Piramidele alimentare, ghidul cel mai simplu pentru o nutritie optima

Timp estimat de citire4 minute, 57 secunde

V-ati gandit vreodata cat de dificil este sa alcatuiesti o dieta, cat de complicat este sa dai un sfat nutritional care sa poata fi inteles si aplicat in mod concret de catre cel pe care il ai in fata? Sigur, la teorie excelam cu totii, dar cum sa faci ca lucrurile sa fie simple si atunci cand te adresezi unui interlocutor, dar si atunci cand te referi la un grup mare, la o colectivitate?! Pentru a rezuma lucrurile, pentru a le face accesibile si celor care nu au o cultura nutritionala deosebita, au fost puse la punct piramidele alimentare.

Ele sunt „unelte” utile atat pentru medic, cat si pentru cel care doreste sa combine alimentele intr-un mod armonios, adecvat necesitatilor sale nutritionale. Sa nu va ganditi ca piramidele se adreseaza numai oamenilor bolnavi sau numai celor sanatosi. Ele sunt deopotriva utile tuturor, asa dupa cum vom sublinia in articolul de fata.

Explicatia stiintifica
Alcatuirea piramidelor alimentare a pornit de la ideea impartirii produselor pe care le mancam in 8 categorii, in fiecare categorie intrand produse aparent diferite, dar cu o valoare nutritiva similara. Ele au fost asezate sub forma de etaje in respectivele piramide, astfel incat la baza sa se afle produsele de care avem nevoie in cantitate mai mare si, pe masura ce se urca spre varf, sa se ajunga la acelea de care avem nevoie in cantitati foarte reduse sau de care ne putem dispensa cu totul. In piramide este inscris si numarul de portii pe care trebuie sa le consumam din fiecare categorie in parte, desigur sub forma unui numar minim si al unuia maxim, deoarece oamenii nu sunt niciodata identici din punct de vedere al trebuintelor alimentare.
 
Treptele piramidei
–    Prima clasa, cea de la baza, este a derivatelor ceraliere. Ea se refera la produse diverse, de la orez, la mamaliga sau paine, toate avand drept trasatura comuna nivelul ridicat de amidon, un carbohidrat „lent” care asigura fundamental necesarul energetic pentru fiintele umane.
–    Etajul al doilea este „ocupat” de legume si fructe. In ultimii ani, s-a militat din ce in ce mai mult – si pe buna dreptate – pentru cresterea consumului acestor categorii de alimente, care ne aprovizioneaza cu nutrienti valorosi. Sa nu uitam ca, in primul rand, legumele si fructele sunt SINGURA sursa alimetara de vitamina C pentru om si ca, in absenta lor, fie si numai pentru cateva saptamani, putem face o boala potential mortala, scorbutul. Dincolo de asta, legumele si fuctele ne aduc fibre solubile si insolubile ce asigura tranzitul si scad absorbtia colesterolului, fitonutrienti, antioxidanti, alte vitamine si minerale… o intreaga „galerie” de substante care ne mentin sanatosi si in forma, de regula cu avantajul de a proveni si din surse hipocalorice.
–    Urmeaza un etaj „impartit” de alimente inalt valoarose, indeosebi din punct de vedere proteic (dar nu numai). Un segment al acestui etaj este rezervat laptelui si produselor lactate (lactate acide, branzeturi). Ele reprezinta principala sursa de calciu pentru oameni, oferind material plastic, de constructie, la orice varsta. Desigur, copiii si femeile insarcinate sau care alapteaza au cel mai inalt necesar, dar lactatele sunt obligatorii la orice varsta, pentru a se asigura un schelet sanatos si o functionare normala a aparatelor si sistemelor ce au nevoie de calciu. Sa amintim aici inima si muschii, care, in absenta calciului, sufera tulburari grave. Lactatele aduc si proteine cu valoare superioara si vitamine lipo- si hidrosolubile.
–    A doua parte a etajului in discutie este ocupata de carne si produse din carne, de leguminoasele uscate, de oua, de seminte si nuci. Toate sunt surse de proteine de inalta valoare. Carnea, indiferent de origine, este un depozitar inegalabil de fier, de care avem nevoie pentru a sintetiza hemoglobina, cea care transporta la celulele corpului oxigenul strict necesar vietii. Oul ne aduce cea mai valoroasa proteina din alimentatie. Din acest motiv este si considerata etalon, cu ea comparandu-se proteinele din alte alimente. Oul nu aduce numai proteine, ci si vitamine, minerale diverse si in cantitati sporite, fiind un adevarat aliment-minune a carui unica „greseala” fiind aceea ca depoziteaza un pic prea mult colesterol. Nucile, semintele, leguminoasele sunt alimente de asemenea de mare valoare, actiunea lor pozitiva pentru sanatate fiind tot mai mult evidentiata de studiile din ultimii ani. Pe langa proteine, ele ne aduc fibre, sunt un concentrat de minerale si fitonutrienti sanogenetici, mai mult, au si grasimi sanatoase, care protejeaza inima si vasele pana tarziu in cursul vietii. 
–    Varful piramidei este ocupat de produse zaharoase si grasimi, pe care ni le putem „permite” doar daca nu suntem complet sedentari.
 
Piramidele speciale: pentru vegetarieni, copii si batrani
Piramdele pentru vegetarieni au, in locul produselor din carne – si, daca e vorba de vegetarieni absoluti, si in locul celor din lapte – substituenti din soia, cu proteine de calitate buna si care completeaza, alaturi de leguminoase, nuci si seminte, necesarul de nutrienti ai individului in cauza. Piramidele pentru copii au aceeasi forma si structura, dar sunt prezentate intr-o forma usor de inteles pentru cei mici.
Piramidele pentru varstnici, ca si unele din piramidele mai noi dedicate publicului larg au adaugat un etaj, la baza, dedicat hidratarii. El reaminteste individului sa nu uite sa isi aprovizioneze corpul cu suficienta apa. Doar ea reprezinta 70% din masa noastra corporala! Recomandarea este necesara mai ales la batrani, la care senzatia de sete este mai putin presanta ca la o persoana mai tanara. Tot piramida pentru batrani are in varf un avertisment referitor la vitaminele D si B12, carora seniorii trebuie sa le acorde atentie in mod spcial, pentru ca sunt potentiali candidati la fenomene carentiale.
In fine, piramidele cele mai noi ne reamintesc intr-un mod sugestiv sa nu uitam sa facem miscare, ea fiind cheia catre o viata lunga si sanatoasa.

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu