Semnificatia procesului de detoxifiere

Timp estimat de citire3 minute, 19 secunde

Detoxifierea este o practica invaluita de mister. Motivul? Pentru ca este frecvent asociata cu diverse terapii alternative care promit un organism sanatos in scurt timp sau vindecarea afectiunilor grave cauzate de „asimilarea de toxine”. Acest proces insa are explicatii medicale si este in stransa legatura cu stilul de viata sanatos.

Organismul are propriile sisteme de detoxifiere pentru protectia impotriva substantelor nocive si este suficient ca ele sa functioneze optim pentru a fi feriti de multe neplaceri. Barierele de aparare includ sistemul gastro-intestinal, plamanii, pielea, dar principalele doua sisteme de detoxifiere se gasesc la nivelul intestinului si ficatului. Stilul de alimentatie influenteaza ambele sisteme, un rol important avandu-l fitonutrientii prezenti in produsele vegetale.

Cum functioneaza sistemele de detoxifiere

  • Mucoasa intestinului are rol de scut in calea toxinelor, impiedicand trecerea lor in circulatia sangvina. Daca acestea ajung totusi in circulatie, vor fi preluate si indepartate cu ajutorul anticorpilor. Este important de amintit rolul unor bacterii prezente la nivel intestinal – bifidobacteriile – in stimularea producerii locale de anticorpi.
  • In circulatie, toxinele ajung la nivelul ficatului, care le transforma cu ajutorul glutationului, maestrul sistemului imun. Putem compara glutationul cu un burete care absoarbe moleculele toxice. Puterea sa secreta sta in gruparea sulfhidril, de care se leaga toxinele sau radicalii liberi. Producem glutation din alimentele ce contin sulf: usturoi, ceapa, vegetale crucifere, galbenus. Glutationul trebuie in permanenta reinnoit in dieta cu ajutorul vitaminelor B6, B12 si acidului folic.
  • Produsii rezultati in urma digestiei se elimina prin urina si materii fecale. Rinichii, cu rol esential in detoxifiere, filtreaza sangele si elimina prin urina substantele toxice. O data in plus trebuie reamintit rolul hidratarii, cele 6-8 pahare de apa recomandate zilnic ajutand in primul rand functia renala. In cazul unui consum insuficient de apa, pot ramane reziduuri la nivel renal, transformandu-se in calculi (pietre).
  • In ceea ce priveste colonul, celalalt component al sistemului de evacuare, daca nu functioneaza corespunzator, toxinele sunt transmise in tot corpul, afectand diverse organe, provocand oboseala, tulburari de digestie, crestere ponderala, tulburari hormonale.

Cele mai frecvente cauze ale unui tranzit intestinal lent la persoanele sanatoase includ dieta saraca in fibre, aportul insuficient de lichide, sedentarismul sau consumul abuziv de laxative.

Stil de viata fara toxine
Diversele probleme de sanatate sunt rezultatul interactiunii factorilor genetici cu factori din mediu. Putem schimba factorii de mediu printr-un stil de viata sanatos, cu alimente proaspete, organice sau apa filtrata. Dar putem schimba si genele: influentam genele cu fiecare inghititura de mancare; daca suntem predispusi prin nastere anumitor afectiuni, le putem preveni aparitia prin detoxifiere, prin vitamine, minerale, fitonutrienti.
Alimentele inalt procesate, lipsite de fibre sau fitonutrienti, duc la inhibarea procesului natural de detoxifiere. Atentie la produsele fast-food, foitaje, alimente cu conservanti, bogate in zaharuri rafinate sau grasimi saturate!
De asemenea, anumite substante pot incetini procesul de detoxifiere. De exemplu, sucul de grepfrut scade rata de eliminare a anumitor medicamente, crescandu-le concentratia in sange.

Curele de detoxifiere nu inlocuiesc un program de alimentatie sanatoasa, ele trebuie sa fie parte a unui stil de viata sanatos, pentru revigorare si purificare.

Alimente cu proprietati de detoxifiere
Adaugati zilnic in dieta dumneavoastra alimente cu proprietati detoxifiante:
– legume din familia cruciferelor: broccoli, conopida, varza, gulie, napi, ridichi, macris, hrean;
– surse de sulf: oua, usturoi, ceapa;
– alimente bogate in fibre insolubile: cereale integrale;
– prebiotice, ingrediente nedigerabile ce determina proliferarea bacteriilor necesare tractului digestiv, prezente in cicoare, banane, soia, cereale;
– probiotice, microorganisme benefice tractului intestinal, care reechilibreaza flora locala; de exemplu, bacterii utilizate la fabricarea anumitor produse lactate;
– curcuminoide din condimente precum curry, sofran;
– ceai verde, cu proprietati detoxifiante, diuretice, bogat in antioxidanti, imbunatateste sistemul imunitar. Puteti consuma, de asemenea, ceaiuri de soc, urzica, papadie sau musetel.

In afara alimentatiei optime, un rol important il pot avea anumite tehnici de respiratie, baile relaxante, programul adecvat de somn. Efortul fizic induce o stare de bine, ajuta la imbunatatirea digestiei si ameliorarea constipatiei, iar transpiratia produsa ajuta la eliminarea toxinelor.

Dr. Mihaela Gologan
Medic diabet, nutritie, boli metabolice
Centrul Medical Unirea

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu