Cum alegem cerealele pentru micul dejun

Timp estimat de citire4 minute, 18 secunde

De mult nu mai este un secret pentru nimeni ca micul dejun este o masa extrem de importanta. Reprezinta o premisa esentiala pentru energia fizica si mentala cu care esti pregatit sa faci fata solicitarilor zilei. A nu manca dimineata este extrem de daunator. Doar ca, atentie, caloriile micului dejun se contabilizeaza.

Faptul ca e o masa esentiala nu inseamna ca trebuie exagerat cu densitatea energetica a alimentelor consumate. Si atunci, ce produse pot fi mai indicate decat cerealele cu lapte? Sunt sanatoase si dense nutritional… sau nu?

Prea mult zahar

Din pacate, cele mai populare cereale pentru dimineata nu sunt deloc sanatoase. Iar intr-o lume in care supraponderalitatea este un adevarat flagel, ce poate fi mai tragic decat sa crezi ca ai facut o alegere buna si, de fapt, sa nu faci altceva decat sa inghiti foarte mult zahar? Si ca si cand lucrurile nu ar fi fost suficient de rele, multi parinti, de buna-credinta, aleg cutii de cereale frumos colorate, cu desene animate sau surprize, si le ofera celor mici, convinsi ca le dau ceea ce este mai potrivit.

Gust amplificat de arome adaugate

Cerealele intens procesate, cu adaos de zahar (foarte mult) si alte ingrediente aducatoare de calorii, sunt o varianta de evitat. Chiar daca ele sunt adesea fortificate cu minerale si vitamine, alte ingrediente le fac improprii unui mic dejun sanatos. Gustul dulce, intens, te „educa” gresit, in asa fel incat, ulterior, alte tipuri, mai putin zaharate, ti se vor parea fade si fara gust. Mai ales ca acest gust este amplificat de diferite arome adaugate, care stimuleaza pofta.

Cititi lista de ingrediente

Adevarat, suntem avertizati ca trebuie sa ne limitam la o portie, dar portia nu are mai mult de 30 de grame. Insa aromele si zaharul te fac sa depasesti cu certitudine aceasta cantitate, de altfel, foarte mica. Te sfatuiesc sa te uiti pe eticheta nutritionala a acestor produse, chiar din faza de achizitie. Pierzi putin timp in supermarket, dar nu vei regreta mai tarziu cand vei vedea ce ai cumparat. Daca cerealele pe care vrei sa le iei pentru tine sau pentru cei mici aduc multe calorii, iar daca acestea provin mai ales din zaharuri si, eventual, din lipide, gandeste-te mai bine… Citeste si lista de ingrediente. Daca sunt extrem de multe, inseamna ca produsul este procesat, prelucrat intens si ar fi mai bine sa il eviti. Nu te lasa inselat de desenele de pe cutie. Valurile de laptic sanatos, fetele de animalute si copilasi fericiti nu trebuie sa te induca in eroare.

Daca cerealele pe care vrei sa le iei pentru tine sau pentru cei mici aduc multe calorii, iar daca acestea provin mai ales din zaharuri si, eventual, din lipide, gandeste-te mai bine…

La o determinare din 2014 a nivelului de zaharuri din cerealele de mic dejun pentru copii care se comercializeaza in Romania s-au gasit valori care au ajuns pana la 43 g/100 g cereale. Valoarea medie a fost de 28 g/100 g de cereale, ceea ce inseamna ca, la o portie foarte mica, de 30 de grame, un copil primeste deja 9 grame de zaharuri, adica aproape 2 lingurite de zahar. Poate nu e mult, dar sunt sigura ca multi ignora ca mananca si zahar, care a fost adaugat astfel incat sa faca cerealele mai tentante.

Fulgii de cereale, simpli si sanatosi

„Parintii” cerealelor matinale sigur nu s-au gandit ca „mostenirea” lor va fi atat de dulce. Primele cereale „pentru de dimineata” erau simple si se pregateau prin incalzire sau fierbere in apa sau lapte. Gasim si azi variante care amintesc de primele cereale de mic dejun. Sunt fulgii simpli de orz, ovaz, secara, porumb sau grau. Exista si varianta numita muesli, care, daca este pregatita clasic, aduna laolalta fulgi simpli de cereale, fructe uscate si diferite nuci sau alune (din pacate, si la muesli va trebui sa fii atent, pentru ca unele retete au ajuns sa includa zahar).

Beneficiile cerealelor simple

Toti acesti fulgi de cereale sunt alegerea potrivita pentru un mic dejun sanatos. Sunt foarte bogati in fibre, unele, de tipul betaglucanilor, aducandu-si contributia la scaderea colesterolului sangvin. Fibrele iti vor rezolva si problema tranzitului intestinal si iti vor normaliza flora intestinala. Ca sa nu mai spun ca te vor asigura din punct de vedere al satietatii. O sa observi ca doar foarte tarziu ti se va face foame din nou. Combina-i cu lapte obisnuit sau vegetal si vei oferi organismului toata energia si toti biocatalizatorii necesari bunei sale functionari. Lasa-i la inmuiat peste noapte sau fierbe-i inainte de consum pentru a le creste digestibilitatea. Vei observa cum se „umfla“ in mediu umed si astfel volumul lor creste. Adauga-le chiar tu cateva migdale, stafide, merisoare, daca simti nevoia unui gust divers, si invata sa apreciezi savoarea alimentelor naturale.

Fulgii de cereale aduc toti nutrientii unui bob de cereala nerafinat, proteine, amidon si urme de lipide nesaturate, alaturi de vitamine din complexul B, vitamina E si minerale.

Si nu uita: nu cutia si desenele de pe ea trebuie sa iti dicteze alegerea cand vine vorba de cerealele pentru micul dejun, ci eticheta nutritionala si ingredientele.

Dr. Corina Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu