Dieta hiposodata

Timp estimat de citire3 minute, 22 secunde

Dupa o perioada de alimentatie dezordonata, in care ai cam abuzat de fast-food, iar silueta a prins a-si deforma conturul, ti-ai face un mare bine daca ai urma aceasta dieta. Pe langa faptul ca le vei oferi un ragaz rinichilor si inimii, vei deveni si un pic mai usoara.

Indicata mai ales persoanelor care sufera de afectiuni cardiovasculare si renale, dieta hiposodata ar putea fi o optiune excelenta pentru cei mai multi dintre noi. Si asta pentru ca, asa cum arata statisticile, consumam cu mult mai mult sodiu decat avem nevoie. Expertii in sanatate recomanda un aport zilnic de sodiu de maximum 2.300 mg, ceea ce reprezinta echivalentul a 6 g de sare (o lingurinta), cel ideal fiind considerat a fi de 1.500 mg, respectiv 3 g de sare (1/2 de lingurita). Media consumului de sare se situeaza in intervalul 10-12 g, depasind dublul cantitatii maxime recomandate de catre OMS.

Mai putina sare, mai multa sanatate

Studiile au demonstrat ca excesul de sare reprezinta un important factor de risc pentru: hipertensiune, accident vascular cerebral (AVC), insuficienta cardiaca, hipertrofie cardiaca (inima marita), osteoporoza, cancer de stomac, litiaza renala (pietre la rinichi), boala cronica de rinichi, scleroza, dureri de cap, edeme, balonare si crestere in greutate. Se estimeaza ca o reducere a consumului de sare la cel mult 5 g/zi ar conduce la o diminuare cu 23% a cazurilor de AVC si cu 17% a celor de boli cardiovasculare, prevenind circa patru milioane de decese la nivel global.

Dieta hiposodata poate contribui la scaderea ponderala, pe de o parte pentru ca ajuta la eliminarea excesului de apa din organism, iar pe de alta parte pentru ca favorizeaza un mai bun control al apetitului, gustul sarat fiind un cunoscut stimulator al acestuia.

Ce e de facut

In primul rand, ia solnita de pe masa si uita de existenta ei. Apoi, incepe prin a gati mai des. Potrivit unei cercetari realizate pe un grup de 450 de adulti din diferite zone geografice, peste 70% din consumul zilnic de sare provine din surse pe care nici nu le banuim, mancarea din restaurante si cea inalt procesata fiind contributorul principal. Cand mergi la cumparaturi, studiaza cu atentie etichetele: alege-le pe cele cu un continut scazut de sodiu (140 mg/100 g) si lasa-le pe raft pe cele foarte sarate (peste 400 mg/100 g). Totodata, evita alimentele ce contin diversi aditivi care au in compozitie sodiu si anume: fosfat disodic, glutamat monosodic, benzoat sodic, hidroxid sodic, propionat de sodiu, cazeinat de sodiu, sulfit de sodiu, pectinat de sodiu, bicarbonat de sodiu.

De ce se adauga sare in atat de multe produse din comert? Deoarece le face mult mai delicioase. Clorura de sodiu functioneaza ca un amplificator de aroma, imbunatateste perceptia densitatii alimentului, neutralizeaza gustul de chimicale si-l intensifica pe cel dulce.

Alte trucuri utile

  • Fa-ti propriile combinatii de condimente. Mix-urile de mirodenii pentru diverse tipuri de preparate pe care le gasim in comert au, de regula, in compozitie sare, dar si potentiatori de gust sau conservanti. Pont! Poti reduce nevoia de sare, daca pui mai multa boia de ardei, piper proaspat rasnit sau pulbere de chili pentru a da gust mancarii.
  • Foloseste ierburi proaspete. In stare proaspata, patrunjelul, mararul, busuiocul, rozmarinul, oregano sau cimbrul adauga mai multa savoare decat versiunilor lor uscate. Nu e musai sa ai o gradina pentru a te putea bucura de ele, caci le poti cultiva cu succes si in ghiveci.
  • Stropeste din abundenta cu zeama de lamaie. Aciditatea imita gusul sarat si, in plus, potenteaza aroma in aproape orice fel de mancare.
  • Clateste temeinic. Spala in mai multe ape fasolea, mazarea, maslinele, ciupercile si alte legume la conserva. Dureaza doar cateva secunde, dar indeparteaza pana la 40% din continutul lor de sodiu.
  • Frige legumele. Spre deosebire de fiebere, aceasta metoda de gatire le intensifica savoarea si nu mai e nevoie sa adaugi sare.

(!)Majoritatea oamenilor habar n-au cata sare consuma. Un sondaj realizat de Asociatia Americana pentru Inima (AHA) a scos la iveala faptul ca o treime dintre adulti nu pot aprecia corect cantitatea de sare ingerata, peste 54% considerand ca au un aport optim de sodiu, de sub 2.000 mg/zi.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate