Fructe, legume si sport pentru un stil de viata mediteranean

Timp estimat de citire2 minute, 41 secunde

Suntem si transmitem mai departe bagajul de cunostinte si obiceiuri pe care l-au sedimentat in noi, prin istorie si traditii, zeci si de generatii trecute. Insa, este bine sa ne dam seama ce trebuie sa pastram si sa transmitem mai departe, este bine sa recunoastem ca obiceiurile alimentare ale unor popoare se cam pierd spre negativ pe axa sanatatii. Si nu rade, nici romanii nu stau prea bine la acest capitol.Incepand cu anii 50, 60 modul de viata mediteranean a atras atentia dieteticienilor. Motivul? In urma unor serii de studii, realizate pe populatia din mai multe tari, printre care si SUA, s-a ajuns la concluzia ca barbatii din Creta, Grecia, Sudul Italiei si Nordul Africii sunt cel mai putin supusi riscurilor cardiace, iar rata deceselor din aceasta cauza este mult mai scazuta.Formularea “dieta mediteraneana” este insa usor fortata. Ceea ce ne propune traditia acestor taramuri este de fapt un stil de viata diferit, mult mai potrivit pentru mentinerea starii de sanatate generale, un stil de viata la intersectia traditiilor de sute de ani ale acelor regiuni. Componentele cheie? Un regim bazat pe cruditati atent preparate, reducerea stresului si accentuarea poftei de viata prin sport zilnic si renuntarea la hrana excesiv prelucrata.

Ce alimente sunt recomandate?
Din punct de vedere al alimentatiei, ceea ce ni se propune este un consum zilnic, daca este posibil, de legume si fructe proaspete, cereale si toate tipurile de leguminoase (fasole, linte, mazare etc.) si a produselor bogate in fibre (paine si cereale integrale, legume etc.). Produsele lactate si pestele sunt indicate aproximativ o data pe saptamana si in cantitati destul de scazute, in timp ce carnea si dulciurile se bucura doar de o recomandare lunara. Ouale se consuma in cantitati foarte mici, maxim de trei ori pe saptamana.Asa cum este si firesc de fapt si dieta mediteraneana acorda o importanta semnificativa aportului zilnic de lichide: cel putin 6 pahare pe zi. Firi vesele si petrecarete, reprezentantii acestor zone permit consumul de alcool, desigur cu moderatie, vinul rosu servit la mese fiind o traditie mediteraneana.

Daca rasfoim o carte de retete mediteraneene am putea avea insa si cateva obiectii mai mult sau mai putin fondate. Sa luam de exemplu cantitatea destul de mare de grasimi pe care o intalnim in propunerile lor culinare. Ei bine, problema nu este atat de grava pe cat pare la prima vedere. Majoritatea acestor grasimi au la baza uleiurile de masline, uleiuri mononesaturate care nu duc la producerea unor cresteri ale tensiunii arteriale.

Puterea comparatiei
Raspunsul nu sta insa strict in alimentatie, iar acest lucru poate fi lesne observat in momentul in care se face o comparatie intre regiunile mediterneene si altele, ca SUA spre exemplu. Chiar si in conditiile in care s-ar respecta acelasi regim alimentar, efectul general obtinut nu ar fi acelasi. Diferenta intre ritmurile si stilurile de viata, lipsa unei discipline in ceea ce priveste activitatea fizica sunt doar cativa dintre factorii care dau diferentele. Ce ne invata in fond aceasta dieta? Exista o relatie bidirectionala intre stilul de viata si starea psihica si spirituala a unui popor. Optimismul si voia buna ne definesc starea de sanatate asa cum si sanatatea este conditie necesara pentru o viata linistita, lipsita de stres.

Irina Chelarescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu