Interviu Dr. Laura Ene, nutritionist: „Oricat de putin ai manca, fara miscare, ajungi sa nu mai slabesti”

Timp estimat de citire5 minute, 17 secunde

Problema kilogramelor in plus (re)devine un subiect fierbinte pe masura ce se apropie sezonul estival. Nimic nou sub soare, la fel cum nu e nici ideea ca infometarea ar reprezenta antidotul perfect al excesului ponderal. Despre aceasta, dar mai ales despre cum putem slabi fara a ne pune in pericol sanatatea, am discutat cu dr. Laura Ene, specialist in Diabet, Nutritie si Boli Metabolice, de la Clinica de Nutritie KiloStop.

Slab sau Gras: „La Auschwitz nu era nimeni gras!” e o expresie caustica folosita tot mai des pentru a sugera solutia impotriva kilogramelor in plus. Ce parere aveti despre aceasta abordare?

Dr. Laura Ene: Am auzit si eu de cateva ori expresia asta, dar nu pot fi de acord cu ea. Infometarea nu este o solutie pentru persoanele care vor sa slabeasca. Daca scaderea in greutate este rapida, fiind determinata de o restrictie calorica severa, neinsotita de miscare, se pierde multa masa musculara si te predispui efectului yo-yo. Mai mult, metabolismul scade progresiv pana la platou, punctul de blocaj, de la care este extrem de dificil sa slabesti. Subliniez, oricat de putin ai manca, fara miscare, ajungi sa nu mai slabesti, pentru ca foamea arde muschii, nu grasimea. Practic, organismul converteste tesutul muscular in energie.

Cum alegem o dieta de slabit, astfel incat sa nu se ajunga la acest blocaj?

Daca ar fi dupa mine, nu as alege niciodata o dieta de slabit, ci un stil de viata sanatos, care va avea ca rezultat, mai devreme sau mai tarziu, pierderea kilogramelor in plus! Dietele se aleg tinand cont de analizele si patologia fiecarui pacient in parte – probleme cardiace, renale, diabet, hipertensiune etc. –, precum si in functie de varsta si nevoile organismului in diverse etape de viata (copilarie, adolescenta, menopauza etc.), dar si de cata miscare poate face si, nu in ultimul rand, in functie de preferintele alimentare ale fiecaruia.

Care-i ritmul sigur de pierdere in greutate pentru organism?

Sanatos si corect, ar trebui date jos, in medie, cate 500 grame de grasime pe saptamana, ceea ce inseamna ca trebuie sa mancam cu 500 de calorii mai putin decat arde corpul nostru zilnic, prin metabolismul de repaus si prin miscare.

Si cum aflam care-i consumul nostru caloric?

Prin formule care tin cont de varsta, greutate, inaltime, sex sau prin masuratori directe − prin metoda calorimetriei. Ceea ce trebuie sa se retina este ca, atunci cand ne apucam de o dieta de slabit, avem nevoie de un minimum de 200 de calorii pe care sa le consumam prin activitate fizica (asta insemnand aproximativ 5.000 de pasi pe zi) pentru a mentine arderile corpului la un nivel bun. Altfel, asa cum am mentionat mai sus, scaderea ponderala se va bloca la un moment dat. 

Ce asocieri alimentare sunt total contraindicate daca dorim sa slabim?

Asocierea de grasimi cu zaharuri concentrate este una din cele mai nocive combinatii, atat pentru silueta, cat si pentru sanatate in general. Acest tip de combinatii il regasim in special in alimentele procesate, in simigerii, patiserii, cofetarii si fast-food. De asemenea, foarte periculoase sunt alimentele prajite combinate cu sosuri. Acestea contin grasimi dintre cele mai rele, care se depun pe artere si pe organele interne, provocand boli de inima, diabet si cancere.

E admis sau nu consumul de paine atunci cand urmarim scaderea in greutate?

Painea poate fi dusman sau aliat in curele de slabire. Depinde de calitatea, cantitatea si momentul in care alegem s-o mancam. De regula, painea alba este neindicata din cauza faptului ca este considerata aliment cu calorii goale, adica fara nutrienti, pe cand painea integrala, de secara sau graham este chiar recomandata, mai ales in prima parte a zilei, la micul dejun, dar se poate consuma si la pranz.

Cum evitam efectul yo-yo? Prin adoptarea unei diete echilibrate, insotita de miscare, pe care s-o integram in stilul nostru de viata, nu de care abia sa asteptam sa scapam, ca sa ne intoarcem la vechile obiceiuri!

Cum trebuie sa se faca trecerea de la o dieta de slabit la un regim alimentar obisnuit, astfel incat rezultatele obtinute sa fie mentinute pe termen lung?

Crescand treptat numarul de calorii din dieta, niciodata brusc. Recomandarea mea este ca adaosul sa fie de 100 de calorii pe saptamana, mentinand, totodata, un ritm moderat, dar constant al activitatii fizice. In general, cand termina o dieta si ajung la kilogramele dorite, cei mai multi oameni se intorc imediat la vechile obiceiuri alimentare si uita si de miscare… ceea ce, logic, aduce kilogramele in plus inapoi.

De ce nu functioneaza intotdeauna curele de slabit?

Cel mai frecvent pentru ca nu sunt insotite de miscare, ceea ce blocheaza metabolismul si aduce corpul intr-un platou din care e greu de iesit. Alte motive ar fi infometarea, nerespectarea orelor de masa, alegeri si combinatii nepotrivite, nepersonalizate alimentar, lipsa hidratarii corespunzatoare si, nu in ultimul rand, lipsa suplimentarii corecte a dietei cu vitamine si minerale specifice nevoii fiecaruia.

Putem vorbi de slabit sanatos atunci cand se pierd intre 1 si 2 kilograme pe saptamana, din care cel putin jumatate este tesut adipos.

Celulita este un subiect sensibil pentru majoritatea dintre noi. Cum o putem combate in mod eficient?

Prin miscare, hidratare si alimentatie corecta. Ne putem folosi, bineinteles, si de procedurile din saloanele de infrumusetare, dar, daca nu ajutam procesul de eliminare a celulitei si din interior, printr-o alimentatie echilibrata, o hidratare buna si un pic de miscare, ea va reveni mereu si va persista, indiferent cata electrostimulare sau vacuum facem.

In general, ni se spune ca e nevoie de o alimentatie echilibrata. Ce presupune concret aceasta moderatie?

Trei mese principale pe zi, eventual doua gustari, respectarea unui orar corect al meselor (mic dejun – pana la ora 10.00, pranz – pana la 15 si cina – nu mai tarziu de 20.00), miscare moderata – minimum 30 de minute de mers pe jos zilnic sau 150 minute pe saptamana de efort mai intens (aerobic, banda de alergat, bicicleta, stepper etc.), hidratare cu minimum 25 ml apa/kg corp si alegeri alimentare potrivite pentru fiecare masa in parte. Adica, dimineata – cereale integrale, lactate, branzeturi, carne, fructe; la pranz – jumatate din farfurie sa fie de legume cu fibre, vitamine, minerale, doar un sfert fainoase sau amidonoase si un sfert proteine slabe (carne, peste), iar seara – cat mai simplu si usor (supa, salata, lactate slabe).

Natalia Talmacec

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu