Ghimbirul, radacina-minune

Timp estimat de citire2 minute, 50 secunde

Sunt sigura ca ati vazut in supermarketul in care va faceti cumparaturile niste radacini ciudate, semanand vag cu radacina de telina si vandute sub denumirea de ghimbir. Putini cred ca si-au facut curajul sa le cumpere si sa le foloseasca in bucatarie, desi preturile nu sunt deloc prohibitive. Adevarat, nu este o planta traditionala, locala, ci apartine meleagurilor asiatice, dar are foarte multe calitati, atat culinare, cat si terapeutice.

Ghimbirul este, de fapt, rizomul plantei cu acelasi nume si poate avea o culoare alba, galbena sau rosiatica, in functie de varietate. Coaja maronie, mai groasa sau mai subtire, trebuie indepartata înainte de folosirea rizomului. Ghimbirul se foloseste proaspat (forma pe care o recomandam, deoarece numai asa isi pastreaza valoarea nutritiva) sau sub forma uscata, ca pudra.

Preparatele la care se poate adauga ghimbir sunt foarte diverse, de la feluri de mancare specifice Asiei de sud-est, pana la preparate locale (salate, carne, fursecuri) pregatite în mod obisnuit, dar care vor capata o noua savoare.

Digestie imbunatatita cu ghimbir

Ghimbirul are o lunga traditie in fitoterapie, unde se foloseste pentru ameliorarea simptomatologiei gastro-intestinale. Este considerat carminativ (scade balonarea, disconfortul abdominal si flatulenta), spasmolitic (reduce crampele si relaxeaza musculatura intestinului) si combate greata, inclusiv greturile matinale specifice disgravidiei de prim trimestru. Medicina moderna a adaugat si alte roluri, printre care cel antioxidant si cel antiinflamator. La baza se afla gingerolii, cei care dau gustul specific, iute. Substantele au o structura similara cu a capsaicinei din chilli sau cu a piperinei din piper. Inclazirea transforma gingerolul in zingeron, mai putin iute, iar uscarea, in shogaol, care are un gust de doua ori mai intens.

Gingerolii sunt antiinflamatori importanti, de aceea consumul regulat de ghimbir usureaza durerile din osteoartrita. Aceiasi gingeroli inhiba cresterea celulelor canceroase in colon.

Ceai de ghimbir pentru zile friguroase

Ghimbirul ne poate incalzi într-o zi rece de iarna si poate stimula procesele de sudoratie, de aceea e util in gripe si raceli, ca si în detoxifiere. Poate fi adaugat ca atare în apa fierbinte, eventual alaturi de diferite alte plante aromate, rezultand un excelent ceai aromat si picant, cu virtuti terapeutice si revigorante. Ghimbirul aduce vitaminele B6 si C si este o sursa de potasiu si de fibre. Valoarea sa calorica este redusa (20 kcal/100g) pentru ca e sarac în carbohidrati digerabili si nu contine grasimi.

Bere de ghimbir, reconfortanta si cu putin alcool

La 1 l de apa aveti nevoie de 130 g de ghimbir proaspat decojit, 150 g zahar sau miere, o lamaie de dimensiuni medii, 8 g de drojdie proaspata sau 4 g de drojdie uscata. Optional: coriandru, anason, cuisoare, chilli, vanilie.
Se oparesc cu apa adusa la temperatura de fierbere radacina de ghimbir taiata marunt si lamaia feliata. Se lasa sa se raceasca pana la aproximativ 30 de grade, dupa care se adauga drojdia si zaharul sau mierea. Se lasa sa fermenteze la temperatura camerei o zi. Apoi se strecoara în sticle de plastic curate si care se pot închide bine. În sticle se mai lasa 48 de ore la 21 de grade, dupa care se introduce în frigider. Este buna de consum timp de aproximativ o saptamana. Nu folositi recipiente de sticla pentru conditionare, deoarece în timpul fermentatiei se produce bioxid de carbon si sticla poate ceda. Produsul nu are mai mult de 2% alcool etilic, deci este o bere foarte slaba, dar reconfortanta si strict naturala, fara aditivi sau conservanti indoielnici.

 Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie
dr_corinazugravu@yahoo.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu