Descoperire promitatoare pentru cei predispusi la ingrasare

Timp estimat de citire3 minute, 4 secunde

Oamenii de stiinta vin cu o veste mai mult decat incurajatoare pentru toti cei care lupta cu kilogramele in plus si problemele de sanatate asociate acestora. Cercetarile lor demonstreaza ca o strategie alimentara simpla poate preveni castigul ponderal si sindromul metabolic, chiar si in cazul existentei unor defecte genetice care le favorizeaza.

Solutia pe care o cauti impotriva excesului ponderal este mai la indemana decat iti poti imagina. O echipa de cercetatori de la Institutul Salk pentru Studii Biologice din California, SUA, a descoperit, intr-un studiu pe cobai, ca limitarea la 10 ore pe zi a accesului la mancare reduce riscul de dezvoltare a obezitatii si bolilor metabolice, inclusiv in randul exemplarelor cu ceasul intern nefunctional. Vorbim de acele bioritmuri care ne influenteaza la nivel fizic, mental si comportamental, fiind un raspuns al organismului la alternanta lumina-intuneric din mediul inconjurator.

De ce e important ceasul intern

Pe scurt, fiecare celula din corpurile mamiferelor opereaza pe un ciclu de 24 de ore, coordonat de activitatea diferitelor gene. Acesta este cunoscut sub numele de ritm circadian si consta in bucle moleculare interconectate. La oameni, de exemplu, genele pentru digestie sunt mai active in timpul zilei si mai cu seama in prima parte a ei, pe cand genele pentru reparatia celulara sunt mai active in timpul noptii. Se intampla, insa, ca in lipsa unor instructiuni genetice adecvate, aceste mecanisme fine sa nu fie bine puse la punct, afectand intr-o masura mai mica sau mai mare diverse functii ale corpului, inclusiv mentinerea unui metabolism sanatos.

Fereastra de consum ideala

In cadrul experimentelor realizate, cercetatorii au constatat ca rozatoarele, carora li s-a permis un acces neingradit, 24/24, la o dieta bogata in grasimi, au luat in greutate si au dezvoltat o serie de boli metabolice: hipercolesterolemie, ficat gras si diabet zaharat. Ei bine, dupa ce accesul la aceeasi dieta le-a fost limitat la o fereastra zilnica de 8 pana la 10 ore, soarecii au slabit si si-au ameliorat semnificativ starea de sanatate. Oamenii de stiinta au atribuit efectele benefice unei mai bune sincronizari a consumului cu bioritmurile celulare, aportul alimentar avand loc in perioada in care genele implicate in procesul de digestie erau mai active.

Defectele genetice nu-s un verdict

Specialistii au vrut sa inteleaga mai bine rolul ritmului circadian in aparitia bolilor metabolice si, intr-o alta faza a studiului, au dezactivat genele responsabile de mentinerea ceasului biologic la soareci, inclusiv la nivelul ficatului, organul care reglementeaza multe functii metabolice. Ramasi fara ceas intern functional, acesti soareci au devenit predispusi la obezitate, diabet, steatoza hepatica, nivel crescut al colesterolului in sange. Pentru a vedea daca reducerea ferestrei de consum are efectele benefice anterior constatate si asupra lor, cercetatorii i-au supus unui regim alimentar bogat in grasimi, singura diferenta fiind ca unii au avut acces la hrana non-stop, in timp ce ceilalti numai 10 ore pe zi. In mod previzibil, cobaii din prima grupa s-au ingrasat si s-au imbolnavit. Surpriza a venit din partea celeilalte grupe. In ciuda faptului ca au consumat acelasi numar de calorii si erau programati genetic sa se imbolnaveasca, neavand ceasul biologic activ, soarecii au ramas slabi si sanatosi, ca urare a reducerii ferestrei de consum.

„Pentru cei mai multi dintre noi, ziua incepe cu o cana de cafea si se termina cu o gustare luata inainte de culcare, 14 – 15 ore mai tarziu. Iata ca restrictionarea consumului de alimente la 10 ore pe zi, cu repaus alimentar in restul timpului, ne poate conduce la o mai buna sanatate, indiferent de ceasul nostru biologic”, explica prof. Satchidananda Panda, autorul principal al studiului.

Cercetatorii sustin ca aceasta simpla modificare a stilului de viata poate restabili echilibrul indus de defectele genetice, oferind noi sperante in abordarea obezitatii si a afectiunilor asociate acesteia.

Sursa: www.sciencedaily.com

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate