Toamna in sprijinul siluetei: dieta culorilor

Timp estimat de citire4 minute, 33 secunde

Pentru cei mai multi dintre noi, septembrie inseamna reinceperea serviciului sau a scolii. Pentru silueta poate insemna inceperea unei perioade de reevaluare, dupa vacanta in care cu siguranta nu ne-am preocupat de caloriile in plus din farfurie. Mai ales in cazul celor care au considerat vacanta ca pe un moment de odihna totala, in care nu se include activitatea fizica, surprizele cantarului pot fi neplacute!

 

 Din fericire, abundenta toamnei ne ofera solutii simple si placute de detoxifiere si revenire la greutatea dorita, fara efort si cu un surplus de fitonutrienti. Va propunem in continuare o dieta pe baza de produse ale toamnei, pe care le puteti achizitiona fara bataie de cap si costuri exagerate oriunde in pietele tarii.

Pe langa numarul redus de calorii pe care il aduc legumele si fructele toamnei, ele va pastreaza culoarea frumoasa a pielii capatata in lunile de vara datorita aportului de caroteni si va ajuta sa recuperati elasticitatea si catifelarea pielii diminuate prin expunerea la soare.

 

Profita de sanatate: legumele toamnei

In fiecare zi, la masa de pranz, se va consuma un anume produs, ale carui virtuti nutritionale le vom prezenta pe scurt.
 

Gogosarii si ardeii sunt excelente surse de vitamine A, C, antioxidanti importanti ai corpului uman, ca si de vitamina B6, acid folic, beta-criptoxantina, licopen, fibre. De la apararea fata de cancer si boli cardiovasculare, pana la profilaxia artritei reumatoide, ardeii sunt aliatii nostri valorosi

Morcovii, mai ales tratati termic, sunt surse esentiale de carotene implicate in sanatatea ochiului. Falcarinolul, un fitonutrient mai putin cunoscut, protejeaza fata de cancerul colo-rectal

Dovlecelul, galben sau verde aduce mangan, magneziu, vitaminele A si C, cupru, fosfor, potasiu, fibre. Combate hipertrofia benigna de prostata si afectiunile reumatismale.

Varza face parte din aceeasi familie vegetala ca si conopida si broccoli (cruciferele) si are efecte sanogenetice similare, datorate in mod esential indol-3-carbinolului, sulforafanului si altor indoli. Acestia stabilizeaza mecanismele de detoxifiere ale corpului, iar indolcarbinolul amelioreaza detoxifierea estrogenului si reduce incidenta cancerului de san.  

Pruna este, datorita fenolilor continuti (acidul clorogenic si neoclorogenic), un minunat aparator al organismului fata de radicalii liberi. Se adauga aportul de vitamina C, care are si ea actiune antioxidanta.

Varza rosie are proprietati similare „rudei” de culoare verde, la care se adauga plusul de antioxidanti datorat antocianelor, responsabile de culoarea rosie-violacee.

Vinetele au antioxidanti in cantitati sporite, indeosebi un tip de antocianina, numita nasunin, care protejeaza in mod particular functiile sistemului nervos central. Este o leguma cu rol hipocolesterolemiant, antimicrobian, antiviral si anticanceros.

Nu ne ramane decat sa va uram succes in aceasta dieta care reprezinta o adevarata „cura de intinerire”, stiut fiind ca procesele de oxidare stau la originea imbatranirii. si pentru a va ajuta sa nu omiteti vreo leguma sau fruct, va sugeram sa le consumati in succesiunea culorilor curcubeului!

Culorile toamnei in meniul tau

Ziua 1: Ziua Rosie
Dimineata: o cafea neindulcita, o felie subtire de paine prajita, o felie de sunca de Praga;
La pranz: 60 g branza de vaci degresata amestecata cu marar, o lingurita de ulei de sambure de strugure si un praf de sare, un ardei gras rosu sau un gogosar;
Seara: 250 ml lapte 1,5% grasime, 3 linguri de fulgi de ovaz neindulcit;
La cele doua gustari: un mar mic dimineata, un castravete crud sau murat in cursul dupa-amiezii.

Ziua 2: Ziua Oranj
Dimineata: un iaurt degresat mic, 1 lingura de muesli;
La pranz: 200 g sote de morcovi, 100 g piept de pui la gratar;
Seara: salata de cruditati dintr-un morcov ras, o jumatate de telina, 4 nuci tocate si o jumatate de mar, stropite cu zeama de lamaie;
La cele doua gustari: cateva (maximum 10) alune dimineata, o para Nashi dupa-amiaza.

Ziua 3: Ziua Galbena
Dimineata : 250 ml lapte degresat, 2 linguri de muesli fara fructe uscate;
La pranz: 200 g dovlecel galben copt la cuptor, asezonat cu o lingura de maioneza hipocalorica, sare, piper, 20 g de cascaval ras;
Seara: 150 g peste slab, o felie subtire de paine integrala;
La cele doua gustari: un mar golden mic dimineata, 2-3 caise uscate dupa-amiaza.

Ziua 4: Ziua Verde
Dimineata: 200 g de cottage cheese degresata, o felie de paine integrala;
La pranz: 200 g salata de varza asezonata cu lamaie si ulei de masline, 200 g rasol slab de vita;
Seara: 100 g varza calita cu rosii (la calire se adauga o lingurita de ulei si se foloseste un vas antiaderent);
La gustari: un castravete crud dimineata, 2 cuburi de ciocolata amaruie dupa-amiaza.

Ziua 5: Ziua Albastra
Dimineata: o felie subtire de paine de secara, 2 lingurite de gem de prune de casa;
La pranz: 150 g mancare de prune uscate cu orez;
Seara: 200 g gratar de cod, salata ruccola;
La gustari: 3 prune Renglote dimineata, o mandarina dupa-amiaza.

Ziua 6: Ziua Indigo
Dimineata: o cafea neindulcita, un iaurt mic degresat cu 2 linguri de muesli;
La pranz: 200 g gratar din piept de pui, 150 salata de varza rosie asezonata cu ulei de masline si chimen;
Seara: branza de vaci degresata, 50 g varza rosie tocata, o felie de paine neagra;
La gustari: cateva nuci dimineata, un mar ionatan mic dupa-amiaza.

Ziua 7: Ziua Violet
Dimineata: o felie de sunca degresata, o felie de paine de secara;
La pranz: 2 vinete mici, impanate cu rosii si felii de morcov, la cuptor. Se adauga in timpul prepararii diferite condimente dupa gust si o lingura de ulei de masline;
Seara: o felie de paine neagra cu o lingura de salata de vinete;
La gustari: ½ de grapefruit dimineata si o mandarina in cursul dupa-amiezii.

 

 

Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie
dr_corinazugravu@yahoo.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate