Gustarea romaneasca 100% sanatoasa: marul

Timp estimat de citire2 minute, 30 secunde

Azi, cand citim frecvent despre beneficiile unor fructe exotice cu nume si aspect bizar, avem tendinta de a neglija fructul autohton, ieftin si la indemana tuturor: marul. Sanatoase si excelente in dietele de slabire, merele ar trebui sa faca parte din dieta oricui, fie tanar sau varstnic.

Putini stiu ca marul face parte din  familia… trandafirilor! Initial, merele au provenit din Asia si Europa de Est, dar s-au extins ulterior pe intregul nostru continent si in America de Nord. Le consumam ca atare, sub forma de sucuri sau sub diferite alte forme. Practic, nu exista persoana care sa nu agreeze merele, daca nu crude, macar sub forma de… strudel!

Exista un mare numar de specii de mar, variate atat din punct de vedere al culorii, cat si al gustului si, mai ales, al dulcetei. Indiferent de preferinte, merele au proprietati organoleptice atragatoare, care, spune legenda, au dus chiar la izgonirea primilor oameni din rai!  Un vechi proverb englezesc ne aminteste ca „un mar pe zi tine doctorul departe”, iar medicina moderna a explicat adevarul acestei zicale descriind nutrientii diversi pe care bine-cunoscutul fruct ii adauga dietei noastre.

Merele ajuta la reducerea colesterolului

Coaja merelor este „sediul” fibrelor, dominate de pectine. Tot in coaja se gasesc antioxidanti valorosi, mai ales quercitina. De fapt, actiunea benefica a merelor se datoreaza in special activitatii lor antioxidante. Acesta are la baza diferiti compusi fenolici si flavonoizi.

Merele ofera un sprijin pentru mentinerea sanatatii cardiovasculare. Fitonutrientii merelor, indeosebi quercitina, catechinele, acidul clorogenic, asigura integritatea vaselor, intarzie aparitia si evolutia placilor de aterom. in aceeasi directie, fibrele solubile (pectinele) si insolubile (celuloza) din mere scad colesterolul rau (LDL-colesterolul). Studii au aratat ca aceste efecte apar chiar la un consum mic, o jumatate dintr-un mar mediu, de exemplu, producand efecte masurabile. Flavonoizii merelor au si actiune anticoagulanta, regleaza tensiunea arteriala si combat acumularea de grasimi (steatoza hepatica).

Persoanele mature, mai ales daca au probleme cu inima, trebuie sa consume pe termen lung 1-2 mere pe zi.

Merele pot preveni boli grave

Merele ne ajuta si in lupta impotriva cancerului. Consumul zilnic de mere scade incidenta cancerului pulmonar la femei. Datele de laborator arata o corelatie pozitiva intre consumul de mere si scaderea frecventei cancerelor de colon, rect si de san.

Flavonoizii unici din mere (inclusiv florizina) sunt in mod particular de ajutor in mentinerea sanatatii pulmonare, in evitarea astmului bronsic si a complicatiilor acestuia.
Pectinele merelor sunt un „pansament” natural al tubului digestiv, fiind folosite si in mod traditional pentru tratamentul si profilaxia enteritelor si colitelor.

Sa mai amintim ca merele aduc si vitamina C, extrem de utila in sezonul rece, fier, magneziu, potasiu, mangan, cupru, acid malic, toate intr-un fruct cu o valoare calorica redusa, ceea ce il face accesibil si persoanelor care doresc sa-si intretina silueta.

Deci, inainte de a cumpara mango sau papaya, ganditi-va daca nu e bine ca astazi sa refaceti provizia de mere a familiei: golden, ionatane, renete sau de alt soi, dupa gustul si preferintele fiecaruia.

Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu