, rosiile si castravetii pe blatul din bucatarie, insa bucatile de fructe si legume nu pot fi lasate la temperatura camerei mai mult de doua ore.

7. Cititi impreuna carti despre fructe si legume

Stii deja ca cititul stimuleaza activitatea creierului si este o experienta care te apropie de copilul tau, dar stiai ca prin citit ii poti influenta si preferintele culinare? Un studiu de la Universitatea Stanford demonstreaza ca prescolarii care citesc carticele cu imagini cu legume si fructe inainte de gustare stimuleaza consumul acestor alimente.

In toate librariile exista carti pentru copii cu imagini cu fructe si legume – investeste in cateva si rasfoiti-le impreuna inainte de ora mesei. Astfel, prin puterea exemplului si a expunerii repetate, copilului tau ii va fi mai usor sa inteleaga motivul pentru care este bine sa manance mai multe fructe si legume.

Dr. Roxana Mateescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu