Dieta mediteraneeana: silueta frumoasa si inima sanatoasa

Timp estimat de citire3 minute, 46 secunde

Alimentele de baza in cadrul dietei mediteraneene sunt fructele, legumele, pastele si orezul. Faptul ca pe aceasta lista nu se regaseste carnea rosie are un efect benefic asupra sanatatii inimii, dieta mediteraneeana fiind asociata cu niveluri scazute ale colesterolului rau – LDL, principalul vinovat de formarea depozitelor de grasime pe artere.

Sa aflam, asadar, mai multe despre alimentele permise in dieta mediteraneeana si despre contributia lor la obtinerea formei fizice dorite si la sanatatea inimii.

Grasimile „bune” din dieta mediteraneeana

Scopul acestei diete nu este acela de a limita consumul de grasimi, ci mai degraba acela de a demonstra cat de importanta este alegerea tipurilor de grasimi din alimentatie. Dieta mediteraneeana exclude grasimile saturate si pe cele trans (uleiurile hidrogenate), care contribuie la dezvoltarea afectiunilor cardiace, insa privilegiaza consumul uleiului de masline, sursa de grasimi mononesaturate. Acest tip de grasimi favorizeaza reducerea nivelurilor de colesterol rau. Uleiurile de masline virgine si extravirgine sunt cel mai putin procesate uleiuri si contin, pe langa grasimi bune, si compusi vegetali cu efecte antioxidante.

Grasimile nesaturate regasite in uleiul de canola si in anumite tipuri de nuci contin acid linoleic, un tip de acid gras Omega 3. Acizii grasi Omega 3 diminueaza nivelurile de trigliceride si, prin urmare, si riscul formarii cheagurilor de sange. In plus, acizii grasi sunt asociati diminuarii riscului de crize cardiace, amelioreaza sanatatea vaselor sanguine si stabilizeaza presiunea arteriala. Cele mai bogate surse de acizi grasi sunt pestii precum: macroul, pastravul, heringul, sardinele, tonul alb si somonul. In dieta mediteraneeana, se recomanda consumul regulat de peste.  

 

Fructele oleaginoase, de nelipsit din dieta mediteraneeana

Nucile au un nivel crescut de grasimi nesaturate, sanatoase, aproximativ 80% din calorii provenind din acestea. Insa intrucat sunt foarte bogate in calorii, nu este recomandat consumul unei cantitati mari de nuci. In general, masura zilnica recomandata il reprezinta continutul unui pumn. Aceasta cantitate este valabila atat in alimentatia zilnica, dar si in aproape orice dieta, in cazul nostru dieta mediteraneeana. Este de la sine inteles ca nucile trebuie mancate in starea lor naturala, si nu glazurate sau in combinatie cu miere de albine.

Alterneaza nucile cu migdale, caju, fistic. De asemenea, poti consuma si unt de arahide natural, insa nu sortimentul care contine grasimi hidrogenate.

 

Painea si cerealele integrale, alimente de baza in dieta mediteraneeana

Cerealele integrale, care contin foarte putine grasimi trans, daunatoare sanatatii, sunt un alt aliment regasit in aceasta dieta. Cat de spre paine, si aceasta este un aliment privilegiat de dieta mediteraneeana. In regiunea mediteraneeana, painea este consumata fie ca atare, fie… unsa cu ulei de masline, principala sursa de grasimi sanatoase. Oamenii din aceasta regiune nu consuma insa niciodata painea unsa cu unt sau cu margarina, alimente care contin o cantitate insemnata de grasimi trans si saturate.  

 

Legumele si fructele, gustari ideale in dieta mediteraneeana

In cadrul acestei diete, specialistii ne recomanda sa consumam 7 pana la 10 portii de legume si fructe zilnic, de preferat dintre cele de sezon. Tine tot timpul la indemana morcovi, mere si banane, pe care sa le consumi ori de cate ori ai pofta de o gustare. O salata de fructe delicioasa consumata de 2-3 ori pe saptamana nu doar ca te ajuta sa obtii silueta dorita, dar iti ofera si necesarul de vitamine de care are nevoie organismul.

 

Paharul de vin, rasfatul permis in dieta mediteraneeana

Unii medici ezita sa incurajeze consumul de alcool din cauza posibilelor consecinte ale abuzului sau asupra sanatatii. Totusi, unele studii il asociaza reducerii riscului afectiunilor cardiace, daca este consumat cu moderatie.

Dieta mediteraneeana incurajeaza consumul moderat de vin, adica aproximativ 150 ml pe zi in cazul femeilor sau al persoanelor trecute de 65 de ani si 300 ml in cazul barbatilor care nu au implinit inca varsta de 65 de ani. O cantitate mai mare de vin poate avea efectul contrar, marind riscul dezvoltarii afectiunilor cardiace, dar si a anumitor forme de cancer.

 

Alimente de evitat in dieta mediteraneeana

Dieta mediteraneeana nu incurajeaza consumul de carne rosie, nici de carnati, sunca sau alte alimente semipreparate, bogate in grasimi. In schimb, acestea pot fi inlocuite cu carne de pui sau de curcan sau, si mai bine, cu peste. Condimenteaza-le cu ierburi aromatice din belsug mai degraba decat cu sare.  

De asemenea, evita produsele lactate cu un procent mare de grasimi. Opteaza pentru lapte, iaurt sau branzeturi degresate sau cu cel mult 2% grasimi.

Adopta principiile alimentare din dieta mediteraneeana, scapa de sendetarism, hidrateaza-te corespunzator si dormi 7 ore pe noapte, iar sanatatea ta se va imbunatati simtitor.

 

Sursa: spaldin.com

Oana Anghel

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate