Slabeste cu dieta pegana: combina alimentatia vegana cu cea din paleolitic!

Timp estimat de citire3 minute, 0 secunde

In ultimii ani, peganismul a devenit, mai ales in Occident, un stil de viata construit pe baza dietei pegane, care reprezinta un mix intre regimul vegetarian si obiceiurile alimentare asociate paleoliticului. Paleo plus Vegan au dat Pegan, o dieta care nu este foarte severa, ci una in care moderatia este cuvantul-cheie. Poate fi tinuta destul de usor si pe o perioada lunga de timp. Regimul are la baza fructe si legume, grasimi sanatoase si permite doar consumul unor anumite tipuri de produse animale.

Dieta este pe alocuri surprinzatoare, dat fiind faptul ca principiile respectate in regimul vegetarian sunt, pe alocuri, total opuse fata de obiceiurile alimentare ale omului din paleolitic: proteinele de origine animala, respinse vehement de vegetarieni, au fost intens consumate in epoca pietrei. Sa ne amintim ca, in paleolitic, omul a trecut de la statutul de culegator la cel de vanator, a descoperit focul si a trecut de la dieta bazata pe verdeturi la cea cu multe proteine animale.

Totusi, medicul Mark Hyman, cel care a creat dieta pegana in anul 2015, sustine ca, imbinand o serie de elemente specifice dietei vegetariene si obiceiurilor humanoizilor din paleolitic, se obtine cel mai sanatos mod de viata. In crearea dietei, medicul a urmarit sa obtina urmatoarele efecte: pierderea in greutate, reducerea colesterolului si reducerea riscului de a dezvolta diabet si boli cardiovasculare.


Deschide videoclipul

Fructe si legume – 75% din regim

Ce consuma peganii? In principal, fructe si legume. Cei care urmeaza aceasta dieta isi alcatuiesc meniurile in asa fel incat 75% din alimentatia lor sa cuprinda fructe, in special mere, caise, capsuni, struguri, grepfrut si legume cu un indice glicemic redus, cum ar fi morcovi sau sfecla. Consumul de carne trebuie redus drastic si este incurajata procurarea de carne ce provine de la animale crescute natural. Se prefera carnea de vita macra, provenita preferabil de la un animal hranit cu iarba de pe pasuni curate, nepoluate. Este permis si consumul de peste gras, datorita continutului de asa-numite „grasimi bune”. Tot pentru aceste grasimi si pentru aportul de proteine, este incurajat consumul de avocado, ulei de masline si, mai ales, nuci si seminte precum cele de in, canepa, susan.

In dieta pegana, este incurajat consumul zilnic de 1-2 oua fierte, preferabil la micul dejun, datorita continutului ridicat de grasimi sanatoase si proteine.

In dieta pegana se impun reducerea sau eliminarea totala de la consum a alimentelor care contin pesticide, hormoni, conservanti, indulcitori artificiali, precum si a celor care au fost modificate genetic.

Alimente interzise in dieta pegana

In afara acestor alimente, se permite consumul in cantitati mici sau foarte mici de cereale integrale cu indice glicemic mic, precum orez salbatic, mei, hrisca si quinoa – maximum 125 de grame pe zi. Medicul Mark Hyman, creatorul dietei, sustine ca cerealele, indiferent de tipul lor, cresc nivelul zaharului din sange si favorizeaza declansarea bolilor autoimune. Leguminoasele pot fi consumate tot in cantitati mici si doar unele dintre ele, pentru ca pot creste nivelul zaharului din sange si provoaca probleme digestive. Astfel, in dieta pegana este permis consumul zilnic a 250 de grame de linte sau mazare.

Desi laptele si produsele lactate sunt de evitat daca doresti sa urmezi dieta pegana, ocazional, se pot consuma produse bio din lapte de capra sau oaie. Tot ocazional este permis si consumul de produse care contin gluten, iar la capitolul „total interzis” se afla soia, zaharul rafinat si alimentele prelucrate (dulciuri din comert, conserve, bauturi carbogazoase).

In filozofia din spatele dietei pegane sunt importante atat sanatatea individului, cat si respectul pentru natura si animale. Consumul redus de carne are la baza atat ratiuni de ordin medical, cat si unele etice.

Cristina Olivia Gaburici

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate