DODO, dieta cu „zile da” si „zile ba”

Timp estimat de citire4 minute, 26 secunde

Promite o scadere in greutate sigura si durabila, utilizand abtinerea de la mancare din timpul somnului, pe care pur si simplu o extinde in unele zile ale saptamanii. Metoda nu impune reguli stricte, este simpla si usor de urmat. De fapt, implica un grad ridicat de flexibilitate.

Pusa la punct de nutritionistul american Drew Price, dieta DODO este o forma de postit intermitent, care ajuta la reglarea software-ului organismului, pentru a imbunatati modul in care foloseste depozitele de energie. Si, deoarece nu este o dieta de marime universala, autorul ei propune mai multe abordari, din care ne invita sa alegem ce ni se potriveste cel mai bine.

Scheme adaptabile

Desi scopul este sa scapam de grasime si apoi sa mentinem rezultatele, nu putem incepe toti din acelasi punct. Astfel, cei care au mai postit si au incredere ca se descurca, pot opta pentru scheme de slabire accelerata. Acestea implica trei zile „DA” pe saptamana in care va trebui sa tii post si arata asa: duminica (DA), luni (BA), marti (DA), miercuri (BA), joi (DA), vineri (BA), sambata (BA). Este indicata pentru slabirea accelerata si se tine pe perioade limitate, de pana la 8 saptamani. O alta schema este cea cu doar doua zile „DA”: duminica si miercuri. Presupune mai putin efort decat cealalta, poate fi tinuta pe termen lung si promoveaza o scadere ponderala in ritm mai lent, dar constant. Mai exista si schema cu o singura zi de post pe saptamana, recomandata pentru intretinere si stabilizarea greutatii.

Cum functioneaza

Indiferent de cate zile de post alegi sa tii, va trebui sa urmezi cativa pasi. Ca sa intelegi mai bine cum decurge totul, vom descrie structura postului, pe care sunt construite toate schemele DODO.

Ziua unu: Zi BA

  • In timpul zilei: mananci normal.
  • Seara: iei cina, o masa PREpost, intre orele 19.00 si 20.00.
  • Noaptea: incepe postul. Nu mananci nimic. Bauturi: doar apa.

Ziua doi: Zi DA

  • In timpul zilei: nu mananci nimic. Bauturi: apa, ceai verde, putina cafea (fara lapte, zahar sau indulcitori)
  • Seara: iei cina, o masa MIDpost, la circa 20-24 de ore de la masa PREpost.
  • Noaptea: nu mananci nimic si bei doar apa.

Ziua trei: Zi BA

  • Te trezesti la ora normala si iei micul dejun, o masa POSTpost.
  • In timpul zilei: mananci normal. Daca postesti in ziua urmatoare, e bine sa cinezi mai tarziu, intre orele 19.00 si 20.00.

Una dintre puterile cel mai des ignorate ale postitului este abilitatea de a schimba perceptia aromelor pe termen scurt si comportamentele legate de hrana pe termen lung, cu beneficii inestimbabile pentru sanatate.

Cand e bine sa incepi dieta

O zi din weekend e ideala pentru primul post din cateva motive. In primul rand, nivelul stresului este mai scazut in aceasta parte a saptamanii, ai mai putine treburi de facut si iti poti controla mai bine programul zilnic. De asemenea, poti petrece mai mult timp dormind, ceea ce „scurteaza” perioada de post. Este foarte important sa eviti antrenamentele intense sau competitiile in ziua de post. Daca esti o persoana care se antreneaza serios, iti poti programa postul intr-o zi de recuperare.

Putina organizare

Pentru a face lucrurile mai usor de gestionat, e important sa-ti pregatesti alimentele pentru mancarurile PRE- si MIDpost, cele din seara de dinainte si din seara zilei „DA”. De obicei, cel mai usor e sa gatesti doua portii din aceeasi mancare: una o consumi seara, iar pe cealalta o pastrezi la frigider pentru a doua zi. In felul acesta vei evita sa ai contact cu mancarea atunci cand iti este foame si, totodata, vei avea ocazia sa observi ce gust are acelasi preparat. S-ar putea sa ai o surpriza si sa-ti placa mai mult a doua oara, chiar daca nu este proaspat gatit.

Dieta DODO nu este pentru toata lumea. Gravidele, copiii, adolescentii, persoanele care au probleme de sanatate sau cele cu un istoric de tulburari de alimentatie, in special bulimie si anorexie, ar trebui sa o evite.

Cum sa faci fata foamei

Sa nu-ti fie frica de senzatia de foame. Aceasta creste, dar nu la nesfarsit: se acutizeaza, se stabilizeaza, apoi dispare. Procesul se petrece, in general, la un interval de 3-5 ore. Pentru a-l usura, incearca sa-ti muti atentia pe altceva: iesi afara la o plimbare, gaseste-ti o ocupatie interesanta, bea o ceasca de cafea neagra sau un pahar cu apa minerala si o felie de lamaie ori lime. Daca postesi la serviciu, incearca sa stai departe de colegii aflati in pauza de masa.

Mesele PRE- si MIDpost trebuie sa fie compuse din legume fibroase, proteine si un strop de grasimi sanatoase. In cazul in care faci sport inainte de a incepe postul, include si o portie de carbohidrati in masa PREpost.

Atentie la ce mananci in zilele „BA”

Pentru a obtine rezultate cat mai bune, este esential sa inveti sa-ti corectezi comportamentul alimentar si in zilele in care nu tii post. E adevarat, in timp, gusturile ti se vor schimba si vei ajunge sa mananci mai putin si mai sanatos. Pana atunci insa va trebui sa-ti alcatuiesti cu grija meniurile din zilele „BA”. Iata un exemplu:

Micul dejun: omleta, somon afumat, spanac;

Pranz: vita la wok cu legume;

Gustare: cruditati si fasii picante de piept de pui;

Cina: pui in stil Tikka*, orez basmati, ceapa si rosii;

* Mai multe detalii si retete pot fi gasite in cartea „Dieta DODO”, editura All.

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F