Adevarul despre aparatele pentru antrenament cardio

Timp estimat de citire4 minute, 35 secunde

Daca si tu esti un fan al antrenamentului cardio la sala, atunci cred ca iti este familiar acel sentiment de “implinire” pe care il ai dupa 60 de minute de antrenament pe banda. Ai terminat programul de “ars grasimea” pe care ti-l propune echipamentul cardio si te simti excelent si mandru de tine, in timp ce privesti numerele afisate pe display: 760 kilocalorii “arse”. Multumit de realizare, te gandesti ca iti poti permite o recompensa dulce ceva mai tarziu.

Exista o vorba care spune ca ceea ce nu stii, nu iti poate face rau, insa aceasta nu se aplica si atunci cand vine vorba de antrenamentul cu echipament cardio. Ceea ce nu stii despre banda de alergat, bicicleta eliptica, stepper sau bicicleta stationara s-ar putea sa iti saboteze eforturile privind scaderea in greutate sau performantele sportive.

Mitul nr. 1: Programele “Fat-burning” te ajuta sa scapi de grasime

Se intampla zi de zi in fiecare sala din lume – oamenii aleg un echipament cardio performant si dupa ce se joaca putin la optinile lui, se lasa sedusi de programul de “ars grasimea”, in special daca au de dat jos cateva kilograme. Ceea ce nu stiu oamenii este ca aceste programe presetate de “fat burning” sunt astfel alcatuite incat sa iti mentina frecventa cardiaca la o valoare destul de redusa, deoarece cercetatorii au aratat de-a lungul timpului ca atunci cand ne antrenam la un procent mic din frecventa cardiaca maxima, vom folosi grasimea pe post de combustibil. Cu toate acestea, trebuie tinut cont ca atunci cand te antrenezi la o intensitate redusa, practic consumi mai putine calorii. Deci daca ai la dispozitie doar 30 de minute de antrenament, vei consuma doar 200 kcal cu ajutorul unui astfel de program, in timp ce daca ai recurge la un program de antrenament mai intens, cu intervale, ai putea sa consumi 300 kcal.
Ce e de facut? Adauga intervale de intensitate. Antrenamentul cu intervale, indiferent daca este presetat sau il compui tu, va induce un consum energetic important. Daca nu stii cum sa procedezi, pur si simplu mareste intensitatea (viteza) timp de 30 de secunde si apoi redu timp de 2 minute; repeta in acest fel timp de 30 de minute. Dupa ce te-ai obisnuit, incearca sa mentii 1 minut viteza crescuta si apoi sa o reduci pentru urmatoarele 2 minute.

Mitul nr.2: Consumul caloric afisat pe ecran este cel real

Stiu ca e grozav sa vezi pe display un numar cat mai mare, care sa reprezinte caloriile arse la acel antrenament, insa adevarul trist este ca acel numar s-ar putea sa fie cam umflat. Chiar daca ai specificat varsta, sexul si greutatea, estimarea s-ar putea sa depaseasca cu mult realitatea. Asta pentru ca cei mai multi producatori de echipamente cardio isi testeaza aparatele cu sportivi si nu cu oameni obisnuiti, iar sportivii au de obicei mai multa masa musculara si un consum energetic mai mare.
Ce e de facut? Nu te increde 100% in rezultatele afisate. In medie, cei mai multi oameni consuma 70-75 kcal per kilometru de alergare la viteza medie (adica aproximativ 1 kcal per kilogram de greutate corporala si per kilometru). Daca aparatul cardio iti arata o valoare mult mai mare, atunci ai motive serioase sa te indoiesti de acuratetea lor. Pentru ca valori foarte apropiate de realitate nu poti obtine decat in conditii de laborator, iti voi recomanda sa apelezi tot la o estimare, insa una mult mai apropiata de realitate – un monitor al frecventei cardiace (adica unul din acele ceasuri de antrenament, care au o banda ce se aplica in jurul pieptului).

Mitul nr. 3: Alergarea pe banda este la fel de buna ca alergarea afara

Unii dintre noi iubesc banda de alergare. Ea iti permite sa te antrenezi la diferite intensitati si cu diferite inclinatii, fara a avea impedimentul vremii capricioase de afara. Studiile au aratat insa ca cei care se antreneaza pe banda au tendinta sa faca pasi mai mici, datorita miscarii oarecum nefiresti (afara tu iti propulsezi corpul impingand in sol, in timp ce pe banda se misca „solul”, iar tu te misti in sens invers ca sa iti mentii pozitia). De asemenea, energia necesara propulsarii pe banda este mai redusa ca la alergarea afara. Mai putina energie inseamna mai putine calorii consumate.
Ce e de facut? Schimba scenariul! Odata pe saptamana renunta la alergarea pe banda si mergi in parc. Aceasta schimbare de scenariu iti va oferi o noua perspectiva – muschii tai vor fi mai solicitati si vei consuma mai multa energie. Daca alergarea afara nu te tenteaza, atunci cel putin mareste inclinatia pentru a mari consumul energetic.

Mitul nr. 4: Ar trebui sa iti modifici intensitatea antrenamentului in functie de frecventa cardiaca afisata de aparat

Sigur, sistemul de monitorizare al frecventei cardiace al aparatelor cardio este la indemana. Doar intinzi bratele, aplici palmele pe electrozi si in cateva secunde ai rezultatul pe ecran. Totusi masurarea pulsului in acest fel nu este la precisa ca cea efectuata cu ajutorul centurii cu electrozi aplicata in jurul pieptului. in plus, este incomod si nepractic sa alergi cu mainile fixate pe aparat.
Ce e de facut? Asculta-ti inima. Daca nu ai acces la o banda de alergat care monitorizeaza frecventa cardiaca cu ajutorul unei centuri, atunci e de preferat sa investesti intr-un ceas de antrement special. Cu ajutorul lui iti vei putea monitoriza, constant si corect intensitatea efortului, fara sa iti compromiti forma alergarii.

Daca esti pasionat de alergare, indiferent care este nivelul tau de pregatire fizica, vino alaturi de noi in Ro Club Maraton (www.maraton.info.ro), primul club al alergatorilor amatori din Romania.

Dr. Serban Damian
nutritionist sportiv acreditat CIO

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu