Fructele de padure si antioxidantii pe care ii contin

Timp estimat de citire2 minute, 53 secunde

Antioxidantii sunt compusi ce lupta impotriva a numeroase afectiuni prin repararea si prevenirea stresului provenit din oxidare, un proces natural care apare in functionarea normala celulara. O parte din celule sunt afectate in timpul oxidarii si se transforma in radicali liberi, care pot da startul la o reactie in lant distrugand mai multe celule.

Afla si tu de ce sunt benefici antioxidantii continuti de fructele de padure.

Daca esti expus unui mediu poluant, lucrezi in conditii de stres, stai in fum de tigara (sau chiar fumezi), faci exercitii fizice prelungite si extenuante, ai un necesar de antioxidanti crescut.

Excesul de radicali liberi ce provine din oxidarea celulara a fost corelat cu – aparitia cancerului, a bolilor cardiovasculare (prin cresterea colesterolului total, scaderea colesterolului bun, HDL, cresterea trigliceridelor, cresterea tensiunii arteriale), a bolilor Alzheimer si Parkinson.

ORAC – capacitatea antioxidanta a alimentelor

Oamenii de stiinta au descoperit ca fructele de padure sunt printre cele mai bogate fructe cand vine vorba de antioxidanti, avand cea mai mare valoare ORAC  – „Oxigen radical absorbance capacity”. Aceasta este un indicator al capacitatii antioxidante a diferitelor alimente si, implicit, de neutralizare a radicalilor liberi. Ultimele studii arata faptul ca un consum optim de fructe si legume bogate in antioxidanti poate incetini imbatranirea, atat a corpului, cat si a mintii. Efectele maxime ale antioxidantilor se manifesta atunci cand sunt in prezenta fibrelor alimentare, din acest motiv consumul direct al fructelor este mai util decat al suplimentelor alimentare cu antioxidanti.

Antioxidantii din fructele de padure

  1. Antocianii: sunt substante cu proprietati antioxidante, ce confera culori vibrante fructelor de padure (mov, albastru si rosu). Au fost asociati cu scaderea riscului de cancer, boli ale tractului urinar si imbatranire prematura.
  2. Catechinele: sunt substante din categoria polifenolilor cu proprietati antioxidante, fiind de fapt metaboliti secundari ai plantelor. Catechinele gasite in merisoare sunt apropiate cu cele din ceaiul verde, contribuind la preventia cancerului. 100 g de zmeura contin 0.83 mg catechine, iar coacazele 1.4 mg.
  3. Acidul elagic: substanta din categoria fenolilor, gasit cu usurinta in numeroase fructe si legume. Este cunoscut ca fiind anti-carcinogen, cu proprietati antivirale si antibacteriene.
  4. Acidul galic: se gaseste in fructe de padure, ceai negru sau vin rosu, demonstrat ca inhibator al proliferarii celulare si de ajutor in cancerul prostatic.
  5. Vitamina C: un alt antioxidant puternic gasit in fructele de padure. Este responsabila de o piele radianta si un par sanatos, scade riscul de artrita, cataracta si degenerare maculara.

Consumul optim: proaspete, uscate sau congelate?

Fructele de padure uscate isi pastreaza continutul in antioxidanti, dar trebuie sa acorzi atentie etichetei in momentul cumpararii. Fructele trebuie sa fie uscate printr-un proces natural si sa nu le fie adaugate zaharuri. Portia este, de asemenea, importanta, mai ales pentru persoanele care doresc sa piarda in greutate. Astfel, 30 de grame sunt suficiente pentru aportul de antioxidanti si vitamine – excesul ar duce la un consum mult mai mare de calorii decat este asteptat. In cazul pierderii in greutate, consumul de fructe de padure optim ramane pentru cele proaspete, care au mai putine calorii si  multe fibre alimentare.

Congelarea este o solutie buna, mai ales pentru lunile de iarna. Prin congelare fructele de padure isi pastreaza continutul de antioxidanti si vitamine, fiind o alternativa foarte buna. In lunile de vara si inceput de toamna, cand se gasesc proaspete,   pune o parte si la congelator pentru a te bucura de ele si de proprietatile lor si in lunile de iarna.

Campionul fructelor de padure la categoria cei mai multi antioxidanti: coacazele negre!

Iulia Hadarean

Nutritionist-dietetician

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu