Combate usor retentia de apa

Timp estimat de citire3 minute, 47 secunde

Retentia de apa este o problema cu care se confrunta foarte multe femei. Desigur, de multe ori este invocata in mod exagerat cu scopul de a motiva cresterile in greutate. Sunt sigura ca ai auzit de multe ori afirmatii de genul „nu m-am ingrasat, dar retin multa-multa apa”. De obicei nu este adevarat. Dar sa o luam sistematic.

Retentia hidro-salina, pentru ca este vorba de o retinere combinata de apa si saruri minerale, este un simptom ce poate anunta boli extrem de grave. Ea se manifesta prin aparitia de edeme, initial declive (adica in partile de jos ale corpului omenesc), datorita actiunii gravitatiei, apoi, daca boala de baza persista, generalizate. Apa se poate acumula si localizat, de exemplu numai in cavitatea abdominala, ceea ce duce la distensia abdomenului uneori pana la proportii monstruoase. Fenomenul se numeste ascita.

Bolile renale serioase, insotite de sindrom nefrotic, insuficienta cardiaca decompensata, ciroza hepatica, afectiunile tiroidei (hipotiroidia) sunt numai cateva din circumstantele in care apare retentia hidro-salina. Nu trebuie sa te sperii si sa crezi ca orice mic edem este dat de o astfel de afectiune. Dar cand edemul are la origine retentia de apa in organism, de cele mai multe ori este vorba de o afectiune ce trebuie investigata si tratata urgent.

Sindromul premenstrual favorizeaza retentia de apa

Dincolo de situatii ca cele de mai sus, femeile pot retine apa in organism in cadrul asa-numitului sindrom premenstrual. Suna cunoscut, nu?! Recunosc, este ceva foarte deranjant, dar se intampla si e bine sa stim si de ce. In perioada dinaintea menstruatiei, hormonii se „rascoala” si, la unele femei, excesul temporar de estrogeni poate stimula secretia de aldosteron. Acesta este un hormon din categoria mineralocorticoizilor, secretat de zona medulara renala, care are in „fisa postului” monitorizarea apei si sodiului din organism. Stimularea secretiei sale are drept rezultat exact retentia de apa. Chiar si durerea de cap ce apare uneori premenstrual se poate datora tot retentiei hidro-saline. In anumite limite, tot tabloul descris este normal. Ceea ce insa nu il face cu nimic mai placut sau tolerabil. Poti lua unele masuri simple, care te vor ajuta cu certitudine sa il minimalizezi:

  • Restrange consumul de sare. Restrange-l in general, nu numai premenstrual, pentru ca excesul de sare poate contribui la aparitia unor boli foarte serioase, cum este hipertensiunea arteriala. Organizatia Mondiala a Sanatatii ne repeta ca nu ar trebui sa mancam mai mult de 5 grame de sare pe zi. Si totusi romanii mananca aproape 12… Dincolo de aceste indemnuri pe care nu stiu in ce masura esti gata sa le urmezi, incearca macar sa nu pui multa sare la mancare in perioada premenstruala. Sodiul din sare retine apa, de unde retentia despre care discutam. Nu ajunge numai sa nu pui tu insati sare la mancare. Sarea vine in cantitate mare si din mancaruri gata preparate, de la pizza, pana la mezeluri, alune, seminte sau snacksuri cu diferite arome. Deci, atentie si la ele… si asa ajungem la al doilea sfat:
  • Daca nu ai voie pizza, mezeluri si alte bunatati sarate, ai in schimb liber la legume si fructe. Ele sunt bogate in potasiu cu efect diuretic ce te va scapa de excesul de apa si sodiu. Bananele sunt pline de potasiu, la fel si salatele din frunze verzi. Poti alege produse foarte diuretice datorita continutului mare de apa (cum sunt varza sau pepenele verde), care vor „trage” afara fluidele retinute in corp. Sau poti folosi (cu moderatie, pentru ca au destule calorii) sucuri de fructe. Acestea au zaharuri, apa si potasiu, fiind extrem de diuretice.
  • Hidrateaza-te suficient. Faptul ca retii apa nu inseamna ca trebuie sa uiti de cei doi litri de apa zilnici. Prin efectul lor diuretic, alaturi de o dieta saraca in sodiu, te vor ajuta sa scapi de neplaceri. Daca faci mult efort fizic, bea mai mult. Ori de cate ori iti este sete, nu uita sau nu amana rehidratarea! Daca te-ai plictisit de apa simpla, aromatizeaz-o cu putin suc de lamaie sau bea cate un pahar de ceai verde diluat.
  • Incearca sa iei suplimente cu vitaminele A, C si B6. Ajuta in retentia hidro-salina si rezolva si alte simptome premenstruale neplacute. Atentie, insa, sa nu depasesti dozele zilnice recomandate.
  • Fa exercitii si atunci cand stai jos sau culcata, tine picioarele ridicate pe un scaunel sau o perna.

In incheiere, sper ca este limpede: retentia hidro-salina este o realitate, insa nu poate fi invocata pentru kilogramele in plus. In fond, perioada premenstruala e scurta si nu stiu ce scuza ai sa mai ai dupa aceea…

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu