Cum mentinem constant nivelul glicemiei

Timp estimat de citire3 minute, 33 secunde

Organismul uman are mecanisme pentru a mentine un echilibru al nivelului de zahar in sange. Mecanismele de pastrare a nivelului glucozei sangvine vor asigura un nivel de aproximativ 100 mg/dl ceea ce asigura aportul constant de glucoza sangvina catre organe si tesuturi si o buna functionare a acestora. Dezechilibrele metabolismului glucidic si dezechilibrele nutritionale pot conduce la scaderi sau cresteri ale nivelului glicemiei.



Hipoglicemia reprezinta scaderea concentratiei zaharului in sange (sub 70 mg/dl) si apare atunci cand nivelul glucozei sangvine este mult prea scazut. Simptomele hipoglicemiei sunt diferite in functie de nivelul sangvin al glucozei si sunt cu atat mai grave cu cat nivelul este mai scazut, mergand de la greata, tremuraturi, transpiratii pana la coma.

Cauzele hipoglicemiei
Scaderea glucozei sangvine se poate produce in cazul in care organismul a fost privat de ingestia de alimente timp de mai multe ore, frecvent asociat cu un nivel crescut al insulinei, administrarea unor medicamente, consumul de alcool, dar si cu anumite afectiuni. Hipoglicemia se produce adesea la pacientii cu diabet, in urma administrarii unor doze crescute de insulina sau altor medicamente utilizate in tratamentul diabetului zaharat. Afectiuni care afecteaza metabolismul, cum ar fi bolile pancreatice, renale, hepatice, pot provoca scaderi ale glicemiei.

Daca hipoglicemia apare ca episoade sporadice, din cauza postului prelungit sau efortului fizic sustinut, nu este necesara decat administrarea de alimente cu un continut crescut de zahar.

Alimente recomandate persoanelor cu hipoglicemie
Pacientii care prezinta riscul de hipoglicemie trebuie sa manance la ore regulate, de-a lungul intregii zile, in cantitati mici. Se recomanda evitarea produselor zaharoase concentrate, a carbohidratilor de tipul painii albe, orezului si pastelor rafinate, a prajiturilor, a grasimilor, evitarea sucurilor cu zahar. Se recomanda alimentele nerafinate, de tipul pastelor si painii integrale, a fructelor care contin zaharuri, cum ar fi prunele, perele, in locul dulciurilor rafinate, Consumul de alimente cu  continut mare de glucide cu absorbtie rapida conduce la fluctuatii mari ale nivelului glicemiei, aceasta crescand brusc si scazand asemenea. Glucidele cu absorbtie lenta vor avea capacitatea de a mentine un nivel al glicemiei relativ constant si o buna functionare a organismului.

Cauzele hiperglicemiei
Hiperglicemia reprezinta o valoare a glicemiei peste valoarea maxima admisa, de obicei peste 110 mg/dl. Aceasta poate aparea accidental, dupa consumul unor alimente bogate in glucoza, ca urmare a unui soc fizic sau psihic sau in urma administrarii unor medicamente. Dupa incetarea factorului care a cauzat-o, valoarea glicemiei revine la normal. Daca hiperglicemia apare ca urmare a unui dezechilibru hormonal (afectiuni glandulare: hipofizare, suprarenaliene, tiroidiene) sau a producerii insuficiente de insulina de catre pancreas, atunci este necesar tratamentul afectiunii care a generat acesta modificare a nivelului glicemiei.

Mentineti constant nivelul glicemiei printr-o alimentatie bogata in fructe si legume
– Alimentele bogate in antioxidati si vitamina C, de tipul fructelor (cu precadere merele si  grepfrutul) sau ceaiului verde, contribuie la mentinerea nivelului normal al glucozei sangvine. Quercitina continuta de coaja marului scade riscul de diabet, aceeasi substanta fiind prezenta in cantitate mare si in broccoli.
– Consumul de fructe, datorita aportului de apa care ajuta la eliminarea urinara a glucozei si datorita continutului de fibre care asigura un tranzit intestinal mai bun, contribuie la scaderea glicemiei. Desigur, este vorba despre fructe cu un continut scazut de zaharuri! Citricele au efect de scadere a glicemiei prin flovonoizii, carotenoizii, pectinele si glucationul pe care le contin.
– Morcovii, in functie de supunerea acestora la prelucrare termica sau nu, au efecte asupra glicemiei. Morcovii consumati cruzi au ca efect scaderea glicemiei, mentinerea nivelului insulinei, in plus contin o cantitate mare de carotenoizi, antioxidanti cu actiune benefica asupra aparatului cardiovascular. Odata fierti, morcovii au o cantitate mare de glucoza, avand ca rezultat cresterea nivelului glicemiei.
– Un alt aliment care contribuie la scaderea glicemiei este fasolea pastai (spre deosebire de cea boabe care are efect contrar). Fasolea pastai poate fi consumata ca atare, dar este mai eficient ceaiul din teci uscate.

Consumul de ceai contribuie, de asemenea, la controlul glicemiei datorita continutului mare de antioxidanti. Cel mai eficient este ceaiul verde. Alte tipuri de ceaiuri care pot fi consumate de catre pacientii cu diabet zaharat sunt ceaiurile de frunze de dud alb, ceaiul de catina, ceaiul de frunze de afin, dar si de afine ca atare. Atentie! Consumul nejudicios al acestor tipuri de ceaiuri poate scadea prea mult glicemia!

Dr. Lacramioara Brinduse

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu