Dulciurile in alimentatia copiilor, necesare sau nu?

Timp estimat de citire3 minute, 37 secunde

Noi cercetari au demonstrat ca placerea pentru gustul dulce este transmisa filogenetic, ceea ce, teoretic, face zadarnice incercarile parintilor de a nu oferi bomboane si ciocolata copiilor. Unii sustin ideea ca gustul dulceag al lichidului amniotic trezeste placerea copiilor pentru dulce, altii spun ca laptele matern sta la baza preferintei pentru acest gust, datorita continutului mare de zaharuri. Pana la urma, cat zahar are voie sa consume un copil? Sau nu are voie? Slab sau Gras va raspunde.

Aportul de produse zaharoase trebuie limitat, si nu interzis cu desavarsire. Este indicat sa se ajunga la maximum 8-10% din necesarul caloric zilnic, insemnand in jur de 150-200 kcal/zi, in functie de varsta si de activitatea copilului. Un aport mai mic nu este nicidecum daunator, insa depasirea acestui procent poate avea efecte nedorite. Totusi, in cazul copiilor care depun eforturi fizice sau intelectuale mari, cum ar fi cei care practica sporturi solicitante sau cei care se pregatesc intens pentru examene, aceasta limita poate fi depasita, insa fara a exagera.

Zaharul ar trebui evitat in alimentatia copiilor sub 2 ani, precum si produselor zaharoase care contin cacao, cofeina si multe grasimi!

Cariile si kilogramele, cele mai cunoscute efecte negative

Din punct de vedere medical sunt enumerate multiple efecte negative ale consumului de produse zaharoase. Datorita faptului ca aceste produse sunt consumate din cauza unui apetit exagerat pentru dulciuri, uneori la copii existand tendinta de a refuza alte alimente in favoarea consumului de dulciuri.

  • Unul dintre efectele consumului exagerat de dulciuri este cel cariogen, acesta evidentiindu-se in urma a numeroase studii despre rolurile dulciurilor in producerea cariei dentare.
  • Consumul in cantitati mari de produse zaharoase conduce la cresterea copilului in greutate si instalarea obezitatii. Se stie ca celulele adipoase se formeaza in copilarie, iar numarul lor ramane constant pe toata perioada vietii. Daca la adulti obezitatea apare din cauza cresterii in volum a adipocitelor existente, la copii ele cresc numeric, copilul supraponderal devenind mult mai usor un adult obez!
  • Produsele zaharoase conduc la modificarea profilului lipidic, avand rol in producerea placilor de aterom, cresterea riscului de boala coronariana si o disfunctie a aparatului cardiovascular. De asemenea, produc o cresterea rapida si puternica a glicemiei, urmata de o secretie crescuta de insulina.
  • Consumate excesiv, dulciurile induc dezechilibre mineralo-vitaminice in organism – prin scaderea absorbtiei intestinale a unor minerale pot conduce la deficiente de crom si cupru. Cea mai importanta disfunctionalitate provocata de ingestia unor mari cantitati de zahar este legata de metabolismul vitaminei B1 (tiamina). Dulciurile nu contin aceasta vitamina, dar in metabolismul zaharului vitamina B1 este necesara. Astfel, un regim bogat in glucide si sarac in tiamina poate induce forme de beri-beri. Acest efect este pronuntat la copii, mai ales la cei care inlocuiesc celelalte alimente cu dulciuri, si este numit dezechilibru tiamino-glucidic.
  • Produsele zaharoase consumate pe stomacul gol cresc secretia gastrica, aceasta fiind nociva pentru copii. Ele ar trebui consumate dupa masa pentru ca acest efect sa nu afecteze sanatatea copilului. Dulciurile au, de asemenea, efect laxativ prin atragerea apei in lumenul intestinal, nefiind recomandat consumul lor in cantitate mare, putand produce diaree cronica.

Dulciurile care contin o concentratie mare de zahar, cum ar fi bomboanele simple, ar trebui cel mai mult evitate. Acestea nu aduc beneficii decat in cazul copiilor care fac sporturi de performanta, cand efortul foarte mare pe o perioada limitata de timp necesita o cantitate mare de glucide simple.

Ce e bun si sanatos?

Dulciurile care contin zahar si fructe oleaginoase (halva, batoane de susan, ciocolata amaruie etc.) aduc beneficii organismului prin aportul de acizi grasi esentiali, proteine, vitamine din complexul B, minerale. De asemenea, ciocolata are efecte stimulatoare asupra sistemului nervos central prin continutul de cofeina si teobromina. Trebuie mentionat si efectul benefic al antioxidantilor continuti de ciocolata amaruie in cantitati suficient de mari, cu efecte benefice mai ales la nivelul aparatului cardiovascular.
Alte produse zaharoase contin zahar intr-un procent mai redus (prajituri, inghetate, ciocolata), avand in compozitie lapte, unt, fructe uscate si oleaginoase, aduc organismului o parte din nutrientii necesari. Acest tip de dulciuri este de preferat celor care contin preponderent zahar!

Consumul moderat de dulciuri, in contextul practicarii activitatilor in aer liber si exercitiilor fizice si al pastrarii unei igiene orale corespunzatoare, nu conduce la instalarea supraponderalitatii si a obezitatii si nici la cresterea incidentei cariei dentare. La fel ca in toate, moderatia este cuvantul de ordine.

Dr. Lacramioara Brinduse

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu