Inghetata, un desert sanatos

Timp estimat de citire3 minute, 23 secunde

Candva am citit ca cei mai mari consumatori de inghetata din Europa sunt norvegienii. Nu stiu cat de reale erau cifrele respective, dar cred ca ele nu faceau decat sa dovedeasca amploarea preferintei pentru deliciosul aliment pe intregul nostru continent. Ai intalnit oameni carora sa nu le placa inghetata?! Eu nu. Si e bine ca este asa, pentru ca ea are foarte multe avantaje, nu numai pentru papilele gustative, ci si nutritionale.

Te incurajam sa ai o vara racoroasa si iti recomandam inghetata, care poate fi un desert sanatos! 

Inghetata pare a fi fost consumata inca din Antichitate. Desigur, nu avea compozitia elaborata a celei actuale, rezumandu-se la a fi alcatuita din bucati de gheata (sau zapada), peste care se turna un sirop. Rezultatul amintea, probabil, de sorbeturile actuale. Se spune ca provine din China, Marco Polo fiind cel care a adus-o pe meleaguri europene. In timp, pe masura ce au aparut spatii frigorifice din ce in ce mai perfectionate, si ingredientele din inghetata s-au diversificat. Inghetata frantuzeasca a inceput sa aiba galbenusuri, pe cand cea in stil „Philadelphia” folosea numai albusuri. Frisca, laptele gras, fructele confiate, alunele sau nucile, cacaua… inghetata a capatat incet, incet o mie de infatisari, o mie de forme, care mai de care mai atragatoare si mai racoritoare.

Inghetata poate fi bogata in nutrienti

In principiu, inghetata este un desert foarte sanatos. Daca este pe baza de lapte, reprezinta o sursa de calciu, vitamine si chiar proteine. Daca e preparata cu fructe proaspete, ne aduce vitamina C si antioxidanti. Daca are ciocolata neagra, ne aduce polifenolii foarte sanatosi din cacao. Daca are fructe oleaginoase (nuci, migdale, fistic, alune) iarasi e sanatoasa, pentru ca acestea sunt bogate in fibre, vitamina E si grasimi Omega-3. Da, sigur, cantitatile sunt mici, deci s-ar putea spune ca aportul este minimal. Dar vorbim aici de nutrienti utili in cantitati infime (cu exceptia calciului si a proteinelor), unde fiecare miligram conteaza. Iar problema se pune si altfel: un desert oricum ai sa mananci. De ce sa nu fie unul mai sanatos?

Dar problema caloriilor cum o rezolvi?

In cazul inghetatei, foarte simplu. Exista intotdeauna si variante light, facute cu lapte degresat si fara adaos de substante dulci. Daca problema se pune acut, poti opta pentru un sorbet, deci o inghetata asa cum mancau cei din vechime, facuta din suc aromat de fructe si gheata. Sorbeturile au un continut absolut nesemnificativ de calorii si sunt indicate atunci cand tii o dieta cu cat mai putin aport energetic.

Inghetata preparata acasa

Daca esti o inamica declarata a aditivilor alimentari, este bine sa stii ca poti prepara inghetata si acasa. Inghetata de casa iti va permite sa controlezi in detaliu calitatea ingredientelor si sa le eviti pe acelea pe care le regasim in inghetata industriala. Mai mult, poti folosi ingrediente bio (oua, lapte, fructe), indicate mai ales cand doresti sa imparti inghetata cu cel mai mic membru al familiei!

Pentru a face inghetata de casa poti folosi o masina speciala, care are marea calitate de a amesteca omogen interiorul si a evita formarea cristalelor de gheata. Daca nu doresti sa te complici, te poti descurca si fara masina de inghetata. Dar ai grija sa amesteci de 3-4-5 ori in vasul pus la congelator, in prima ora dupa ce l-ai pus acolo, astfel incat sa minimalizezi formarea cristalelor despre care am pomenit. Desigur, acestea nu sunt in niciun fel daunatoare, dar este bine ca inghetata sa aiba un interior omogen si cremos

Nu mananci inghetata pentru ca ti-e frica sa nu te doara gatul?! Ei bine, cred ca stii de-acum ca asta este doar o prejudecata fara niciun fel de fundament. Durerile de gat sunt date de microbi, nu de inghetata. Aceasta poate, cel mult, sa scada temporar temperatura locala, favorizand inmultirea unor microbi, dar asta numai daca este consumata necorespunzator, in cantitate mare si in viteza.

Morala?! Vara este aici, nu uita sa mananci zilnic inghetata. Alege-o pe cea care ti se potriveste si savureaz-o incet, oriunde te-ai afla!

Dr. Corina Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu