6 alimente care slabesc densitatea oaselor

Timp estimat de citire4 minute, 24 secunde

Ceea ce mananci joaca un rol important in obtinerea de nutrienti necesari pentru a avea oase puternice. Ce s-ar putea sa va surprinda, totusi, este ca dieta poate avea un rol important in slabirea rezistentei osoase. Unele alimente elimina, de fapt,  mineralele din oase, sau blocheaza capacitatea osoaselor de a se reface.

Iata care sunt cele sase alimente care duc la slabirea rezistentei oaselor.

Sarea
Sarea elimina calciul din oase, slabindu-le rezistenta in timp. Pentru fiecare 2300 de miligrame de sodiu ingerate se pierd aproximativ 40 miligrame de calciu, sustin nutritionistii. Un studiu a comparat femeile aflate la postmenopauza care au avut o dieta bogata in sare, cu cele care nu au urmat o astfel de dieta. Rezultatul a fost ca cele care au avut un aport mare de sare au pierdut mai multe minerale din oase. Alimentatia americanilor este neobisnuit de sarata. Majoritatea  ingera dublu cantitatii de 2300 de miligrame de sare pe care ar trebui sa o consumam intr-o zi.
Sfat: Cea mai rapida si mai eficienta metoda de a reduce aportul de sare este sa evitam alimentele procesate. Cercetarile au aratat ca majoritatea americanilor isi iau 75% din sodiu necesar nu din sarea de masa, ci din alimentele procesate. Alimentele cheie de evitat includ mancarea gata-preparata, carnea in conserva, mancarurile semipreparate congelate, supa la conserva, pizza, alimentele de tip fast-food cum ar fi burgerii si cartofii prajiti si legumele conservate.

Bauturile racoritoare
Bauturile racoritoare reprezinta un pericol dublu pentru oase. Acidul din bauturile carbogazoase provine adesea de la acidul fosforic care duce la cresterea ratei de eliminare a calciului prin urina. Bauturile racoritoare va dau senzatia de satietate si va satisfac setea fara a va oferi insa niciunul dintre nutrientii pe care i-ati putea obtine din lapte sau sucurile naturale.
Sfat: Cand sunteti tentati sa beti o cola, incercati in schimb un pahar cu lapte, un suc de portocale imbogatit cu calciu si vitamina D, spuma de fructe facuta cu iaurt sau beti doar apa cand va e sete si alegeti sa mancati alimente bogate in nutrientii necesari oaselor.

Cafeina
Cafeina nu este atat de dauntoare precum sarea, dar actiunea cofeinei este similara in ceea ce priveste eliminarea calciului din oase. Pentru fiecare 100 de miligrame de cofeina (echivalentul unei cani mici sau mijlocii de cafea), pierdeti 6 miligrame de calciu. Nu e mult, dar ea poate deveni o problema daca  aveti tendinta de a inlocui bauturile sanatoase pentru oase (laptele sau sucurile imbogatite) cu cele care contin cafeina (ceaiul rece si cafeaua).
Sfat: Limitati-va la una sau doua cesti de cafea dimineata, apoi alegeti alte bauturi care nu au actiunea cafeinei asupra oaselor. Adaosul de lapte in cafea va ajuta desigur sa compensati problema pierderii de calciu .

Vitamina A
In cazul vitaminei A, cercetarile au aratat ca intr-adevar se poate obtine si prea mult  din ceva bun. Poate fi intalnita in oua, lactate grase, ficat si alimente imbogatite cu vitamina A. Este importanta pentru vedere si sistemul imunitar. Dar pentru ca dieta americana este in mod normal bogata in vitamina A si cele mai multe multivitamine contin, de asemenea, vitamina A, este posibil ca acestia sa aiba un aport mult mai mare decat doza recomandata de 5.000 UI pe zi, ceea ce multi experti considera ca este prea mult.
Femeile aflate la post-menopauza, in special, par a fi sensibile la dozele prea mari de vitamina A. Studiile arata ca femeile care au avut un aport mai mare de 5.000 UI au prezentat de doua ori mai multe  fracturi decat cele al caror consum a fost mai mic de 1600 UI pe zi.
Sfat: Consumati numai produse lactate cu continut scazut de grasime sau degresate, si mancati doar albusul de ou, mai degraba decat ouale intregi (toata vitamina A este in galbenus). De asemenea, verificati multivitaminele pe care le luati, iar daca acestea contin cantitati mari de vitamina A, alegeti unele care nu contin Vitamina A.

Alcool
Ganditi-va la alcool ca la un calciu-blocant, acesta impiedica absorbtia mineralelor la nivelul oaselor. Consumul excesiv de alcool intrerupe procesul de remodelare osoasa prin impiedicarea osteoblastelor, celule osoase, sa isi indeplineasca rolul.  Astfel, nu numai ca oasele devin mai slabe, dar atunci cand suferiti o fractura, alcoolul poate interfera cu vindecarea.
Sfat: Limitati consumul de alcool la un pahar pe zi, fie ca este vin, bere sau o batura spitroasa.

Uleiurile hidrogenate

Studii recente au constatat ca procesul de hidrogenare prin care se transforma uleiul vegetal in uleiuri solide utilizate in coacerea comerciala, distruge vitamina K care se gaseste in mod natural uleiuri. Vitamina K este esentiala pentru oase puternice, iar uleiurile vegetale, cum ar fi uleiul de rapita si uleiul de masline sunt a doua cea mai buna sursa de acest nutrient cheie, dupa legumele cu frunze verzi. Cu toate acestea, cantiatile de vitamina K despre care vorbim aici sunt mici  – o lingura de ulei de rapita are 20 de micrograme de vitamina K, iar o lingura de ulei de masline are 6 micrograme, in comparatie cu 120 de micrograme dintr-o portie de spanac.
Sfat: Daca preferati verdeturile, nu trebuie sa va faceti prea multe griji. Daca sunteti un mare  iubitor  de produse de patiserie precum briosele si prajiturile, faceti-le acasa folosind ulei de rapita ori de cate ori este posibil si cititi etichetele produselor inainte de a le cumpara pentru a evita uleiurile hidrogenate.

Corina Ionescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu