Dieta volumetrica, ideala pentru mancaciosi

Timp estimat de citire3 minute, 33 secunde

Cum ar fi sa poti manca mult si totusi sa scazi in greutate? Ei bine, acest lucru este posibil cu dieta volumetrica. Spre deosebire de alte regimuri de slabit care au la baza ideea restrictionarii, dieta volumetrica nu impune diminuarea cantitatii de alimente consumate, iar vestea cu adevarat buna este ca permite topirea, incet dar sigur, a kilogramelor in plus.

Descopera in ce consta planul alimentar in dieta volumetrica si cum te ajuta aceasta sa-ti corectezi profilul ponderal.

Dieta volumetrica a fost creata de Barbara Rolls, profesor in nutritie si director al Laboratorului pentru Cercetarea Comportamentului Uman Alimentar in cadrul Universitatii Pennsylvania, din Statele Unite ale Americii, fiind rezultatul unei analize complexe, timp de 20 de ani, a tot ce tine de foame si satietate. Ea a ajuns la concluzia ca dietele drastice nu sunt o optiune viabila pentu managementul greutatii corporale, pentru ca accentueaza senzatia de foame si implicit de frustrare, care in cele din urma ii determina pe oameni sa recada in capcana obiceiurilor alimentare daunatoare.

Principii de baza

Convinsa ca oamenii se simt satui in momentul in care au stomacurile pline si nu datorita numarului de calorii ori a gramelor de grasimi, proteine sau carbohidrati, autoarea dietei volumetrice a mutat accentul de pe cantitate, pe calitate. Secretul, sustine Barbara Rolls, este sa-ti umpli stomacul cu alimente cu densitate calorica mica. Daca inveti sa faci asta, vei putea sa mananci oricat vrei, cu placere si sa scapi treptat de povara kilogramelor excesive. Dieta volumetrica promite o scadere de pana la un kilogram pe saptamana. Kilogram care, trebuie sa mentionam, dus ramane. Marele avantaj al acestei diete este ca asigura rezultate pe termen lung: ceea ce pierzi nu se mai pune la loc.

Cum sa tii dieta volumetrica

Fara a exclude sau blama anumite grupe de alimente, Roll a clasat alimentele in patru grupe, in functie de densitatea calorica, pentru a-i avertiza pe cei care vor sa slabeasca ce pot manca fara grija si ce e bine sa consume cu mai multa precautie. Densitatea calorica (DC) reprezinta numarul de calorii (kcal) per gram (g) de aliment si se exprima, deci, in kcal/g. Prin folosirea acestui parametru stim care este aportul de calorii pentru aceeasi cantitate de alimente si putem aprecia impactul mancarurilor asupra siluetei. Pentru calcularea DC-ului unui aliment, vezi cate calorii la 100 g, iar apoi divide la 100. De exemplu, un burger cu bacon aduce 300 de calorii la 100 g. Asadar, DC-ul lui este de 3. Prin comparatie, 100 g de fasole alba fiarta furnizeaza 100 de calorii, avand un DC de 1. Astfel, daca alegi sa mananci un burger vei contabiliza de trei ori mai multe calorii decat daca ai consuma aceeasi cantitatea de fasole.

 

Grupa 1 – alimente cu densitate calorica foarte mica: < 0,6 kcal/g

Grupa 2 – alimente cu densitate calorica mica: 0,6-1,5 kcal/g

Grupa 3 – alimente cu densitate energetica medie: 1,5-4 kcal/g

Grupa 4 – alimente cu densitate energetica mare:  > 4,0 kcal/g

Ce o face sa functioneze

Pentru a slabi, nu trebuie decat sa-ti alcatuiesti mesele din alimente din prima si a doua grupa, cu un nivel de densitate calorica redus. Aici sunt incluse legumele fara amidon precum ciupercile, salata verde, morcovii, dovleceii, castravetii, ceapa, sparanghelul, broccoli, telina, spanacul etc. Sunt recomandate si cerealele integrale, carnea de pui, fructele de mare, fructele bogate in apa (mere, pere, pepene), supele si lactaele degresate. In general, e indicat ca volumele (cantitatea ncesara pentru umplerea stomacului) sa fie obtinute din produsele alimentare cu un continut ridicat de apa, de la legume si fructe, mai exact. Acestea contin intre 80% pana la 95%, apa ceea ce inseamna ca iti vei simti stomacul plin fara sa consumi prea multe calorii, lucru care duce, in mod natural, la scaderea in greutate.

Un truc de care sa tii seama

Autoarea dietei volumetrice spune ca pentru a evita consumul excesiv de calorii, e bine sa incepi mesele intotdeauna cu o supa, o salata geneneroasa sau un fruct zemos. Barbara Rolls si colegii ei au aratat in cadrul experimentelor ca poti reduce cu 12% numarul de calorii consumate in timpul mesei, daca mananci o salate cu 15 minute inainte de a trece la felul principal. Scaderea este si mai mare, daca rontai un mar (15%) sau daca te bucuri pe indelete de un bol de supa (20%). Bine de stiut, nu-i asa?

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu