Germenii plantelor, alimente valoroase nutritiv

Timp estimat de citire4 minute, 22 secunde

Deveniti populari in ani `70 mai ales datorita celor care urmau o dieta raw-vegan, germenii plantelor se bucura astazi de un real interes si in randul omnivorilor. Si asta pe buna dreptate, deoarece sunt surse importante de nutrienti, adusi la… pachet cu foarte putine calorii. Dar ce sunt acesti germeni? Ce se ascude sub aceasta denumire? Ceva exotic, greu de procurat la noi in tara?!

Afla mai multe despre cum sa incluzi germenii in alimentatie!

Germenii sunt, asa dupa cum le spune si numele, plante mici, rezultate din germinarea (incoltirea) unor seminte diverse. Mai precis, germenele este forma de tranzitie dintre samanta si planta. Se pot obtine germeni din orice seminte si boabe (indeosebi cereale si leguminoase), dar cei mai populari si mai accesibili sunt germenii de ridiche, fasole, orz, ovaz, hrisca, floarea-soarelui si mustar. Deci este clar ca astfel de germeni pot fi produsi si acasa, cu conditia sa fie respectate anumite reguli pe care le vom prezenta la final. Desigur, foarte populari si gustosi sunt si mugurii de fasole mung, dar pe aceia este mai greu sa ii obtii acasa. Insa ii poti comanda, preparati, in majoritatea restaurantelor chinezesti!

 

Sanatosi si cu putine calorii

 

Din punct de vedere nutritional, germenii sunt alimente de nivel inalt. Germenele are tot ce trebuie pentru ca din el sa se dezvolte o planta viguroasa. In plus, unele substante nutritive greu sau deloc digerabile din interiorul bobului, devin accesibile prin actiunea enzimelor care furnizeaza „alimente” pentru germene. Din punct de vedere caloric, exista diferente intre tipurile de germeni, dar oricum caloriile sunt putine. De exemplu, in cazul germenilor de leguminoase, care sunt mari, consitenti, caloriile variaza intre 31 de calorii la o ceasca de germeni de fasole mung, la 85 de calorii, in cazul germenilor de fasole soia. In schimb, germenii de soia au de 3 ori mai multe proteine decat germenii de fasole mung (9 grame). Nivelul lipidelor este minim, iar carbohidratii sunt prezenti in cantitati reduse, acompaniati de fibre sanatoase, satioase si usor digerabile.

 

Germenii, sursa de nutrienti predigerati

 

Germenii ne aduc nutrienti intr-o forma pre-digerata, foarte facil accesibila tubului digestiv. Predigestia poate parea un termen stiintific, pretentios sau greu de inteles, dar el inseamna pur si simplu ca enzimele din bob „sparg” moleculele lungi, le transforma in elemente mici si usor absorbabile, simplificand procesele digestive laborioase. De exemplu, fata de proteinele din boabe, cele din germeni ajung cu mult mai usor sa fie digerate, absorbite si utilizate metabolic. In cazul proteinelor din germenii de leguminoase, biodisponibilitatea creste de mai bine de 30 de ori! Si asta pentru ca proteinele au fost anterior transformate in aminoacizi si amide, cam ca in cazul carnii care este lasata la fezandat.

 

Cum functioneaza…

 

Carbohidratii sunt „arsi”, devenind sursa de energie pentru planta in crestere si astfel continutul lor, precum si caloriile aduse de ei scad semnificativ. Amidonul este pre-digerat in cea mai mare parte si impartit in elemente simple de tipul glucozei si zaharozei, sub actiunea amilazelor din boabe. Grasimile sunt transformate in acizi grasi sub actiunea lipazelor. Iar oligozaharidele, vinovate de balonarea care urmeaza consumului de leguminoase, sunt reduse cu aproape 90%! In schimb, creste continutul de apa, iar germenele aduce si clorofila, cu actiune antibacteriana si antiinflamatoare.
In plus, germenii sunt bogati in elemente minerale (calciu, potasiu, fier, fosfor) usor absorbabile si in vitamine (caroteni, tiamina, riboflavina, niacina, acid folic, vitamina C).

 

Germenii – atentie la microbi!

 

Mai multe probleme au fost raportate in ultimii ani, consecutiv consumului de germeni. Ele au constat in izbucniri de toxiinfectii alimentare. In timpul germinarii, care are loc la o temperatura crescuta si in conditii de umiditate mare, eventuali microbi existenti pe boabe si seminte se pot multiplica, colonizand si germenii. Cum acestia sunt consumati de cele mai multe ori fara a fi tratati termic, ei pot deveni cauza unor toxiinfectii alimentare. Desigur, asemenea probleme pot fi cu usurinta evitate, daca germenii sunt bine spalati inainte de consum sau daca sunt tratati termic. Unii recomanda ca persoanele cu o imunitate fragila (copiii mici, batranii, cei cu afectiuni cronice) sa evite complet consumul de germeni.

 

Cum obtinem germeni acasa!

 

Metoda este similara celei pe care o aplicam boabelor de grau de sfantul Andrei! In magazinele naturiste se gasesc seminte si boabe ce pot fi folosite la germinat sau va puteti procura astfel de produse de la magazinele de alimentatie generala. In continuare, puteti utiliza un echipament special (germinator), care simplifica mult germinarea, sau puteti folosi un simplu borcan de sticla. Se pun semintele in borcan, se acopera cu apa calda si se lasa peste noapte. A doua zi, apa se arunca si sermintele se clatesc de mai multe ori cu apa. Manevra se repeta zilnic pana la aparitia si dezvoltarea completa a germenilor (in functie de samanta, poate dura si o saptamana). Procesul trebuie oprit cand lujerul este inca mic si abia incepe sa capete o nuanta verde.Germenii se pot pastra maximum o saptamana la frigider.

 

In concluzie…

 

Chiar daca nu sunt superalimente, asa cum se pretinde uneori, germenii sunt alimente sanatoase si accesibile, care pot fi un adaos nutritiv la salate, sandvisuri sau mancaruri de orice tip.

 

Dr. Corina Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu