7 semne ca ai deficit de magneziu

Timp estimat de citire3 minute, 14 secunde

Dorinta de a devora o ciocolata intreaga e atat de intensa incat nu-ti sta gandul la nimic altceva? S-au inmultit cumva si crampele musculare, care te fac sa sari din pat de durere in toiul noptii? N-ar fi rau deloc daca ti-ai face testul pentru verificarea nivelului de magneziu din sange. Probabilitatea de a avea o carenta este insemnata.

Magneziul participa la desfasurarea a peste 300 de procese de o importanta vitala, fiind un catalizator esential pentru majoritatea enzimelor. In lipsa lui, nu este posibil metabolismul carbohidratilor, proteinelor si grasimilor. De asemenea, acesta este indispensabil pentru buna functionare a muschilor, dar si a intregului sistem, permitand transmiterea normala a impulsurilor intre fibrele nervoase. Si acestea sunt doar o parte dintre responsabilitatile acestui mineral pretios, al carui aport insuficient se lasa imediat cu repercusiuni mai mult sau mai putin recognoscibile. Iata cateva simptome care te vor surprinde.

Pofta de ciocolata

Cand sesizeaza o carenta nutritionala, uneori organismul iti cere sa mananci alimente care sa-i acopere nevoile. Cum ciocolata este o sursa excelenta de magneziu – o singura patratica de ciocolata neagra furnizeaza 24% din necesarul zilnic al unui adult – , atractia subita si greu de controlat pentru acest deliciu ar trebui sa te puna pe ganduri. De multe ori, aceasta semnaleaza o hipomagneziemie.

Dr.Ciprian Taraca, medic specialist medicina de familie, vorbeste despre deficitul de magneziu. Magneziul are un rol important in organismul nostru datorita faptului ca el produce energie, ajuta in sinteza acizilor si proteinelor, relaxeaza musculatura si regleaza metabolismul.

Carceii si amorteala

Spasmele musculare involuntare, furnicaturile si senzatia de amorteala in diverse zone ale corpului fac parte din tabloul clinic al unor afectiuni severe, asa cum sunt diabetul, tromboza venoasa, boala Buerger sau radiculopatia. De cele mai multe ori insa, mai ales atunci cand nu vin insotite de alte simptome grave, acestea au drept cauza dezechilibrul electrolitic, indus de o scadere notabila a nivelului de magneziu.

Starile anxioase

Deoarece joaca un rol important in controlul aminoacizilor neurotransmitatori, deficitul de magneziu predispune la agitatie marcata, ingrijorare excesiva, oboseala psihica si dezorientare. Uneori, prin accentuarea anxietatii, sistemul nervos central iti transmite ca e cazul sa iei un supliment cu magneziu.

Tensiunea ridicata

Hipertensiunea arteriala este o problema de sanatate publica, atat prin frecventa crescuta – afecteaza peste 40% din populatia adulta a Romaniei, potrivit specialistilor – ,  cat si prin complicatiile redutabile – accident vascular cerebral, infarct miocardic. Ei bine, un consum adecvat de alimente bogate in magneziu ar putea ameliora situatia, intrucat acest mineral are un puternic efect vasodilatator si relaxant. Atunci cand este intr-o cantitate insuficienta, vasele de sange se contracta, crescand presiunea sangelui in artere.

Constipatia

In momentul in care incepi sa ai probleme cu scaunul, intreaba-te daca nu cumva ti-ai privat organismul de magneziu. In hipomagneziemie, intestinele se contracta mult, facand mai dificil tranzitul materiilor fecale.

Tulburarile de somn

Daca de la o vreme adormi din de in ce mai greu, iar apoi te trezesti de mai multe in timpul noptii, asigura-te ca n-ai cumva o lipsa de magneziu. Este un factor favorizant important al insomniei.

In cazul femeilor, nivelul magneziului din organism scade in cea de-a doua jumatate a ciclului menstrual, acest fenomen aflandu-se adesea la originea unor simptome asociate sindromului premenstrual.

Ritmul cardiac neregulat

Nu toate persoanele care au palpitatii sufera de o boala cardiaca. Multe dintre aceste palpitatii sunt consecinta deficientei de magneziu. Sa nu uitam ca inima este un muschi, a carui contractie corespunzatoare depinde in mare masura de prezenta magneziului.

De ce scade nivelul de magneziu?

Exista o serie de factori care determina fluctuatii ale acestui mineral valoros:

  • Alimentele si bauturile cu continut mare de sare, zahar, cofeina, alcool.
  • Stresul prelungit – magneziul este folosit pentru reglarea nivelului de cortizol.
  • Medicamentele pentru controlul tensiunii arteriale.

Cele mai generoase surse alimentare de magneziu sunt avocado, legumele cu frunze verzi, fasolea si lintea, quinoa si alte cereale integrale, nucile si, nu in ultimul rand, ciocolata cu minimum 70% cacao.

Natalia Talmacec

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu