Dieta „Zone”, dieta combinatiilor perfecte

Timp estimat de citire3 minute, 31 secunde

Dieta „Zone” este incontestabil una dintre cele mai la moda diete ale acestor timpuri, fiind adoptata de o mare parte a starurilor americane, dintre care ii amintim doar pe Brad Pitt, Demi Moore sau Cindy Crawford. Autorul acestei diete este doctorul si cercetatorul Barry Sears, care a facut-o cunoscuta in cartea sa „Enter the Zone diet”, tradusa deja in foarte multe limbi. Dieta „Zone” ne ajuta sa pierdem intre 500 g si 1,5 kg de grasime pe saptamana.

Sa descoperim, in cele ce urmeaza, pe ce principiu se bazeaza dieta „Zone”, in ce consta aceasta si care sunt avantajele si dezavantajele ei.

Principiul de baza in dieta „Zone”

Obiectivul principal al dietei il reprezinta mentinerea stabila a nivelurilor de zahar din sange printr-o alimentatie saraca in carbohidrati. Consumul mare de carbohidrati determina pancreasul sa secrete mai multa insulina decat ar fi normal. Insulina favorizeaza depunerea caloriilor stimuland astfel cresterea tesutului gras. In schimb, marirea consumului de proteine este benefica procesului de slabire, intrucat acestea nu contribuie la dezvoltarea tesutului adipos, insa ii asigura organismului energia de care are nevoie.

Raportul alimentar pe care ni-l propune dieta „Zone” ar fi 40:30:30 – de aici si denumirea „dieta combinatiilor perfecte”. Cu alte cuvinte, alimentatia noastra zilnica ar trebui sa fie alcatuita din 40% carbohidrati, 30% grasimi, 30% proteine. Aceasta formula contravine insa recomandarilor nutritionistilor, care sustin ca pentru a slabi sanatos este necesar sa consumam 50% carbohidrati, 20% proteine si 30% lipide. Numarul de calorii permise in aceasta dieta de slabire este de pana la 500 la o masa.

 

In ce consta dieta „Zone”

Regimul presupune 3 mese principale pe zi, care trebuie luate la un interval de aproximativ 5 ore, si 2 gustari intercalate intre ele. Alimentele care pot fi consumate sunt, in linii mari, urmatoarele: proteine – pui, peste, branza slaba, albus, soia; lipide – grasimi nesaturate provenite din uleiuri vegetale, fructe oleaginoase, avocado; glucide – paine integrala, cereale integrale, fructe, legume. Pentru a nu depasi numarul de calorii admise de dieta „Zone”, in general se ia ca unitate de masura palma: bucatile de carne sau de peste trebuie sa fie cat o palma, in timp ce fructele oleaginoase, cerealele trebuie sa incapa in causul palmei. 

Desi dieta „Zone” nu interzice practic niciun tip de aliment, pentru o scadere mai rapida in greutate este totusi recomandata evitarea unora dintre ele: alimentele pe baza de zahar rafinat si faina alba, sucurile din comert (inclusiv cele light), alcoolul, bauturile bogate in cafeina, bananele, smochinele, strugurii, cartofii, mazarea si porumbul.

 

Exemplu de meniu specific dietei „Zone”

Iata cum ar trebui sa arate mesele unei persoane care hotaraste sa urmeze dieta „Zone”:

Mic-dejun: paine integrala cu branza proaspata, un albus fiert si o mandarina;

Pranz: file de peste, cu garnitura de linte si fasole verde si o para;

Cina: escalop de pui cu broccoli pregatit la aburi si un mar.

Gustarile admise intre cele 3 mese principale trebuie sa fie combinatii intre alimentele care contin proteine, cele care contin carbohidrati si cele care contin grasimi. Astfel, din categoria gustarilor pe baza de proteine poti alege dintre: un sfert de cana de branza slaba de vaci, 30 g sunca de pui sau 60 g carne slaba.

La acestea, adauga un aliment care contine carbohidrati dintre urmatoarele: 3 caise, 1 kiwi, jumatate de portocala, jumatate de grepfrut, 5-6 cirese, o piersica.  

Completeaza-ti gustarea cu alimente bogate in grasimi sanatoase: 3 masline negre, 3 nuci, 4-5 migdale (fistic, caju).

 

Avantajele si dezavantajele dietei

Dieta „Zone” are, desigur, atat avantaje, cat si dezavantaje.

La capitolul avantaje, putem mentiona faptul ca scaderea in greutate este semnificativa; consumul ridicat de proteine hraneste muschii, deci nu exista senzatia de oboseala; apa bauta inainte de fiecare masa principala mareste volumul fibrelor continute de alimentele integrale prevazute in dieta, deci senzatia de satietate se instaleaza repede; cele 5 mese zilnice, desi par sa contina relativ putine alimente, sunt suficiente pentru ca organismul sa nu mai simta nevoia „rontaielilor” de-a lungul zilei.

Cat despre dezavantaje, acestea nu sunt foarte multe: dieta „Zone” presupune ceva mai multe calcule si mai multa planificare decat o dieta obisnuita, improvizarea fiind aproape imposibila.

 

Sursa: doctissimo.fr

Oana Anghel

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate