Grasimile in alimentatia copilului si adolescentului

Timp estimat de citire2 minute, 31 secunde

Grasimile reprezinta o entitate de care mai toata lumea este ingrozita. Mai mult decat atat, se face o adevarata propaganda imporiva acestora, incepand cu posturile TV care indeamna la evitarea grasimilor si continuand cu cabinetul medicului, unde se insista pe efectele negative ale consumului in exces de grasimi de origine animala.

Exista o diferenta enorma intre notiunea de consum al grasimilor si consum in exces al acestora, putini fiind cei care constientizeaza acest lucru. Prin prezentul articol dorim sa se inteleaga faptul ca lipidele sunt fara doar si poate o parte importanta a mecanismelor care au loc in organism si fara de care acesta nu ar putea sa functioneze corect. Mai mult decat atat, problema majora cu care se confrunta cei mai multi este legata de un consum gresit de grasimi, atat din punct de vedere cantitativ, cat si calitativ.

Rolul grasimilor in copilarie si adolescenta

Dezvoltarea armonioasa a copiilor si trecerea catre adolescenta nu se poate face fara un aport corect de grasimi. Alimentatia in aceste perioade joaca un rol esential atat in dezvoltarea fizica, cat si in cea mentala. Grasimile reprezinta unul din nutrientii esentiali ai celulelor nervoase, astfel incat functia cognitiva a copilului poate avea de suferit daca aportul de lipide este restrictionat. Pana la varsta de 2 ani nu se va face niciun fel de restrictionare in alimentatie, atat din punct de vedere al lipidelor, cat si din punct de vedere caloric. Astfel nu recomandam utilizarea laptelui degresat in aceasta perioada.

Grasimile esentiale nu pot fi sintetizate de organism

Salturile de crestere din copilarie necesita un aport optim de grasimi, astfel incat orice restrictionare poate sa interfereze cu cresterea liniara a acestora. Acizii grasi esentiali nu pot fi sintetizati de catre organism motiv pentru care alimentatia reprezinta sursa esentiala. Carnea, ouale si produsele lactate nu trebuie sa lipseasca din alimentatia copiilor si adolescentilor.

Afla mai multe despre Omega-3 si Omega-6, acizii grasi esentiali!

Grasimile, motorul organismului

Lipidele sunt o sursa importanta de energie, astfel incat pentru arderea a 1g de lipide se elibereaza 9 kcal. De asemenea lipidele intra in compozitia membranelor celulare, avand astfel un rol structural de neegalat. Nu trebuie uitat faptul ca lipidele sunt implicate in protectia mecanica si termica a organismului. Cu alte cuvinte termoreglarea (ajustarea temperaturii corpului in functie de temperatura mediului inconjurator) nu ar putea sa aiba loc in contextul in care exista un aport scazut de lipide.

Surse sanatoase de grasimi

In copilarie si adolescenta nu ar trebui sa existe restrictii drastice privind aportul de lipide. Sursele cele mai bune de grasimi raman: carnea slaba (pui, curcan, peste), produsele lactate si ouale. Acizii grasi esentiali nu trebuie sa lipseasca din alimentatia zilnica. Astfel uleiul de floarea soarelui sau porumb, alunele, soia, tofu, semintele de in sunt doar cateva din sursele importante ce merita integrate in alimentatia zilnica. Pe de alta parte carnea grasa, mezelurile, consumul exageratde unt, margarina si dulciurile ar fi bine sa fie evitate deoarece obezitatea infantila este un factor de risc pentru afectiunile cardiovasculare si metabolice de mai tarziu.

Dr. Alin POPESCU

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu