Skinny fat sau cand esti si slab, si gras. Cum combati fenomenul?

Timp estimat de citire2 minute, 57 secunde

Skinny fat este un fenomen mai comun decat am putea crede printre cei cu un IMC in parametri standard. Potrivit conceptiei generale, daca esti slab, esti sanatos, iar daca ai niste kilograme peste greutatea normala, automat te confrunti cu probleme de sanatate. Suna logic, dar realitatea dezvaluie adesea cazuri de-a dreptul surprinzatoare.

Skinny fat este termenul care defineste o persoana cu o greutate normala, dar in cazul careia raportul tesut muscular-tesut adipos este dezechilibrat, in favoarea celui din urma. Cu alte cuvinte, o persoana aparent slaba, dar cu un stil de viata mai degraba sedentar si o alimentatie haotica, poate fi obeza din punct de vedere metabolic!

Skinny fat, un fenomen raspandit

Daca „diabezitatea” (fenomen care vizeaza persoanele supraponderale/obeze supuse unui risc major de a dezvolta diabet zaharat tip 2) este tot mai bine cunoscuta, nu acelasi lucru se poate spune despre fenomenul skinny fat. Si totusi, acesta este o realitate care, cel putin in SUA, afecteaza 1 din 4 persoane cu o greutate normala, potrivit unui studiu publicat in Journal of the American Medical Association.

Esti si tu skinny fat?

Daca nu faci multa miscare, nici nu mananci tocmai sanatos, nu inseamna automat ca intri in categoria skinny fat. Dar ca sa afli cum stau lucrurile de fapt, vezi daca bifezi afirmatiile de mai jos, specifice persoanelor skinny fat:

  • Ai colacei abdominali sau „burta de bere”. Grasimea in exces din zona abdominala este corelata cu un risc sporit de deces, favorizand rezistenta la insulina si inflamatia generalizata.
  • Nu mai tii minte cand ai facut miscare viguroasa ultima data. Problema este ca, desi ai o greutate normala, tesutul muscular tinde sa se deterioreze in absenta exercitiilor fizice regulate, facand loc celui adipos.
  • Ai rude cu diabet si/sau boli cardio. Predispozitia genetica joaca si ea un rol important, sporindu-ti considerabil riscul de a dezvolta, intr-un context favorizant, tulburarile de care sufera rudele de gradul I.
  • Consumi prea putine alimente sanatoase. Poate ca tot genele sunt cele care te ajuta sa iti pastrezi o greutate de invidiat chiar daca mananci burgeri, cartofi prajiti si bei sucuri carbogazoase. Insa zaharul si grasimile in exces tot iti afecteaza organismul, marind riscul de diabet, tulburari cardiovasculare, cancer s.a.

Fereste-te de alimentele procesate din comert, ticsite cu potentiatori de gust, conservanti, coloranti artificiali si alte E-uri periculoase, cat si cu zaharuri ascunse (tot ce se termina in „oza” din lista de ingrediente). Alege sa gatesti acasa, cu ingrediente proaspete si naturale.

Ce e de facut?

Fenomenul skinny fat poate fi combatut adoptand solutiile la care recurg persoanele afectate de „diabezitate”. In linii mari, este vorba despre un stil de viata echilibrat, cu miscare regulata si o dieta sanatoasa si variata:

  • Include in meniu cate putin din toate: proteine slabe (peste, pui), nuci, seminte, leguminoase, legume, fructe, cereale integrale, grasimi sanatoase.
  • Renunta complet la sucurile din comert si orice bauturi indulcite si limiteaza consumul de alcool la cel mult 3-4 pahare pe saptamana.
  • Limiteaza cat de mult poti consumul de produse din faina alba, optand pentru cele obtinute din faina integrala (paine, paste, deserturi).
  • Este absolut esential sa faci miscare in mod regulat. Alterneaza, pentru efecte optime, exercitiile cardio cu cele de forta. Primele iti imbunatatesc conditia fizica si accelereaza metabolismul, iar cele din urma iti dezvolta muschii, sculptandu-ti silueta.

De ce este atat de periculos sa fii obez din punct de vedere metabolic, atunci cand ai o greutate in parametri? Fiindca, printre altele, daca esti diagnosticat cu diabet in aceste conditii, esti supus unui risc de deces de doua ori mai mare decat persoanele supraponderale, sustin expertii.

Dana Saporan

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Articole recomandate

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F