Veganuary, eficient sau doar o modă trecătoare?!

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire4 minute, 19 secunde

De câțiva ani, o nouă tendință și-a făcut apariția pe “piața” stilurilor de alimentație. Anume promisiunea de a nu se consuma în luna ianuarie a fiecărui an niciun aliment de origine animală. Nici lapte sau brânză, nici ouă, nici carne și mezeluri. Și pentru că ceea ce rezultă seamănă cu alimentația vegană, cei care își propun să “țină” veganuary urmează să își bazeze, timp de o lună, toate mesele pe produse de origine vegetală: legume și fructe, cereale, leguminoase.

La bază, veganuary reprezintă oarecum o cură de detox după excesele din timpul sărbătorilor de iarnă. Supraîncărcat cu fripturi, feluri elaborate din viscere animale, plăcinte și torturi, corpul uman simte nevoia să mănânce mai ușor, să încerce să își pună organele puțin la odihnă și să forțeze mai puțin ficatul.

Avantajele alimentației vegane

Literatura medicală a dovedit, în timp, că o alimentație bazată pe plante are toate șansele să te ajute să îți menții greutatea în limite normale (veganii au avut în toate studiile un indice mediu de masă corporală mai mic decât omnivorii) și, de aici, să scadă probabilitatea apariției unui diabet zaharat de tip 2 sau a hipertensiunii arteriale. Desigur, pentru a spera la astfel de efecte benefice și la multe altele care nu fac subiectul acestui articol nu este nici pe departe de ajuns un “veganuary”. Ar fi nevoie de ani întregi în care sa se evite produsele de origine animală sau, în orice caz, să se consume cantități minime.

Este Veganuary inutil?!

Are vreun efect, are rost să te “chinuiești” să renunți la salam, cârnați si friptură, înlocuindu-Ie cu linte, tofu și fructe?! Deși pentru efecte vizibile e nevoie de mult timp, practica arată că este bine și așa. Cu condiția să urmezi o dietă corectă, bazată pe plante. Organismul îți va mulțumi chiar și pentru o lună în care nu trebuie să se mai lupte cu stresul oxidativ indus de fierul heminic din carnea roșie, cu nitriții și hidrocarburile din mezeluri, cu colesterolul din carne și cu grăsimile saturate din brânza grasă. Deci curaj, fă această promisiune pentru luna ianuarie. Și asta chiar daca nu ai kilograme de pierdut sau boli de tratat. Pentru a fi eficientă, dieta din ianuarie trebuie să respecte câteva reguli, astfel încât corpul tău sa beneficieze din plin de pe urma ei:

  • Dacă nu ești obișnuit(ă) să mănânci alimente bogate în fibre, este posibil să ai probleme digestive, de tipul balonării și al diareii. De aceea, începe treptat, mâncând mai ales legume, fructe și leguminoase ușor digerabile (linte, năut). Evită cerealele integrale în cantitate mare sau fasolea uscată, care sunt iritante și cu care tubul digestiv trebuie să se învețe treptat;
  • Ține seama de faptul că alimentele vegetale sunt diluate caloric datorită fibrelor. De aceea, în funcție de statusul tău ponderal, calculează-ți un aport mai mare de calorii decât cel obișnuit. De exemplu, dacă nu ai nevoie să slăbești și caloriile tale uzuale sunt aproximativ 1800/zi, pentru veganuary poți să urci și la 2000. Asta pentru că multe calorii calculate “pe hârtie” vor rămâne de fapt neabsorbite. Leguminoasele sunt foarte bogate în amidon rezistent, care nu va fi digerat, se va elimina ca atare și nu va intra la bilanțul energetic final. La fel și orezul sau alte cereale fierte, pe care după preparare este bine să le răcești la frigider și apoi să le reîncălzești înainte de consum. Este un procedeu ce crește în mod natural amidonul nedigerabil.
  • Nu te baza exclusiv pe sucuri, smoothie-uri sau salate de legume și fructe. Toate sunt foarte sănătoase și ți le recomand cu căldură. Dar dacă salatele sunt bune ca bază, la care trebuie adăugată și o sursă de proteină, sucurile sunt concentrate de zaharuri cu un indice glicemic foarte mare. Ca urmare, e de preferat să mănânci fructele ca atare, nu stoarse sau mixate. Și nu uita că fundamental pentru orice detox este să asiguri organismului o cantitate optimă de proteine, pentru că ele sunt piesa centrala a proceselor de detoxifiere. Deci aruncă în salată o mână de năut sau câteva cuburi de tofu, pentru un efect optim.

Pentru a compensa excesele din timpul sărbătorilor, nu te înfometa. Nu este o soluție bună. Metabolismul se va simți debusolat și, cel puțin în prima fază, ai șanse să recurgă la mușchi și viscere, ca surse de calorii. Ca atare vei pierde țesuturi nobile, ceea ce sigur nu dorești. Țesutul adipos se mobilizează mai lent,  pentru a scăpa de el e nevoie de perseverență.

Cine știe, e posibil ca veganuary să îți placă atât de mult și schimbările pozitive să fie atât de evidente, încât să îți dorești să continui în același stil și în alte luni ale anului…

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate