Importanta orarului meselor in dieta zilnica

Timp estimat de citire2 minute, 55 secunde

Nu este usor pentru nimeni sa scape de kilogramele in plus si mai ales sa o faca intr-o maniera inteligenta fara sa perturbe echilibrul existent in organism insa cuvintele cheie in obtinerea dezideratelor de mai sus sunt cumpatare si organizare.

De ce sa ne concentram numai asupra organizarii zilnice din punct de vedere al activitaţii profesionale, cand putem (si mai ales trebuie) sa ne facem un plan zilnic si in ceea ce priveste orarul meselor? Orice dieta si orice schimbare a obiceiurilor alimentare trebuie sa inceapa cu intelegerea si acceptarea faptului ca nu se sare peste nicio masa deoarece in acest fel apar dezechilibre in organism si, mai devreme sau mai tarziu, probleme de sanatate. Nu ne adresam cu aceste sfaturi numai persoanelor care au probleme cu greutatea, ci si celor care doresc sa isi imbunatateasca stilul de viata.

De ce trebuie sa mancam de 5 ori pe zi?
In urma studiilor efectuate de catre nutritionisti, s-a dovedit faptul ca implementarea unui program alimentar ce consta in 3 mese principale si 2 gustari (la ora 11.00 si la ora 16.00) se poate determina rezultate mult mai bune in lupta impotriva kilogramelor in plus si mai ales in mentinerea pe termen lung a greutatii ideale. In mod paradoxal, cu ajutorul celor 5 mese zilnice se poate consuma o cantitate mai mica de alimente decat in cazul programului clasic de 3 mese pe zi deoarece in ultimul caz mesele sunt spatiate de intervale mari de timp. Cu alte cuvinte, cei care iau micul dejun la 7.30 vor consuma mult mai multe calorii la pranz, faţa de cei care isi programeaza o gustare la ora 11. Senzatia de foame aparuta in intervalul de 5 ore si jumatate de pauza alimentara ii va determina sa isi umple farfuria pana la refuz! De asemenea, portionarea ratiei calorice in 5 mese pe zi este de ajutor si la menţinerea unui tub digestiv sanatos.

Ingerarea unei cantitaţi mai mici la intervale regulate de timp si pastrarea acestui obicei timp de cateva saptamani va putea remedia si simptome ca: balonarea, greata sau tulburarile de tranzit intestinal.

Cum sa ne organizam?
Un program fix al meselor are multiple beneficii asupra starii de sanatate. Stimularea metabolismului si cresterea nivelului de energie al organismului sunt doar cateva din “minunile”pe care le poate face respectarea orelor fixe de masa.
In cele ce urmeaza va vom prezenta regulile generale ale programului de masa sanatos:
– micul dejun este obligatoriu si trebuie consumat la o ora dupa trezire;
– la 2, maximum 3 ore de la micul dejun, alocati 10 minute pentru o gustare – a nu se intelege prin gustare chipsuri, dulciuri, mancare tip fast-food sau produse de patiserie; gustarea va consta in fructe, iaurt degresat sau produse pe baza de cereal;
– la 2-3 ore dupa gustare luati pranzul;
– intre pranz si cina (de preferat in jurul orei 16.00) este bine sa luati a doua gustare;
– cina trebuie sa fie consumata nu mai tarziu de ora 19.00.

Cazuri speciale
Pentru cei care lucreaza in schimbul de noapte este imposibila pastrarea conduitei alimentare prezentate mai sus. Trebuie sa ia una sau doua gustari in timpul noptii (pe parcursul programului de lucru). Dupa terminarea programului, pot considera micul dejun ca prima masa din zi, urmata de odihna obligatorie de 8 ore. Dupa trezire este necesara o masa consistenta bazata pe legume si proteine cu valoare biologica inalta (carne de pui, peste, curcan). Si nu in ultimul rand, atentie la consumul exagerat de cafea (mai ales in cazul celor care lucreaza noaptea)!

Dr. Alin Popescu
Medic primar medicina sportiva
www.dralinpopescu.ro

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu