Cum ne afecteaza rontaitul in fata televizorului?

Timp estimat de citire3 minute, 27 secunde

Chipsuri, popcorn, covrigei, alune, biscuiti – cam acestia ne sunt partenerii de privit la TV in weekenduri si seara, inainte de culcare. Gestul de a rontai in timp ce te uiti la un film sau la emisiunea preferata pare, la prima vedere, inofensiv. Insa nu este deloc asa. O punga de chipsuri contine echivalentul in calorii a doua mese bogate. Iar daca le adaugi si un strop de sos, raul se dubleaza. Vestea proasta este ca in aceasta situatie caloriile nu sunt singura problema.

Consumul de gustarele in timp ce te uiti la TV intra in categoria mancatului emotional. Nu mananci de foame, nu mananci constient si, ce e si mai important, nu mananci cu limita. Creierul este prea preocupat de ecran ca sa transmita corpului senzatia de satietate si te trezesti ca, intr-o jumatate de ora, ai dat gata punga imensa de chipsuri de langa tine. Si chiar ai desface-o si pe a doua. Ca sa nu cazi prada acestei tentatii, data viitoare aminteste-ti urmatoarea informatie: o punga mare de chipsuri inseamna aproape jumatate din necesarul de calorii pentru o zi intreaga. Pe langa faptul ca sunt bombe calorice, chipsurile nu contin nutrienti valorosi  si sunt chiar periculoase pentru sanatate: s-a demonstrat ca alimentele prajite in ulei la temperaturi ridicate contin acrilamida, o substanta catalogata drept cancerigena.

Sedentarism + Rontaiala, combinatia cea mai periculoasa 

Digestia alimentelor consumate in fata TV-ului este lenta, mancarea se digera partial, iar daca rontaiala se petrece inainte de culcare raul e si mai mare: somnul este perturbat, nu te odihnesti bine, iar a doua zi vei avea o stare de oboseala pe care iti va fi greu sa ti-o explici. Riscul de obezitate creste pe masura ce te lasi prada acestui obicei, mai ales daca esti o fire sedentara. Nici dintii nu scapa neafectati, pentru ca orice aliment consumat duce la aparitia acidului, care ataca smaltul dintilor si favorizeaza aparitia cariilor.

Daca vrei sa inlocuiesti chipsurile la care tanjesc copiii, pune la cuptor felii subtiri de mere si presara scortisoara. Lasa-le o ora la cuptor, apoi opreste focul si mai lasa-le inauntru inca o ora pentru a deveni crocante.

Rontaiala sanatoasa

Daca ai cazut deja prada acestui viciu si ti-e greu sa urmaresti un film fara sa-l acompaniezi cu ceva de rontait, alege macar niste variante mai sanatoase: morcovi, fructe, ardei, seminte de dovleac. Cu putina creativitate si documentare, poti chiar sa iti faci chipsuri din cartofi sau din mere. Nici acestea nu sunt inofensive, mai ales la ore nepotrivite si in cantitati mari, dar reprezinta „raul cel mai bun”. O optiune chiar benefica ar fi o mana de nuci, migdale sau fistic, dar care sa nu fie prajite si nici sarate. Aceste alimente contin acizi grasi Omega 3, antioxidanti si minerale, dar ai grija sa nu depasesti cantitatea recomandata!

Cauta pungile „Fara grasimi”

Daca esti fan al popcornului, afla ca atat sarea care il insoteste, cat si grasimile pe care le contine il fac periculos pentru sanatate. Varianta cea mai sanatoasa este sa iti faci singur popcornul, dar nu in cuptorul cu microunde, ci in tigaie, cu ulei, si sa folosesti o cantitate mica de sare si chiar alte condimente. Daca te caracterizeaza comoditatea si nu vrei sa te complici, cauta in magazine pungile de popcorn pe care sa fie specificat „Fara grasimi”.

Periculos pentru copii

Mancatul mecanic, in timpul altor activitati, este foarte periculos in familiile cu copii. Cei mici tind sa imite astfel de comportamente, iar efectele asupra organismelor in dezvoltare sunt mult mai grave decat la adulti. Cu cat varsta la care se instaleaza obiceiurile alimentare proaste este mai mica, cu atat creste riscul de obezitate, de diabet sau boli de inima, precum si cel de probleme digestive. Copiii, la fel ca adultii, trebuie sa respecte regula celor trei mese principale plus doua gustari. Orice rontaiala din motive de plictiseala, daca devine regula si nu exceptie, le poate dauna celor mici.

Iti place sa te uiti la meci mancand seminte? Este in regula, atat timp cat ele sunt crude sau coapte la cuptor. Prajite si sarate, devin periculoase din cauza cantitatii mari de sare si a procedurii de prajire la temperaturi ridicate.

Olivia Cristina Gaburici

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate