Integreaza usor sportul in programul tau de slabit

Timp estimat de citire4 minute, 50 secunde

In ziua de astazi, multi vor sa slabeasca, insa cand vine vorba de metoda aleasa, lucrurile sunt diferite de la om la om. Am cunoscut persoane care declara ca prefera sa „moara de foame” numai sa nu fie nevoite sa faca sport! Altele, din contra, isi diminueaza foarte putin aportul caloric, in schimb isi fac un plan de exercitii fizice sustinute.

Am fost adesea intrebata cum este mai sanatos si raspund fara niciun fel de ezitare: la dieta sau cu regim normal, sportul, miscarea, exercitiul fizic trebuie sa fie nelipsite. Cu atat mai mult daca ai nevoie sa slabesti, dar chiar si daca silueta ta nu are nevoie de imbunatatiri. Afirmatia mea nu este una noua sau originala, doar ca, in mod curent, ea este ignoranta constient.

Construiti pentru a ne misca
Fiinta umana a fost construita pentru a face foarte multa miscare. Mai mult, agonisirea hranei era asociata cu foarte mult efort fizic. Nu dau exemple exotice, din perioada de vanator-culegator (desi astazi multi considera ca pe atunci oamenii erau mai sanatosi), ci merg in urma cu numai cateva decenii, cand, de la preparatul painii, la sacrificarea si gatirea unei pasari din curte, bunicile noastre munceau o zi intreaga! Si a doua zi o luau de la capat… Pentru cei care vin cu exemple cum ar fi acela ca strabunicul manca untura pe paine si nu se mai ingrasa sau imbolnavea de inima, ii rog sa se gandeasca mai bine care era programul de viata al strabunicului. Sa isi aduca aminte cum se muncea din zorii zilei pana la apus pe camp, dupa care se continua acasa, cu ingrijirea animalelor din gospodarie. Si, cu riscul de a repeta ce am zis anterior, a doua zi totul se lua de la capat…

Beneficiile sportului sunt atat de clare, incat si in orarele scolare ora de educatie fizica este intercalatea intre alte ore foarte solicitante din punct de vedere intelectual, pentru ca miscarea, printre altele, favorizeaza procesele cognitive.
 
Musculatura dezvoltata te ajuta sa arzi mai multe calorii
Exercitiile fizice intense diminueaza masa de tesuturi grase din organism si, in paralel, determina cresterea masei de tesuturi slabe, adica de muschi. Este motivul pentru care, adesea, iei in greutate un kilogram sau doua dupa o perioda de exercitii intense. Nu e cazul sa te demoralizezi: este foarte, foarte bine! Tesutul muscular este un tesut extrem de activ, care „arde” intens si care iti va mari necesarul de calorii! Insusi metabolismul bazal va creste, deci vei cheltui mai mult inclusiv atunci cand… stai degeaba. Sa nu uitam si argumentul suprem: un corp, fie el de femeie sau de barbat, arata mai frumos, mai tonic, mai zvelt, daca este „lucrat” prin sport.

Daca se evalueaza cheltuielile energetice la doi indivizi de aceeasi varsta, greutate si inaltime, din care unul are un procent mai mare de tesut muscular fata de celalalt, cifrele vor arata cu limpezime ca „musculosul” poate manca mai mult decat colegul, pur si simplu pentru ca muschii sai sunt mai „lacomi”.

„Alergic” la sport…
Daca te numeri printre cei carora nu le place sa faca sport, sa stii ca nu esti nici o exceptie, nici o problema fara solutie. Nu toti oamenii agreeaza mersul la sala, la zumba, la pilates sau alergatul prin parc. Nu toti au talent la inot, tenis sau fotbal. Si, mai ales, nu toti doresc ca ceilalti sa le vada inabilitatea pe terenul de joc sau kilogramele in plus cand alearga pe banda. De exemplu, eu ma numar printre cei care urasc mersul la sala si pe care ii plictisesc de moarte exercitiile de gimnastica facute acasa. Dar… de ani intregi am uitat ce inseamna lift sau scari rulante (oriunde ar fi acestea), nu iau masina pentru distante mai mici de 10-12 kilometri si imi transport cumparaturile numai cu ajutorul propriilor resurse fizice. Nu trece o zi, de iarna (minus 20 de grade si viscol; grozav, ard mai multe calorii si imi pun rezistenta la incercare) sau de vara (betonul dogoreste, asfaltul s-a topit… nu e suficient ca sa renunt, altii au mers prin Sahara si nu s-au dat batuti), fara sa merg in ritm alert macar 7-8 kilometri. Si asta in zilele aglomerate, in care nu am vreme de mai mult. Nu o fac pentru a slabi, ci pentru a ma mentine, a-mi pastra sanatatea inimii, a vaselor de sange, pentru a evita probleme obisnuite la adult, cum ar fi varicele, hipertensiunea arteriala, diabetul zaharat.

Alege forma optima de miscare pentru tine
Sunt sigura ca exista o mie de alte solutii de miscare, pentru ca oamenii nu sunt toti la fel. Si, in fond, nu toti traiesc intr-un oras mare, asa cum traiesc eu. Am prieteni mult mai sedentari, care prefera sa petreaca 3 ore de doua ori pe saptamana la sala, ore in care exerseaza extrem de intens, ceea ce le aduce, evident, avantaje la capitolul silueta. Insa vreau sa iti subliniez ca exercitiile fizice facute regulat, in mod curent, pe durata intregii saptamani, s-au dovedit, in numeroase studii stiintifice, a fi mai eficiente si pentru slabit, dar si pentru metabolism in general. Ramane ca tu sa alegi forma optima, cea care „te aranjeaza”. Dar nu uita ca miscarea nu inseamna numai calorii arse, ci si:
– risc redus de a muri prematur;
– risc redus de a muri de inima;
– risc redus de a face diabet;
– risc redus de tensiune arteriala mare;
– reducerea tensiunii la cei care sunt deja hipertensivi;
– risc redus de cancer de colon;
– risc redus de depresie si anxietate;
– un aparat locomotor (oase, articulatii, muschi) mai sanatos;
– risc redus de accidentare prin cadere;
– o stare psihica mult mai buna.

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu