Fructele de padure – gustul dulce-acrisor al sanatatii

Timp estimat de citire5 minute, 12 secunde

Fructele de padure sunt o categorie aparte de fructe. Fie si numai pentru faptul ca nu e om sa nu le fi cules cu mana lui, in timpul drumetiilor in munti. Cand spui „fructe de padure”, parca simti mirosul de cetina de brad, de pamant umed si feriga, parca te revezi, copil, in tren, rugand pe mama sau bunica sa-ti cumpere unul din cornetele parfumate pe care le vindeau muntenii din cosuri de papura.

Afla mai multe despre beneficiile fructelor de padure si cum poti sa le integrezi in dieta ta!

Astazi nici nu mai este nevoie de drumetii pentru a manca fructe de padure. Ele ne sunt aduse de-a gata, in pietele din marile orase. Iar vara au preturi relativ accesibile. Auzeam ca o mare parte din afinele romanesti din padure pleaca direct in tari apusene, culegatorii fiind asteptati de cumparatorii straini la poalele muntilor, astfel incat recolta sa nu se deprecieze si fructele sa ajunga proaspete. Asta nu face decat sa ne confirme cat de apreciate sunt aceste minuni ale naturii. Si nu este vorba numai de aroma sau gust, ci si de valoare nutritiva, ca este vorba de minerale, vitamine sau fitonutrienti.

Cele mai cunoscute fructe de padure din zona carpatica sunt zmeura, afinele, murele si fragii. La ele se adauga si coacazele si macesele, care insa se mananca prea putin ca atare, ca si porumbele, merisoarele, coarnele si catina. Fiind ceva mai acrisoare, apar mai rar in meniu si sunt regasite indeosebi in magazinele naturiste, uscate sau in diferite potiuni, gemuri, siropuri.

De gradina VS direct din padure

Unele din aceste fructe se pot gasi si in forma „domestica”, multe persoane cultivandu-le in gradina personala sau in sere. Afinele sau zmeura sunt printre cele mai raspandite din acest punct de vedere, insa exista diferente remarcabile intre planta „de gradina” si planta „de padure”.

Anumite diferente se vad cu ochiul liber: afinele de gradina sunt mari, aproape cat o boaba de strugure, pe cand cele de padure sunt mici si aromate. Altele sunt mai putin evidente: fructele rezultate din plante de cultura sunt foarte rar bio si au o incarcatura mai redusa in fitonutrienti. Multi producatori utilizeaza extensiv ingrasaminte si pesticide, ceea ce nu se intampla niciodata cu plantele ce cresc in padure… Insa cand vine vorba de speciile la care ma refer aici, nutrientii care exista in mod natural in fructe sunt atat de importanti si de densi, incat si plantele de gradina sunt extrem de valoroase.

De 10 ori mai multa vitamina C decat in portocale

Principalul nutriment pe care ti-l aduc fructele de padure este vitamina C (acidul ascorbic). Sigur,  nu sunt singurele vegetale care o contin, dar aici exista o particularitate: anumite fructe de padure au cantitati enorme de vitamina C! De 10 ori mai multa decat gasesti in lamai sau portocale! Stiu, suna incredibil, dar coacazele si macesele au 700-800 mg la 100 g de parte comestibila, pe cand citricele au numai 50-70 mg! O cantitate atat de mare face ca si produse de tipul siropului de macese, a pastei sau gemului de coacaze negre sa fie o sursa greu de egalat in acid ascorbic.

Fructele de padure se pot congela

In perioada de iarna nu este deci necesar sa te ruinezi cumparand fructe tropicale pentru a-ti asigura necesarul de vitamina C. Poti sa iti faci din timp provizii de fructe de padure, fie in congelator, fie sub diferite forme preparate cu zahar. Desi vitamina C are tendinta de a scadea in decursul depozitarii fructelor, ea se va pastra la un nivel ridicat, pentru ca fructul respectiv a fost extrem de bogat inca de la inceput. Si pentru ca am inceput sa vorbesc despre pastrare, atentie la congelare. Ca este vorba de fructe de padure pe care ti le pui singura in congelator sau ca este vorba de fructe cumparate, e bine sa ai grija sa nu fie mai vechi de 6-8 luni. Desi in congelator procesele enzimatice sunt incetinite, ele continua si vitamina C este degradata incet-incet. In acest fel, dupa 8 luni o buna parte este pierduta.

Deci nu uita de zmeura sau afinele puse la pastrat si mananca-le in timp util. Daca ar fi sa alegi, te sfatuiesc sa nu faci rezerve mari de mure, pentru ca sunt fructele de padure cu cea mai putina vitamina C. Orienteaza-te catre afine, iar coacazele, macesele, porumbele, catina sau coarnele prepara-le cu zahar si nu iti aglomera congelatorul.

Culorile vii indica prezenta substantelor benefice pentru organism

In afara de vitamina C, fructele de padure contin substante minerale si o constelatie de fitonutrienti. Dealtfel, culorile lor vii iti pot da cea mai buna indicatie cu privire la antioxidantii prezenti. Culorile visinii sau mov-albastrui iti indica prezenta antocianinelor si a resveratrolului, garant al logevitatii. Daca este, de exemplu, sa ma refer la populara zmeura, ea contine antocianine, flavone, taninuri, acizi hidroxibenzoici si hidroxicinamici, stilbenoizi de tipul resveratrolului. Stresul oxidativ la care este supus omul modern nu are nicio sansa in fata acestor substante. Unde mai pui ca ele sunt consumate in cantitati optime si alaturi de alti nutrienti cu care actioneaza sinergic, ceea ce se intampla rar sau deloc in cazul suplimentelor alimentare.

Zmeura este utila in managementul obezitatii. Desi studiile sunt inca timpurii, cercetatorii au observat ca metabolismul celulelor grase este accelerat de reosmina din zmeura (o cetona). In plus, reosmina scade activitatea lipazelor pancreatice, conducand la o scadere a digestiei si absorbtiei lipidelor din dieta.

Deci iata ca fructele de padure sunt adevarate medicamente naturale, ale caror efecte sanogenetice sunt multiple si care, in plus, adauga savoare deserturilor si salatelor tale. Vara e in toi, sa profitam! Si, de ce nu, te sfatuiesc sa ti le culegi de la munte. Astfel vei imbina activitatea fizica si consumul unor fructe sanatoase, iar efectele se vor vedea atat in ceea ce priveste silueta, cat si starea generala de bine!

Continutul caloric al fructelor de padure

– o portie de zmeura (10 bucati) = 10 calorii

– o cana plina de fragute = 49 calorii

– o cana cu afine mici = 83 calori

– o cana cu mure = 62 calorii

– o cana de merisoare crude = 60 calorii

– o portie de merisoare uscate si indulcite (40g) = 130 calorii

 

Dr. Corina Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F