Momentul cumparaturilor, dieta sanatoasa in pericol?!
Piata alimentara este plina de produse nesanatoase care par apetisante si de neinlocuit in dietele echilibrate doar datorita unor ambalaje atractive, spoturi publicitare si campanii de promovare foarte agresive. Printre aceste tipuri de alimente se numara mai ales cele destinate copiilor si tinerilor, acestia fiind cei mai susceptibili la manipularea prin campanii si spoturi colorate, animate, cum sunt gustarile cu fructe, care desi sunt complet lipsite de continut nutritiv sunt prezentate ca fiind sanatoase pentru cei mici.
24.05.2012
Timp estimat de citire:
3 minute, 2 secunde
Lipsa de timp si comoditatea sunt doar doua dintre motivele pentru care mancarea nesanatoasa (de tip fast-food) sau obiceiurile alimentare gresite (mancatul zilnic la restaurant, mese neregulate sau luate in fata televizorului) isi fac loc din ce in ce mai mult in viata noastra. Un alt motiv il constituie tendinta economiei de piata de a maximiza profiturile prin intermediul unor campanii de marketing agresiv. Acesta este orientat spre declansarea la clientii virtuali a unor comportamente aproape obsesiv-compulsive de achizitionare a unor bunuri, produse si nu in ultimul rand alimente care nu numai ca nu le sunt necesare, dar in ultima instanta se pot dovedi a fi daunatoare sanatatii.
Calitatea produselor, in scadere
Mai mult se poate observa ca dincolo de demersurile menite a creste consumul in randul populatiei, marile companii alimentare tind tot in virtutea maximizarii profitului sa neglijeze calitatea produselor. Accentul se pune mai degraba pe acele aspecte care fac alimentele sa se produca la un cost mai mic si sa se vanda mai usor, cum ar fi calitatile gustative, modul de prezentare al produsului sau durata maxima de conservare.
Comportamentul de consum
Comportamentul de cumparare a unor produse despre care stim sau banuim ca sunt nesanatoase sau in cel mai bun caz nefolositoare se datoreaza unui subtil proces de manipulare bazat pe tendintele globale spre consumism. Astfel, in epoca noastra, alimentatia a depasit contextul sau initial de proces comportamental menit sa sustina viata si s-a transformat intr-o placere, un prilej de distractie, de socializare, de a discuta si incheia afaceri, ori pur si simplu o modalitate de alungare a plictiselii. Bazandu-se pe aceste tendinte preexistente, marile companii alimentare actioneaza in scopul accentuarii comportamentelor de consum.
Educatia nutritionala, de mare importanta
Nutritionistii recomanda neincetat diete sanatoase si promoveaza alimentele cu rol benefic pentru sanatate, dar in acest context de o importanta cruciala este si educatia primita in familie in ceea ce priveste obiceiurile alimentare. Consumarea unor mari cantitati de mancaruri gatite insotite de deserturi copioase sau consumul exagerat de dulciuri pe post de gustari in copilarie determina viitorul adult sa reproduca aceste comportamente dezadaptate cu consecinte nefaste pentru propria sanatate (obezitate, diabet, boli vasculare etc.). In cazul in care ne confruntam cu probleme legate de greutatea in exces, obiceiurile alimentare nesanatoase si comportamentul excesiv de consum nu vor face decat sa ne franeze demersurile, daca nu cumva tot ele constituie cauza problemelor noastre de la bun inceput.
Pentru a gasi solutii de combatere a comportamentelor alimentare nesanatoase este necesar sa realizam o introspectie si sa ne intrebam de pilda: „De ce imi place sa mananc popcorn la cinematograf? Pentru ca este gustos hranitor iar mie imi este foame sau pentru ca ma plictisesc, pentru ca toti prietenii mei mananca sau pentru ca am fost atras de imaginea apetisanta de pe afisul publicitar?”
Odata ce putem sa constientizam motivele reale pentru care intretinem si ne complacem in aceste obiceiuri opuse unei diete echilibrate, sanatoase, le vom putea combate mai usor, cu ajutorul unui specialist in nutritie, al psihologului sau chiar pe cont propriu cu sprijinul familiei.
Carmen Maria Finat
Psiholog
Fragilitatea fizică, un important factor de risc pentru depresie
04.06.2024