Carbohidratii in dieta de slabit – ce rol au?

Timp estimat de citire2 minute, 16 secunde

Carbohidratii sau glucidele sunt principala sursa de energie a organismului. In functie de compozitia si impactul lor asupra glicemiei, acestia se impart in doua categorii: glucide simple sau zaharuri (glucoza, fructoza si zaharoza) si glucide complexe sau polizaharide. Ambele tipuri stimuleaza secretia de insulina, insa in moduri diferite.

Glucidele simple cresc rapid insulina si au efect lipoformator (favorizeaza ingrasarea), iar cele complexe se absorb lent si determina o secretie insulinica mai diminuata ca amplitudine, comparativ cu cele rapide. Astfel, este furnizata corpului o energie constanta pe tot parcursul zilei, sunt prevenite cresterile si scaderile bruste ale glicemiei si senzatia de satietate este instalata pe o perioada mai indelungata.

Dulciuri vs fructe

Imagineaza-ti organismul ca pe o masina al carei combustibil sunt glucidele. Daca vrei ca masina sa functioneze la randament maxim si pe termen lung, vei alege cel mai bun combustibil, nu? La fel stau lucrurile si cu glucidele – exista glucide care promoveaza cresterea in greutate (siropuri, prajituri, miere, rahat, smochine, halva, ciocolata, bomboane, biscuiti, produse de patiserie, prajituri, bauturi carbogazoase) si glucide sanatoase (din fructe, legume, cereale integrale, lactate degresate si leguminoase), care ajuta organismul sa functioneze optim, asigurând si parte din necesarul de vitamine si minerale.

Zaharul este cea mai periculoasa glucida simpla, de aceea trebuie inlocuit cu variante sanatoase, ca siropul de artar sau indulcitori artificiali de tipul xylitol sau stevie.

Carbohidrati pentru slabit

Daca se urmareste o scadere in greutate, ratia glucidica ar trebui sa provina din glucide complexe, continute in legume, lactate, salate, unele fructe si cereale. In prima parte a zilei se pot consuma glucide complexe de tipul cerealelor integrale si fructelor, iar spre seara, se prefera consumul de legume si leguminoase, in combinatie cu proteine din carne slaba sau peste.

Excluderea completa a glucidelor din dieta este extrem de periculoasa, pentru ca acestea reprezinta unica sursa de energie a creierului. O dieta saraca in glucide va fi daunatoare memoriei.

Dietele bazate pe carbohidrati, mai sanatoase

Studiile recente sugereaza ca o dieta bogata in carbohidrati si saraca in proteine, exact opusul a ce a fost promovat pâna acum, ar avea efecte mult mai benefice asupra sanatatii fata de dietele bogate in proteine si sarace in carbohidrati. Coincidenta face ca aceleasi principii dietetice sa fie urmate si de japonezii din Okinawa, cea mai longeviva populatie din lume. Dieta lor este compusa din peste si carne slaba, alaturi de carbohidrati complecsi, cu digestie lenta.

In concluzie, nu trebuie sa elimini complet carbohidratii din dieta, ci sa alegi alimentele care contin carbohidrati complecsi. Consumul de dulciuri nu este o nevoie reala din punct de vedere nutritiv pentru organism, ci este mai mult o preferinta gustativa.

Dr. Cristina Ioana Pavel, medic specialist diabet,

nutritie si boli metabolice, Regina Maria, Ponderas Academic Hospital

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu