Chiar și 15 minute de pedalat, suficiente pentru a îmbunătăți memoria

Timp estimat de citire:

2 minute, 11 secunde

Știm deja că sportul este un aliat de încredere în menținerea sănătății. Acum avem dovezi clare că activitatea fizică ajută și la îmbunătățirea memoriei. Și cu cât e mai intensă, cu atât este mai bine!

O echipă de neurologi de Universitatea din Genevă demonstrează că până și o sesiune de efort fizic scurtă ameliorează plasticitatea neuronală, îmbunătățind memoria.
Concluzia lor se desprinde dintr-un studiu realizat pe un grup de 15 bărbați care au fost rugați să facă teste de memorie în trei condiții diferite:

  • după 30 de minute de pedalat la intensitate moderată
  • după 15 minute de pedalat la intensitate mare (adică la 80% din ritmul cardiac maxim)
  • după o perioadă de odihnă.

Efortul intens, mai eficient

Rezultate testelor au fost în cazul tuturor participanților mult mai bune în cel de-al doilea scenariu, în care au pedalat mai intens. Potrivit neurologilor, responsabile de aceste efecte benefice sunt o serie de molecule, numite endocanabinoide. Acestea sunt niște substanțe euforice pe care corpul le produce în timpul efortului fizic și care generează acea bine-cunoscută stare de bine post-antrenament, despre care vorbesc alergătorii, dar și alți sportivi. „Aceste molecule circulă prins sânge și traversează cu ușurință bariera hematoencefalică. Se leagă apoi de receptorii celulari specializați și declanșează  sentimentul de euforie. Ele se leagă și de receptorii din hipocampus, principala structură a creierului implicată în procesarea amintirilor și creșterea capacității de memorare”, a precizat Kinga Igloi, lector la Universitatea din Geneva, Departamentul de Neuroștiințe.

Probe evidente

Oamenii de știință au observat și modificări notabile în ceea ce privește activarea structurilor creierului cu ajutorul unei investigații de finețe – RMN funcțional. Concret, cu cât mai intens a fost efortul cu atât mai repede și mai mult s-a activat hipocampul, dar și nucleul caudat, o zonă cerebrală implicată în procesele motorii. De asemenea, autorii studiului au efectuat teste de sânge pentru a măsura nivelurile endocanabinoide, constatând aceeași curbă. Concentrația acestor substanțe era mai mare după efortul fizic intens, fapt ce determină o activare mai intensă a creierului, crescându-i performanța.

 „Aceste molecule sunt implicate în plasticitatea sinaptică, adică în modul în care neuronii sunt conectați între ei și, astfel, pot acționa asupra potențării pe termen lung, mecanismul care permite consolidarea optimă a memoriei”, a explicat Blanca Marin Bosch, în lucrarea publicată în revista Scientific Reports.

Aceste date ar putea încuraja elaborarea unor strategii noi pentru îmbunătățirea sau conservarea memoriei.

Sursa: www.sciencedaily.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate