De ce iei in greutate: motive neasteptate

Timp estimat de citire3 minute, 27 secunde

In cazul in care nici oglinda si nici cantarul nu reflecta stilul de viata sanatos pe care te straduiesti sa-l mentii, este foarte probabil sa ai de-a face cu una dintre cauzele ascunse ale castigului ponderal. Nu sunt tocmai putine la numar, iar la unele e posibil sa nici nu te fi gandit.

Uneori, corpul nostru reactioneaza la factori pe care fie nu-i putem controla, fie nu-i suspectam. Am indentificat o parte dintre acestia si ti-i prezentam in cotinuare, cu tot cu solutii.

Esti in pragul depresiei

Exista dovezi clare ca starea de anxietate si depresie se coreleaza cu cresterea in greutate. Un studiu din 2010 publicat in „Revista Americana de Sanatate Publica” a descoperit ca persoanele care se simt triste si singure iau in greutate mai repede decat cele care raporteaza mai putine simptome asociate depresiei. Si asta deoarece sunt mai predispuse la a-si reduce activitatea fizica, dar si la consumul de alimente de confort, bogate in grasimi si calorii, care, pe moment, le ofera un refugiu emotional, potrivit dr. Belinda Needham, profesor la UAB – Universitatea Alabama din Birmingham, SUA, si autorul principal al cercetarii.

Ce poti face: Cauta-ti un grup de suport. Inscrie-te intr-un program de nutritie sanatoasa sau la o clasa de aerobic sau orice alt sport, eventual impreuna cu o cunostinta. „Participarea la cursuri si intalniri, precum si la sesiunile de antrenament reprezinta o modalitate excelenta de a creste sprijinul social, care te poate ajuta in cazul unei depresii”, precizeaza dr. Needham.

Ai un tranzit intestinal lent

Kilogramele nedorite se pot instala si ca urmare a unor probleme digestive, asa cum ar fi tulburarile de motilitate intestinala. Disconfortul abdominal care apare dupa servirea meselor, balonarea si constipatia sunt o marturie a existentei acestora.

Ce poti face: Incearca o cura prelungita cu probiotice si nu uita ca, pentru buna functionare a tractului digestiv, hidratarea corespunzatoare si includerea in dieta a alimentelor bogate in fibre sunt esentiale. Mizeaza si pe ajutorul suplimentelor cu tarate de psyllium sau glucomannan. Pe langa remedierea constipatiei, acestea capteaza o parte din grasimile ingerate, impiedicand astfel absorbtia lor.

Daca situatia nu se remediaza cu masurile propuse, adreseaza-te medicului pentru a exclude o serie de alte tulburari, asa ca hipotiroidismul, sindromul metabolic sau chiar o problema neurologica.

Corpului tau ii lipsesc anumite substante nutritive

Carenta de magneziu, fier sau deficitul de vitamina D destabilizeaza sistemul imunitar, modifica metabolismul si te lasa fara energie. Astfel stand lucrurile, fara sa-ti dai seama, te lasi mai usor prada tentatiei de a compensa lipsa de energie cu cofeina, dulciuri si carbohidrati simpli. Pe de alta parte, din cauza oboselii, faci mai putina miscare. Or, aceasta este combinatia care-ti asigura calatoria fara escale catre ingrasare.

Ce poti face: Sa cresti aportul de fier prin consumul de ficat, carne rosie si spanac, iar al celui de magneziu prin adaugarea in dieta a nucilor, semintelor, cerealelor integrale si, nu in ultimul rand, a ciocolatei negre. Cu vitamina D e un pic mai complicat. Si asta pentru ca este aproape imposibil sa consumi suficient lapte sau sa stai atat de mult la soare pentru a corecta carenta acesteia. De regula, in cazul deficitului de vitamina D, e nevoie de un supliment alimentar, dar si de o analiza de sange specifica, efectuata la fiecare trei luni, astfel incat medicul sa poata ajusta doza.

Suferi de fasciita plantara

Mai multe afectiuni musculo-scheletice, intre care fasciita plantara, osteoartrita, durerile de genunchi sau sold, pot duce la cresterea neintentionata in greutate, atentioneaza dr. Donald Bohay, doctor in medicina si copresedinte al Comitetului de educatie publica pentru Societatea Ortopedica Picior & Glezna din SUA. „Fasciita plantara, fara indoiala, te poate forta sa-ti reduci activitatea fizica, determinand astfel sporul ponderal”, explica medicul.

Ce poti face: Modifica-ti programul de antrenament, inlocuind exercitiile care te solicita excesiv cu ciclismul sau inotul. De asemenea, consulta un kinetoterapeut si cere-i sa-ti stabileasca un program individualizat, adecvat conditiei tale specifice.

„De prea multe ori, raspunderea pentru luarea in greutate este pusa pe seama individului, desi sunt situatii care justifica ajutorul unui medic”, afirma Robert J. Hedaya, doctor in medicina si profesor de psihiatrie clinica la Centrul Medical din cadrul Universitatii din Georgetown, SUA.

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate