Gătim mai light: Cu ce înlocuim untul în rețete

Timp estimat de citire3 minute, 52 secunde

De voie, de nevoie, acum petrecem mai mult timp ca niciodată în bucătărie. Și printre felurile de mâncare obișnuite, punem rapid și de câte un chec, o tartă, o prăjitură, un tortuleț… Știm că tentația e mare, de aceea nu-ți propunem să lupți cu ea, ci doar să eviți untul. Ca să fie și pofta împăcată, și talia neîngroșată.

În rețetele de patiserie și cofetărie, untul face minuni. Nu-i nicio îndoială în această privință. Face aluaturile mai fragede, le conferă o textură mai fină și o delicioasă aromă inconfundabilă. Să nu uităm însă că este un ingredient foarte caloric, nu tocmai prietenos cu silueta. Este motivul pentru care, mai ales în preparatele dulci, e cazul să predea ștafeta altor ingrediente mai „light”. Din fericire, sunt destule care-i pot lua locul cu succes, fără să știrbească din savoarea rețetelor. Să le luăm la rând:

Avocado

Este de departe unul dintre cele mai în vogă alimente la ora actuală. Este bogat în grăsimi sănătoase și e promovat drept o alternativă excelentă pentru maioneze în salate, iar, mai nou, și pentru unt în prăjituri. Textura acestui fruct neobișnuit (cei mai mulți dintre noi îl depozităm în lădița cu legume) este onctuoasă și mătăsoasă, foarte asemănătoare cu cea a untului adus la temperatura camerei – exact așa cum se cere în majoritatea rețetelor. Dată fiind această similitudine, înlocuirea se face în raport de 1:1. Așadar, dacă trebuie să folosești 100 g de unt, pune 100 g de pulpă de avocado!

Dovleceii

E adevărat, nu vei găsi prea multe referințe în cărțile de bucate despre dovlecei ca alternativă pentru grăsimi. Cu toate acestea, ei fac o figură frumoasă când ajung în compoziția brioșelor cu ciocolată, a torturilor cu iaurt și chiar și a torturilor cu lămâie. Bonus, colorează armonios preparatele. Și răspunsul la întrebarea care sigur îți stă pe limbă: nu, nu li se simte absolut deloc gustul. Răzuiește fin 150 g de dovlecel (fără partea cu semințe) pentru a înlocui 100 g de unt.

Sfecla roșie

Despre beneficiile consumului de legume (proaspete și gătite) se vorbește constant, iar cei preocupați de sănătate și controlul greutății au mers chiar mai departe și le-au adăugat ca substitut în diverse deserturi. Pentru că experimentele lor au dat rezultate nesperat de bune, nu le-au ținut doar pentru ei. Și bine au făcut! Textura delicată și culoarea încântătoare a sfeclei sunt o surpriză foarte plăcută pentru simțuri, atunci când sunt întâlnite în checuri și prăjituri. Din nou, nu-ți face griji pentru gust: nu-i niciun risc să-i fie detectată prezența. Cum se face schimbul? Pur și simplu, fierbe în prealabil sfecla, las-o să se răcească, curăț-o și adaug-o răzuită fin sau făcută piure la restul rețetei, reducând la jumătate cantitatea de unt, dar și de zahăr (fiind dulce, sfecla îl suplinește onorabil).

Merele din compot

Piureul obținut din mere fierte reprezintă o alternativă nemaipomenită pentru unt atunci când ai pe lista dorințelor de îndeplinit un preparat cu ciocolată. Ca să nu iasă înecăcios, folosește 50 g de piure de mere și 50 g de ulei pentru a înlocui 100 g de unt sau păstrează 50 g de unt și nu mai pune ulei.

Uleiul vegetal

Poți apela și varianta foarte simplă de înlocuire a untului cu ulei. Dacă din punct de vedere caloric nu vei face o mare afacere, avantajul e că, dacă alegi uleiuri de măsline, de germeni de grâu, de soia, canola sau de porumb, îi vei oferi organismului grăsimi sănătoase. Uleiul de nuci, de fistic sau de cocos mai vin cu un mare atu: sunt aromatizante și adaugă o notă gourmet.

Pasta de migdale

Este ce mai populară alternativă la unt în dieta veganilor. Cu gust neutru, se potrivește cu ușurință în aproape toate preparatele dulci, fie că-i vorba de biscuiți, prăjituri, brioșe sau checuri. Se folosește foarte simplu, în raport de 1:1. În cazul în care rețetă cere „unt topit”, optează pentru varianta 50 g de piure de migdale + 50 g de ulei în loc de 100 g de unt. Poți încerca și cu pasta de susan, caju, arahide sau alune. Trebuie doar să ții cont de faptul că au un gust foarte puternic.

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate