Dieta personalizata: cea mai inteligenta metoda de a slabi si a te mentine la greutatea optima

Timp estimat de citire3 minute, 30 secunde

In alcatuirea unui regim personalizat, medicul specialist tine cont atat de placerile alimentare ale pacientului, cat si de o serie de factori medicali. Medicul nutritionist Lavinia Stejereanu, de la clinica Kilostop, ne arata care sunt riscurile ascunse ale dietelor clasice si cum le putem evita printr-un regim personalizat.

In mod ideal, pentru pastrarea greutatii si a sanatatii, regimul personalizat pentru slabire trebuie transformat intr-un regim de viata, in care caloriile mancate sa fie corelate cu cele consumate, iar excesele culinare sa fie exceptii.

Slab sau Gras: Care sunt avantajele apelarii la o dieta personalizata?

Dr. Lavinia Stejereanu: Avantajele unei diete personalizate sunt multiple, iar cel mai important lucru este ca se adapteaza nevoilor pacientului (nu toti pacientii vor sa slabeasca, unii vor doar sa manance mai sanatos sau chiar sa se ingrase), include alimentele tolerate si preferate de acesta si le exclude pe cele contraindicate sau care pur si simplu nu sunt agreate si permite o alimentatie variata, astfel incat sa fie tinuta pe termen lung. O dieta personalizata poate si trebuie sa se transforme intr-un stil de viata pe care pacientul sa il adopte dupa ce isi atinge scopul initial.

Care sunt cele mai importante aspecte care se iau in considerare in personalizarea dietei?

Dupa cum am precizat anterior, se tine cont de alimentele preferate, de eventualele afectiuni care contraindica anumite alimente sau, dimpotriva, le indica pe altele (dislipidemii, carente de vitamine si minerale, intestin iritabil) si, bineinteles, de scopul pe care il are dieta (scadere in greutate, mentinere, corectare a glicemie, corectare a valorilor grasimilor plasmatice etc). Un alt factor foarte important de care tinem cont in cazul dietei personalizate este rata metabolica de repaus, care poate fi masurata prin intermediul calorimetriei indirecte, din aerul expirat. Aceasta metoda ne permite o masuratoare reala a consumului caloric, si nu doar o aproximare, asa cum se intampla in cazul utilizarii unor formule de calcul sau a cantarelor cu bioimpedanta. Putem adapta astfel dieta nevoilor reale ale organismului pacientului si estima cu precizie rata de scadere in greutate, spre exemplu.

Pentru a fi eficient, regimul trebuie insotit de schimbarea perceptiei asupra alimentatiei. Doar intelegand ca mancatul sanatos este un beneficiu, nu o corvoada, vom reusi sa avem o relatie buna cu mancarea si o greutate optima pe termen lung.

La ce riscuri se expun persoanele care apeleaza la dietele clasice?

Riscurile tin in primul rand de anumite carente de vitamine si minerale care pot aparea in cadrul unei diete care exclude multe categorii de alimente sau care este foarte restrictiva din punct de vedere caloric. Dietele hiperproteice au, de asemenea, un efect toxic asupra ficatului si rinichilor, care trebuie sa lucreze mult mai intens pentru a elimina toti produsii rezultati din degradarea proteinelor. In afara de carentele de vitamine si minerele, dietele prea restrictive pot duce la scaderea ratei metabolismului de repaus, ceea ce face aproape imposibila mentinerea pe termen lung si duc la aparitia cresterii in greutate dupa intreruperea dietei.

Cum se mentine, in timp, greutatea obtinuta cu ajutorul dietei personalizate?

Pot raspunde intr-un singur cuvant: greu! Desi nu vreau sa ii descurajez, pacientii trebuie sa inteleaga ca o dieta personalizata e mai mult despre mentinere decat despre slabit. Dupa cum spun chiar ei, mentinerea e o lupta continua, in care fiecare zi in care mancam sanatos, facem miscare si ne mentinem greutatea e o zi castigata. Desi in mentinere aportul caloric creste fata de perioada de scadere in greutate si, prin urmare, putem introduce cu o anumita frecventa si in anumite cantitati alimente pe care nu le consumam in dieta, echilibrul este la fel de important de mentinut. Imi place sa le explic pacientilor ca nu este logic sa slabim mancand legume, fructe, lactate si carne slaba si sa ne mentinem mancand cartofi prajiti si prajituri. Cu alte cuvinte, pentru a ne mentine este important sa consumam aceleasi alimente ca in dieta, sa avem o alimentatie variata si echilibrata, sa crestem aportul caloric in functie de miscarea pe care o facem si sa pastram notiunea de exceptie.

Regimurile personalizate sunt mult mai usor de urmat decat cele generale. Nu sunt atat de stricte, iar acest lucru scade riscul ca pacientul sa renunte inainte de a-si fi atins tinta finala.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate