Cele mai sanatoase: fructele de padure

Timp estimat de citire2 minute, 58 secunde

Venita din tari nordice sau cu zone montane extinse, „moda” fructelor de padure readuce in actualitate roade ale pamantului delicioase si sanatoase. Cine nu a fost în drumetie la munte si nu a mancat fragi, zmeura, coacaze sau mure culese direct din natura, gandindu-se poate cu teama ca s-ar putea intalni cu Mos Martin?! Dincolo de conotatiile psihologice, fructele de padure au atat de multe avantaje nutritionale, incat isi merita pe deplin aprecierea de care se bucura.

Inainte de a le descrie, trebuie sa subliniez ca exista si „rubedenii” de „gradina” ale acestor fructe de padure. Pe ele le regasiti adesea in piete sau supermarketuri, diferenta majora fata de soiurile salbatice fiind dimensiunea mai mare a fructului.

Murele de gradina sunt de vreo 2-3 ori mai mari decat cele de padure, la fel si afinele. Soiul cultivat este la fel de nutritiv ca si cel salbatic, chiar daca in general as recomanda mai degraba produsul salbatic, fie si numai pentru faptul ca nu s-a gasit cu siguranta niciodata sub actiunea unui tratament cu pesticide. Sa nu ne facem insa iluzii: si soiurile salbatice pot fi poluate, pentru ca si ele cresc in ecosisteme modificate de mana omului, unde solul, aerul, apa pot sa poarte tot felul substante nocive (metale grele , hidrocarburi cancerigene, pulberi,  diversi poluanti care rezulta din activitatea noastra de zi cu zi).

 

Fructele de padure – valoare nutritiva remarcabila

Desi sunt dulci-acrisoare si foarte aromate, fructele de padure nu au multe calorii. Mai mult, au indice glicemic mai mic de 50, deci scazut, care influenteaza favorabil nu numai metabolismul energetic, dar si metabolismul glucidic, lipidic etc. De asemenea, ele contin cantitati uriase de vitamina C. Lucrurile nu se opresc aici. Vitamina C este un puternic antioxidant natural, însa fructele de padure contin un adevarat arsenal de fitonutrienti antioxidanti si antiinflamatori.

 

Fructele de padure au cei mai multi antioxidanti

Cercetarile din ultimul timp au pus in lumina faptul ca aceste fructe sunt pur si simplu „bombe” antioxidante si ca folosirea lor curenta are efecte in profilaxia unei multitudini de boli sau evenimente patogene: de la amanarea sensecentei, normalizarea profilului lipidic sangvin, scaderea colesterolului, diminuarea tensiunii arteriale, inhibarea proceselor aterogene, pana la vindecarea unor infectii banale, dar incomode, cum sunt infectiile urinare.

Fructele de padure au si efect anticanceros, stimuleaza functiile cognitive si amelioreaza vederea! Toate aceste efecte sanogenetice se alatura caracteristicilor organoleptice de exceptie. Deci, altfel spus, ne ajutam organismul sa fie sanatos, consumand alimente cu gust, aroma, culoare de exceptie. Niciun medicament sau supliment nu a reusit pana in prezent sa adune tot ansamblul de substante cu actiune sinergica din fructele de padure… ca sa nu mai vorbim de placerea deosebita pe care o aduce consumatorului ingestia lor.

Coacazele au de aproape 10 ori mai multa vitamina C decat lamaile sau portocalele.

 

Puteti pastra la congelator fructele de padure

Fructele de padure isi pastreaza „averea” nutritiva si in forma congelata, cu conditia sa nu le pastrati mai mult de 6 luni in congelator. Asadar, pe langa faptul ca vara trebuie sa ne facem obligatoriu plinul cu fructe de padure, este bine sa ne gandim si la sezonul rece si sa ne umplem congelatorul cu minunatele bobite rosii sau albastre! Cu frisca sau fara, in salate sau chiar intr-o tarta, fructele de padure sunt aliatii organismului nostru. Si pot fi consumate fara probleme si in curele de slabire!

 

fruct

calorii

glucide

fibre

minerale

Afine (o ceasca= 145g)

81.2

20.5

4

0.3

Mure (o ceasca)

79

18

5

06

Zmeura

43.2

10.11

3.3

0.6

Coacaze

23.3

6

2

0.1

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu