Berea si atuurile ei: hidratare si nutrienti valorosi

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire4 minute, 7 secunde

Odata cu venirea caldurii, se pune tot mai intens problema hidratarii. Dar ce-ar fi daca ne-am hidrata cu… bere?! Berea este o bautura extrem de populara in tara noastra, unde se consuma aproximativ 90 de litri pe an de catre fiecare locuitor. Sigur, unii beau mai mult, altii beau mai putin, insa media este cea de mai sus, destul de mare daca ne comparam cu alte tari ale Europei. Sa fie bine? Sa fie rau?! Incercam sa va deslusim cateva din „misterele berii” in articolul de fata.

De la inceput trebuie spus ca berea este o bautura straveche. Urme ale prepararii ei dateaza cu cateva milenii inaintea erei noastre. Deci a fost trecuta prin proba de foc a timpului.  Aveau insa stramosii nostri mijloacele de a fabrica bere?! Desigur, pentru ca berea obisnuita se fabrica din materii prime exlusiv naturale: orz incoltit (malt), drojdie de bere si hamei. Evident, si apa! Dupa conditiile de mediu, avem o bere preparata la rece (lager) si o bere preparata la temperatura mediului ambiant (ale). In functie de durata fermentatiei, avem beri cu un nivel alcoolic scazut si cu o culoare deschisa (beri blonde) sau beri tari, inchise la culoare (beri negre), care pot sa ajunga si la 7-8 % continut de alcool etilic. Indiferent insa de detaliile tehnologice, calitatea bauturii depinde de calitatea materiilor prime si, desigur, de priceperea, buna-credinta si experienta fabricantului.

Situatii in care trebuie sa evitati consumul de bere

Numarul mare de consumatori de bere a facut ca oamenii de stiinta sa incerce sa gaseasca repercusiunile acestui consum asupra metabolismului uman. Concluziile au fost pozitive, berea face bine, ba chiar are efecte profilactice fata de unele boli degenerative. Cu mentiunea ca ea ramane o bautura alcoolica si ca ori de cate ori ni se contraindica alcoolul etilic (chiar si in cantitate redusa), trebuie sa ne multumim cu berea fara alcool. Deci, pe perioada sarcinii sau a alaptarii, in cazul unor suferinte hepatice, al administrarii unor medicamente ce nu se pot asocia cu alcoolul, cand conducem masina sau efectuam activitati ce necesita precizie nu avem voie sa bem bere cu alcool.

Berea, buna pentru sanatatea ta

– Berea are un usor efect protector asupra aparatului cardiovascular, normalizand tensiunea arteriala, diminuand colesterolul „rau” (LDL), scazand inflamatia din peretele arterial si diminuand rezistenta la insluina. Studiile au dovedit ca efectele sale sunt comparabile cu cele ale vinului rosu. Ar fi de subliniat, insa, ca acest rol de protectie pe vasele de sange se datoreaza mai ales alcoolului din bere si, deci, ca protectia este minima in cazul berii fara alcool.

– Berea pare a avea un efect profilactic si pe diabetul zaharat, un adevarat flagel al lumii moderne. Cei care consuma cantitati moderate de bere au un risc de doua ori mai mic de a face diabet, fie ca sunt barbati, fie ca sunt femei.

– Si sanatatea oaselor este mentinuta prin consumul moderat de bere. Se banuieste ca siliciul pe care il contine se opune ravagiilor osteoporozei. Berea evita aparitia litiazei biliare. De asemenea, s-a constatat ca este un sprijin importamt in intarzierea sau evitarea instalarii unor afectiuni grave, cum sunt dementa sau boala Parkinson.

Dar sa nu uitam ca berea, mai ales in variantele de culoare inchisa, aduce un important aport de antioxidanti, proveniti indeosebi din hamei, dar si din malt. Adevarat, cantitatea este mai mica decat cea din vinul rosu, dar este dubla in comparatie cu cea din vinul alb. Alaturi de antioxidanti, berea este bogata in fibre solubile, provenite din malt, in vitamine din grupul B (niacina, piridoxina, riboflavina si acid folic).

Berea ingrasa?!

Raspunsul la aceasta intrebare este cat se poate de clar: nu, berea nu ingrasa, berea nu determina aparitia „burtii de bere”, acestea sunt numai mituri care incearca sa ascunda un stil de viata nesanatos. Caloriile berii sunt egale cu cele dintr-un suc natural de portocale, de exemplu (45 Kcal/100 ml). Deci nu berea in sine poate sa aduca un spor ponderal, ci consumul in exces.

Cantitatile ideale pentru consum

In ultimul timp, am auzit vehiculate tot felul de cifre si adesea m-am intrebat de unde provin ele… Pentru ca nu este loc de aproximari cand vine vorba de alcoolul etilic. Avem voie sa bem bere, dar in cantitati moderate. Aceasta inseamna maximum 330 ml de bere cu 4.5% alcool la femei sau cantitatea dubla (660 ml) la barbat. Nu sunt cifre inventate sau aproximari. Cuantificarea consumului de alcool si definirea notiunii de „consum moderat” sunt puse la punct de foarte mult timp, pentru ca orice exces este daunator. Daca ne place berea neagra, va trebui sa ne multumim numai cu 175 de ml pe zi…

Asadar, speram ca ati retinut: o bere mica, din cand in cand, nu va face niciun rau! Iar daca vreti sa va feriti de alcool, optati pentru variantele de bere ce nu il contin si care sunt tot atat de savuroase!

Dr. Corina Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate